Tim Steketee (30) werkt sinds anderhalf jaar bij De Beer en woont binnenkort in zijn nieuwe huis in Hilvarenbeek, dat hij momenteel grondig aan het
Waar kom je vandaan en welke studie heb je gedaan?
Mijn naam is Tim Kees. Ik ben 24 jaar en heb de bachelor Bedrijfseconomie en master Accountancy afgerond aan de Tilburg University. Ik kom uit Weert en heb drie jaar op kamers in Tilburg gewoond. Daar ben ik ook actief geweest bij Asset | Accounting & Finance en de Economic Business Weeks in Tilburg (EBT). Bij Asset A&F was ik betrokken bij zowel formele als informele commissies. Na mijn master besloot ik mijn softskills verder te ontwikkelen en heb ik een bestuursjaar gedaan bij de EBT. Hier deed ik relevante contacten op. Sinds een jaar heb ik het studentenleven echt verlaten en woon ik weer in Weert. Ik ben een jaar in dienst bij Joanknecht als assistent binnen de Assurance afdeling. Joanknecht is een regionaal kantoor met één vestiging in Eindhoven, waar ongeveer 120 collega’s werkzaam zijn. Het is met name gericht op het hoger mkb-segment.
Waarom heb je voor Joanknecht gekozen en hoe ben je met Joanknecht in contact gekomen?
In mijn derde jaar van de bachelor Bedrijfseconomie ben ik me gaan oriënteren op de arbeidsmarkt, omdat ik mijn masterscriptie wilde schrijven bij een accountantskantoor. Tijdens een activiteit van Asset A&F ben ik in contact gekomen met medewerkers van Joanknecht. Er was een goede klik en ik kreeg veel informatie over het accountantsberoep in het algemeen en over Joanknecht in het bijzonder. Ik heb me verder georiënteerd op verschillende accountantsbedrijven, zowel big four als kleinere kantoren. Ik ben mijn scriptie gaan schrijven bij een big four kantoor, maar ik hield Joanknecht altijd in gedachten. Ook had ik tijdens mijn bestuursjaar veel contact met Lonneke (hr-adviseur binnen Joanknecht). Mijn eerste baan was bij een big four kantoor, maar na een aantal maanden kwam ik tot de conclusie dat een middelgroot accountantskantoor beter bij mij past. Toen was mijn keuze voor Joanknecht snel gemaakt. Binnen de controlepraktijk van Joanknecht is een mooie klantenportefeuille, waarbij kwaliteit voorop staat. In mijn zoektocht naar een nieuwe uitdaging wilde ik niet inleveren op de kwaliteit van het werken. Joanknecht is hiervoor groot genoeg maar daarnaast persoonlijk genoeg om alle collega’s te leren kennen. Dát sprak mij erg aan! Joanknecht ervaar ik als een goed alternatief voor de big four!
Wat zijn je werkzaamheden en hoe ziet je dag eruit?
Geen dag is hetzelfde! Joanknecht richt zich met name op het grotere mkb-segment en dit zorgt voor veel afwisseling. In een week kan ik bijvoorbeeld twee dagen bij de ene klant zijn en vervolgens weer drie dagen bij een andere klant, in een totaal andere branche met andere kenmerken en aandachtspunten. Dat maakt het werk erg afwisselend!
Bij Joanknecht hoef je geen keuze te maken voor een specifieke branche. Om die reden kun je bij veel organisaties een kijkje in de keuken nemen. Het team is afgestemd op de klant en verschilt per klant in grootte. In een team zitten verschillende collega’s van verschillende functieniveaus waardoor je veel van elkaar kan leren. Ook krijg je al snel veel verantwoordelijkheid bij het uitvoeren van je werkzaamheden en sta je rechtstreeks in contact met de klant. Dit zorgt voor een hoge mate van betrokkenheid.
“We zijn ervan overtuigd dat wanneer je ingezet wordt op je talenten, je meer energie haalt uit je werkzaamheden en je hierdoor kwalitatief goed werk levert.”
Hoe zou je de werksfeer omschrijven?
Binnen Joanknecht hangt een professionele, informele, open en persoonlijke sfeer met een “platte structuur”. Elke discipline, zoals accountancy, assurance en belastingadvies, werkt in een kantoortuin met daarin geschakelde bureaus waar twee of drie collega’s van verschillende niveaus samenwerken. Op deze manier kun je gemakkelijk sparren. Wanneer ik met een team aan een opdracht wil werken, gaan we bij elkaar zitten en heeft iedereen zijn eigen verantwoordelijkheden. Adviseurs en partners zijn altijd dichtbij en met een opendeurmentaliteit gemakkelijk beschikbaar. Dit was voor mij in het begin wat onwennig, maar na verloop van tijd merkte ik daar echt de voordelen van. Binnen Joanknecht werken we met z’n allen hard wanneer het nodig is, maar daarnaast vinden we het belangrijk om de mooie momenten met elkaar te delen. We ondernemen activiteiten buiten werk en vinden het belangrijk om plezier met elkaar te maken. Zo zijn we afgelopen januari met collega’s op een skitrip gegaan.
Waarom is Assurance zo leuk en wat zijn de mogelijkheden binnen Joanknecht?
Het leuke aan Assurance is het in contact komen met verschillende klanten. Hierdoor heb ik het afgelopen jaar bij diverse klanten een kijkje in de keuken mogen nemen. Door de klant goed te leren kennen, kun je je beter in hem/haar verplaatsen bij het uitvoeren van je werkzaamheden. Omdat je op zoveel plekken komt, heb je ook contact met veel verschillende mensen. Geen enkele contactpersoon is hetzelfde!
Daarnaast vinden we het belangrijk om eerlijke feedback aan elkaar te geven waardoor we altijd op zoek zijn naar verbetering maar ook naar persoonlijke groei van elkaar. We zijn ervan overtuigd dat wanneer je ingezet wordt op je talenten, je meer energie haalt uit je werkzaamheden en je hierdoor kwalitatief goed werk levert. Om dit te borgen, maken we bij Joanknecht gebruik van coaches. Je coach is je aanspreekpunt over je ontwikkeling. Tijdens de coachingsgesprekken bespreek je wat je ambitie is. Dit kan zowel op vaktechnisch als persoonlijk vlak zijn. Uiteraard is er hierbij de mogelijkheid tot het volgen van cursussen, trainingen of een opleiding, bijvoorbeeld de postmaster opleiding. De mogelijkheden binnen kantoor zijn groot, je creëert namelijk je eigen unieke carrière.
Wat voor advies zou je geven aan accountingstudenten?
Het is erg belangrijk je goed te oriënteren op de arbeidsmarkt. Mijn advies is: luister vooral naar je eigen gevoel. Ga in gesprek met zoveel mogelijk bedrijven, doe mee aan activiteiten van de studieverenigingen, maar ook aan activiteiten buiten Tilburg. Bedenk voor jezelf wat voor type klanten je leuk vindt, welke werksfeer en cultuur bij je past en vraag naar ervaringen van mensen die er al werken. Een leuke manier om Joanknecht beter te leren kennen is door deel te nemen aan de jaarlijkse summer course. Ik was bij de vorige editie als medewerker betrokken bij het programma dat zowel informeel als inhoudelijk is. Tijdens de summer course leer je de organisatie, de bedrijfscultuur en het type klanten en medewerkers kennen, waardoor je een beeld krijgt van Joanknecht. Daarnaast biedt Joanknecht ook werkstudentschappen aan voor studenten. Dan werk je een tijd mee als assistent bij veel verschillende opdrachten en leer je het bedrijf goed kennen. Stages zijn een goede kans om een bedrijf in korte tijd te leren kennen. Vervolgens kun je de keuze maken voor een bedrijf dat goed bij je past!
Mocht je na het lezen van dit artikel meer willen weten over Joanknecht of ben je benieuwd naar de mogelijkheden die Joanknecht jou te bieden heeft? Neem dan gerust contact op met Lonneke van Loon- van Bavel via lvloon@joanknecht.nl of bel 040-240 9463.