JAM

In deze editie van ‘Student Entrepreneur’ laten we Ruud Schippers aan het woord over zijn bedrijf: JAM. Hij beschrijft de oprichting ervan en legt uit hoe het is om als studentondernemer alles te combineren. Dit interview is in samenwerking met Starterslift Tilburg gevoerd. Dit is het centrum van Tilburg University voor ondernemende studenten met talent en ambitie.

Kun je in het kort uitleggen wat het bedrijf zoal doet en wat het probeert te bereiken?
JAM is een online werkplatform speciaal voor jongeren tussen de 15 en 25 jaar oud. Eigenlijk is het een soort AirBnB voor het inhuren van extra krachten. Jongeren en studenten kunnen in hun online werkagenda aangeven wanneer ze beschikbaar zijn om te werken. Vervolgens kunnen bedrijven in het online agenda-overzicht zien welke jongeren er per werkcategorie beschikbaar zijn en kunnen ze in slechts dertig seconden iemand uitnodigen voor één of meerdere dagen. Door het aanbod van jongeren online te zetten in plaats van de vraag van bedrijven (vacatures), draait JAM dus eigenlijk de uitzendmarkt om Via JAM kunnen jongeren dus werkervaring opdoen bij vele bedrijven uit hun directe omgeving in de meest uiteenlopende sectoren. Daarnaast is het voor bedrijven een erg makkelijke manier om in drukke tijden extra werkkrachten online te ‘boeken’ en daarnaast kunnen ze op deze manier jong talent uit de regio scouten, zonder ze in dienst te hoeven nemen. Jongeren worden bij JAM begeleid vanaf het moment dat ze de arbeidsmarkt opkomen met het zoeken naar een bijbaan, vakantiewerk en uiteindelijk een geschikte startersfunctie.

Wanneer kwam je met het idee om je eigen bedrijf te beginnen?
Mijn broer, zus en ik werkten voorheen ook altijd bij een bedrijf tijdens vakanties en op zaterdagen. De ene keer waren er te veel jongeren en de andere keer te weinig. Kortom, vraag en aanbod waren nooit goed op elkaar afgestemd. Toen dachten wij; als we nu eens alle jongeren uit de gemeente die willen werken op een website laten aangeven wanneer ze beschikbaar zijn. Bedrijven kunnen vervolgens jongeren inhuren wanneer ze hen nodig hebben en hebben er zelf verder geen omkijken meer naar. Met die insteek zijn we bijna vier jaar geleden gestart met dit concept.

Wat heeft je ertoe gezet om de eerste stap te zetten en voor jezelf te beginnen?
We merkten dat er veel vraag naar was en de kosten om een online platform te starten zijn relatief laag vergeleken met het starten van een fysiek bedrijf. Onder het motto ‘Niet geschoten is altijd mis’, hebben we er alle drie ons spaargeld in gestopt en hebben we de gok gewoon genomen.

Wat is het mooiste dat jij hoopt met JAM te bereiken?
Onze ambitie is om met een ambitieus en jong team het JAM-concept uit te rollen naar alle dorpsgemeentes in Noord-Brabant. Dit willen we voor 31 december 2017 bereiken. Wij geloven namelijk in het bewezen JAM-concept en vinden dat jongeren op jonge leeftijd al de kans moeten krijgen om in hun eigen omgeving / gemeente werkervaring op te doen. Door werkervaring op te doen, krijgen jongeren een beter beeld van wat het regionale bedrijfsleven te bieden heeft, waardoor ze zich breder kunnen oriënteren en ook een weloverwogen studiekeuze kunnen maken. Hiervoor zoeken we ondernemende en commerciële regiomanagers die dit platform in hun eigen regio willen opzetten.

Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd tijdens je werk voor JAM dat je niet tijdens je studie kan leren?
Ik ben samen met mijn broer en zus dit bedrijf in het 1e jaar van mijn bachelor gestart. Doordat we ons begeven in de business-to-business branche, ga je ook ‘denken’ als bedrijf en daardoor krijg je ook andere inzichten. Daarnaast heb ik erg veel geleerd van de fouten die we hebben gemaakt. De eerste website die live ging was namelijk een grote flop. Bedrijven gebruikten die website niet en belden ons gewoon op in plaats van dat ze jongeren via de website inhuurden. Waarom ging dat fout? Heel simpel. In plaats van naar de klant te luisteren, hadden we een website gemaakt waarvan wij dachten dat hij goed was. Nu denk je natuurlijk: “Tja, logisch toch, dat je eerst de website moet toetsen bij je opdrachtgevers voordat je hem online zet?” Helemaal waar, maar dat zijn juist van die dingen die heel logisch lijken in het boekje op de universiteit, maar die je toch een keer zelf moet ervaren om het echt goed te doen.

Heb je nog een goed advies voor starters of studenten die voor zichzelf willen beginnen?
Ondernemen kun je niet leren in mijn ogen. Het klinkt cliché natuurlijk maar het is gewoon een kwestie van doen en veel beslissingen nemen wij op ‘onderbuik-gevoel’. Ben vooral niet te bang om fouten te maken, want juist daar leer je het meeste van. Nu ben je nog jong en heb je de gunfactor. Maak daar gebruik van, want ondernemen en het opstarten van een bedrijf is de beste leerschool die je kunt hebben.
Ga overigens niet een middag brainstormen met de illusie dat je aan het einde van de dag een idee hebt om een bedrijf te starten. Je moet namelijk ergens tegenaan lopen. Probeer te kijken naar iets in de markt wat jou frustreert en waarvan jij denkt dat het beter kan.

Zie je dit JAM-concept wel zitten en merk je ook dat de jongeren uit jouw gemeente moeilijk aan een bijbaantje komen? Ben jij commercieel en zou je deze startup graag in jouw gemeente willen introduceren? Ga naar www.jongerenarbeidsmarkt.nl/regiomanagers en neem contact met ons op!

Algemene informatie:
Oprichters: Miranda, Martijn, en Ruud Schippers (22)
Studies: Miranda:
International Business & Management Studies
Martijn: HBO MER
Ruud: MSc Business Information Management
Bedrijfsnaam:
JAM B.V.
Vestigingsplaats:
Bladel
Verder momenteel actief in 12 gemeenten:
Gemeente Eersel, Bergeijk, Bladel, Reusel-de Mierden, Hilvarenbeek, Goirle, Oirschot, Best, Oisterwijk, Boxtel, Valkenswaard en Waalre.
Werknemers
:
3 oprichters, 5 regiomanagers, 1 HR-Medewerker, 1 Stagiaire HRM
700+ Vrij inzetbare arbeidskrachten
Activiteiten:
online ‘boeken’ van jonge krachten uit de regio voor ondersteunende werkzaamheden voor één of meerdere dagen / weken.
Website: www.JAMwerkt.nl

reacties