Working at Rembrandt | Fusies & Overnames

For the English version, click here.

Wie ben je?

Ik ben Tim Foesenek. Ik ben opgegroeid in Rijsbergen en woon sinds het begin van mijn studententijd in Tilburg, waar ik daarna ben blijven wonen. Na het afronden van de masters Finance en Supply Chain Management ben ik (na een maand reizen) aan de slag gegaan bij Rembrandt M&A.

Hoe ben je in aanraking gekomen met M&A?

In eerste instantie had ik me nooit specifiek verdiept in M&A. Richting het einde van mijn studies begon het enigszins duidelijk te worden welke aspecten ik interessant vond. Cijfers is daarvan een belangrijke, maar ik wilde daarbij wel in contact staan met het bedrijfsleven. Na veel kennismakingsgesprekken met verschillende typen bedrijven (waaronder corporates, de big 4 en kleinere zakelijke dienstverleners), bleek dat M&A erg goed bij mijn voorkeuren aansluit, vanwege het dynamische werk en de combinatie van zakelijke en persoonlijke aspecten. Daar ben ik me verder in gaan verdiepen en het bleek dat M&A in de midmarket me het meest aansprak, aangezien je daarbij veel in contact bent met de opdrachtgevers.

Rembrandt is in deze markt een grote speler. Met 45 werknemers is het een klein bedrijf, maar binnen deze specialistische markt ben je met zo’n groep één van de grootste. De cultuur, de werkwijze en de opleidingen spraken me het meest aan.

In hoeverre komen de aspecten van je studie terug in je werk?

Hoewel vaak wordt gezegd dat je in de praktijk pas echt gaan leren, gebruik ik nog veel kennis die ik tijdens mijn master Finance heb opgedaan. De algemene kennis over balansen, resultaten en cash flow komt dagelijks terug. Vakken als Corporate Governance & Restructuring en Corporate Valuation laten zelfs direct zien wat een deel van ons werk inhoudt. De meer kwantitatieve vakken komen minder terug, maar hebben me wel laten zien hoe de markt aankijkt tegen risico denken. Dat helpt wanneer er bijvoorbeeld een financiële koper kandidaat is. Daarnaast komt het ook regelmatig voor dat er met onderhandse opties gewerkt wordt, waardoor kennis over dit soort aspecten goed van pas komt.

Het M&A-vak

De rol van Rembrandt is het best samen te vatten als procesbegeleider bij fusies en overnames. Bij het grootste deel van onze opdrachten zitten we aan de verkoopkant, waarbij we onze klanten van de voorbereiding tot en met closing kunnen begeleiden en adviseren.

De voorbereidingsfase bestaat uit het waarderen van de onderneming. Dit helpt ons een goed gevoel te krijgen bij de onderneming en geeft de verkopers ook een indicatie van de waarde. Als de klant aan de hand daarvan besluit het proces te vervolgen, stellen we een informatiememorandum op en gaan we mogelijke kandidaten identificeren. Zodra we beginnen met het benaderen van kandidaten, is de verkoopfase begonnen. Daarin onderhouden we het contact met de kandidaten, coördineren we de contracten en voeren we vaak de onderhandelingen. Deze fase is zowel inhoudelijk als op het gebied van planning erg uitdagend.

Wat is jouw rol in het proces?

Als consultant werk ik samen met een manager en eventueel een tweede consultant aan een mogelijke transactie. In de voorbereidingen neem ik het grootste deel van het werk op me en spar ik vaak samen met de manager over mijn voortgang en vragen die ik heb. In de verkoopfase werken we nauwer samen. Daarin varieert mijn rol per project, maar ik ben bij iedere fase betrokken en krijg ook veel ruimte om daarbij een actieve bijdrage te leveren.

Doorgaans heb ik zo’n 5 actieve projecten en daarnaast nog een aantal projecten die in de voorbereidingsfase zitten of die tijdelijk gepauzeerd zijn.

Wat is het meest uitdagende onderdeel van je werk bij Rembrandt

Het meest positieve is de variatie en de dynamiek die mijn werk me elke week brengt. Ik spreek veel mensen en vrijwel elk project heeft wel een of (veel) meer verrassende wendingen. Erg uitdagend, maar dit maakt dat ik met een voldaan gevoel naar huis ga. Naast de inhoud, is er ook veel uitdaging op persoonlijk vlak. Ik communiceer met veel verschillende mensen met een uiteenlopende achtergrond. En hoewel we vaak positief nieuws delen, komt het natuurlijk ook wel eens voor dat de klant andere verwachtingen had. Het kan zwaar zijn om hier mee om te gaan, maar dit zijn wel de momenten waarop ik mezelf ontwikkel en veel leer.

Welke onderdelen van je werk zijn anders dan je van tevoren had verwacht?

De stappen van het proces komen grotendeels overeen met mijn eerste inschatting. In mijn eerste jaar kwam ik er bij een aantal zaken achter dat deze in praktijk toch net wat anders gaan. Zo zijn de onderhandelingen vaak minder handjeklap dan ik dacht en gebeurt dit meestal op basis van goede onderbouwingen. Dit maakt het juist interessant, omdat ik in dat geval met mijn voorbereidingen een grote impact kan hebben. Overigens sluit dit niet uit dat de onderhandelingen af en toe ook verhit raken.

Ook het werken op kantoor is veel leuker dan ik voor ogen had. We zitten allemaal in een open ruimte, waardoor je goed meekrijgt waar iedereen mee bezig is. We bellen veel dus je hoort vaak uitdagende gesprekken van collega’s, waar ik veel van leer. Daarnaast is het erg fijn om snel een korte vraag te kunnen stellen en is het leuk om anderen te helpen.

Wat vind je leuk aan Rembrandt?

Rembrandt heeft zowel de voordelen van een groot als een klein bedrijf. Met 45 collega’s is er onwijs veel kennis en ervaring in huis en leer je intern veel interessante mensen kennen. Daarnaast zijn we onderdeel van Rabobank en hebben we de voordelen van een grote, professionele organisatie. Tegelijkertijd is Rembrandt klein genoeg om iedereen te kennen en veel mee te krijgen van wat er gebeurt binnen de organisatie.

De cultuur is daar ook naar. Iedereen is erg ambitieus en professioneel en dit gaat erg goed hand in hand met plezier, interesse en humor. We doen leuke activiteiten samen, maar het staat bij Rembrandt ook voorop dat iedereen genoeg tijd heeft voor zijn eigen vrienden, hobby’s en interesses.

reacties