Wat gebeurde er afgelopen kwartaal? – Q2: een terugblik

Het tweede kwartaal van het nieuwe collegejaar zit er weer op. Dit kwartaal was een drukke maand, met maar liefst 3 evenementen, zowel gerelateerd aan Finance als Accountancy. In dit artikel wordt er teruggekeken op deze activiteiten, waarbij de voorzitters van desbetreffende commissies hun verhaal doen. Ze bespreken hun persoonlijke ervaring van het verloop van deze activiteiten, vanaf het begin van de voorbereidingen tot aan het uiteindelijke evenement.

AccountantsDay – 13 november 2019

*door Thom van Golde*

Onze eerste vergadering als commissie vond plaats op 17 september. Tijdens deze vergadering werden de rollen verdeeld en duidelijk gemaakt dat de AccountantsDay in minder dan twee maanden (14 november) zou plaatsvinden. Er was dus genoeg werk aan de winkel.

Sprekend voor de commissie, kan ik zeggen dat wij allemaal een bepaalde mate van druk ervoeren door de korte tijdsperiode waarin veel zaken geregeld moesten worden zoals, (maar niet beperkt tot) promotiemateriaal zoals flyers maken, bestellen en verspreiden, collegepraatjes houden, quizvragen en statements bedenken en de deelnemende bedrijven (welke later nog benoemd zullen worden) op de hoogte houden. Toch zijn we erin geslaagd ondanks de opstartproblemen (red. technische mankementjes) om een geslaagd evenement te organiseren. Dankzij de overweldigende inzet van alle commissieleden en de coördinator is het een groot succes geworden en bij dezen wil ik hen bedanken.

Bij een terugblik op de AccountsantsDay hoort natuurlijk ook een beschrijving van de dag zelf. Het evenement trapte af met een korte introductie van de deelnemende kantoren gevolgd door een quiz waar een heuse cadeaubon (!!) te winnen viel. Reden genoeg om enthousiast te worden lijkt mij. Na de bekendmaking van de quizwinnaar gingen we door met de statements waarin de zaal werd opgesplitst in verschillende groepjes en de studenten enkele accountancy-gerelateerde stellingen met de kantoren bespraken. Als laatste activiteit gingen we naar ‘Bij Maud’ om een kookworkshop te volgen. Deze workshop bestond uit drie (heerlijke) zelfgemaakte gerechten en één nagerecht verzorgd door het personeel van ‘Bij Maud’. Door de diversiteit in activiteiten hebben de studenten op allerlei, doch informele, manieren goed kunnen kennismaken met de accountantskantoren.

Met een goed gevoel blik ik terug op de AccountantsDay. Bij deze wil ik alle deelnemende studenten en de bedrijven Van Oers, Joanknecht, ABAB, HLB Nederland, Joore en Wesselman heel erg bedanken.

Finance Expedition – 13-15 november 2019

*door Sjors Seinen* 

Na 8 maanden vol meetings en voorbereidingen was het op woensdag 13 november dan eindelijk zo ver: de start van de Finance Expedition 2019. De eerste dag stond in het teken van Risk Management en daarom gingen we op bezoek bij Nationale Nederlanden en PwC.

De wekker ging al vroeg, omdat we moesten afreizen naar het hoofdkantoor van Nationale Nederlanden, gelegen in Rotterdam. Na een ietwat vertraagde treinreis werden we hartelijk verwelkomd door de werknemers van Nationale Nederlanden. Door middel van een korte introductie maakten we kennis met het bedrijf, om vervolgens een interessante case te maken over de toepassing van Risk Management op de balans. Na een interactieve lunch was het al weer tijd om onze expeditie voort te zetten richting Amsterdam, waar een bedrijfsbezoek bij PwC op de planning stond. PwC gaf een beknopte, informatieve introductie over het bedrijf, waarna we snel konden aanvangen met een case over de praktische applicatie van Risk Management op consulting. Afsluitend gingen we met iedereen uitgebreid dineren en netwerken bij een modern restaurantje in de buurt.

“De Finance Expedition was een regelrecht succes, met een perfecte combinatie tussen werk en plezier.” 

Op donderdag lag de focus op Asset Management en gingen we langs het hoofdkantoor van a.s.r. in Utrecht. Wederom vertrokken we vroeg vanuit het hotel om de trein te pakken. We werden verwelkomd door de CFO van a.s.r., Chris Figée, die ons de uitgelezen mogelijkheid gaf om onze brandende vragen te stellen. Nadien kregen we een aanvullend introductie van een tweetal werknemers, maakten we een case over Asset Management en sloten we af met een heerlijke vegetarische lunch!

Op vrijdag, tevens alweer de laatste dag, stond Corporate Finance centraal en brachten we een bezoek aan Deloitte en Nielen Schuman. De dag begon bij Deloitte. We kregen een uitgebreide introductie over de M&A-werkzaamheden van Deloitte, werkten aan een leuke case vol puzzels en vraagstukken en kregen de mogelijkheid om te netwerken met werknemers van Deloitte onder het genot van een broodje en drankje. Na afloop pakten we de metro richting het bescheiden kantoor van Nielen Schuman. Een senior-manager vertelde ons kort wat over Nielen Schuman, zodat we genoeg tijd over hadden voor de case. Deze was uitermate interessant en sloot perfect aan het onderwerp Corporate Finance. Na het presenteren van onze bevindingen was het tijd om de spullen in te pakken en te vertrekken richting het restaurant. Na een heerlijk drie-gangen diner was de Finance Expedition officieel afgelopen en reisden we terug naar Tilburg.

Achteraf ben ik als voorzitter ontzettend trots op het afgeleverde commissiewerk. De Finance Expedition was een regelrecht succes, met een perfecte combinatie tussen werk en plezier. Naast het verbreden van kennis, is de Finance Expedition de perfecte mogelijkheid om in contact te komen met je toekomstige werkgever!

Accounting Insight – 21 november 2019

*door Carlijn de Block*

Na een voorbereiding van 10 maanden, vond op 21 november 2019 Accounting Insight plaats, een interactief symposium waarin er gedebatteerd en gediscussieerd werd over verschillende accountancy gerelateerde onderwerpen. Met onze commissie hebben we afgelopen jaar hard gewerkt om er ook dit keer weer een mooie editie van te maken. Een van de belangrijkste taken was het vinden van de juiste sprekers. Maar de zoektocht begon bij het vinden van een dagvoorzitter. Net als in de editie van 2018, kwamen we ook dit jaar snel uit bij Margreeth Kloppenburg. Daarnaast zijn we er in geslaagd om een veelzijdig sprekerspanel samen te stellen met onder anderen Paul Koster, directeur van de VEB, Antoinette Dijkhuizen, oprichtster van 4you Accountancy, Wim Bartels, partner sustainability bij KPMG, Anouk Terstegen, partner bij Mazars, en Kavita Nandram, PhD onderzoeker Integrated Reporting.

Het thema van deze editie was “accountancy in the loop”: ondanks alle publiciteit over het uitsterven van ons vakgebied in de toekomst, is het vak accountancy vak nog steeds spring levend.  Het grootste deel van de deelonderwerpen werden besproken door middel van één-tegen-één debatten. De thema’s die besproken werden waren: de macht van de Big Four, de consequenties voor het maken van fouten als accountant, het vrouwenquotum en de onafhankelijkheid van de accountant. Tenslotte vond er nog een paneldiscussie plaats over het toenemende belang van niet financiële informatie voor het uitvoeren van het vak. Tijdens het symposium hadden de bezoekers de gelegenheid om vragen te stellen via PresentersWall. Als commissie kozen wij de meest interessante vragen uit en communiceerde deze naar Margreeth Kloppenburg. Zij legde deze vragen vervolgens voor aan het sprekerspanel. Op deze manier werd de interactiviteit tussen de bezoekers en het sprekerspanel vergroot. We sloten de avond af met gezellige netwerkborrel.

Achteraf kijk ik als voorzitter van de Accounting Insight commissie terug op een geslaagd evenement. Daarbij wil ik mijn commissiegenoten, Britt, Danique, Roel, Lian en onze coördinator Twan bedanken voor hun inzet van de afgelopen maanden. Ook wil ik de partners, KPMG, PWC, EY, JoanKnecht, van Oers, Crowe, De Beer en WVDB, hartelijk bedanken. Tenslotte wil ik ook onze sprekers en dagvoorzitter bedanken voor al hun gedeelde inzichten.

reacties