StudyTour 2019: Een terugblik op Zuid-Korea

Samen met onze coördinator Daniek, vormden Ella, Evelien, Jochem, Sam, Stijn en ik afgelopen februari de StudyTour commissie. Onze eerste taak als commissie was het bepalen van de bestemming voor de reis en daar hebben we meer dan goed over nagedacht. Na veel opties besproken te hebben, kwam Zuid-Korea naar voren als bestemming voor onze reis. Zuid-Korea is een bijzonder land in Oost Azië. Hoewel dit land bovenaan de Bloomberg Innovation Index staat en het leven veel lijkt op het leven in het Westen, kent het land ook nog steeds een eigen cultuur met eeuwenoude tradities. De dichtbevolkte en moderne stad, het interessante bedrijfsleven en verrassende natuur, maakten dat ons oog op dit land viel.

Het doel van de StudyTour is om deelnemers kennis te laten maken met de cultuur en het bedrijfsleven in een ander land en daarnaast ook te laten genieten van het prachtige land dat we bezoeken. Dit hebben we gedaan door afwisselende bedrijven te bezoeken en culturele activiteiten te ondernemen, maar ook door de rijke natuur van het land te verkennen.

Ons eerste bedrijfsbezoek was aan BDO. Doordat we BDO voorafgaand aan onze reis in Nederland hebben bezocht, konden we goed de verschillen zien tussen het accountants vak in Nederland en in Zuid-Korea. Dat Zuid-Korea bovenaan de Bloomberg Innovation Index staat, was hier goed te zien. Een medewerker van BDO liet ons zien dat er binnen de financiële verslaggeving verschillende nieuwe wetten zijn gekomen om de vergelijkbaarheid van jaarverslagen te verbeteren. Dit doen zij onder andere door een Data Analysis Retrieval and Transfer System (DART) website die toegankelijk is voor iedereen, wat er voor zorgt dat financiële informatie transparant blijft.

” Een voorbeeld hiervan is dat de deals bij bedrijven vooral buiten werktijd worden gesloten.”

Tijdens de bedrijfsbezoeken hebben we gemerkt dat er in Zuid-Korea een hele andere bedrijfscultuur heerst dan in Nederland. Een voorbeeld hiervan is dat de deals bij bedrijven vooral buiten werktijd worden gesloten. Werknemers moeten buiten werktijd dan ook vaak verplicht met hun baas en mogelijke partners mee op stap en van deze werknemers wordt ook verwacht dat zij meedrinken met hun baas.

Om meer te weten te komen over de geschiedenis van Zuid-Korea en de achtergrond van de ontwikkelingen in Zuid-Korea, wilden we de Demilitarized Zone tussen Noord-Korea en Zuid-Korea bezoeken. Helaas kregen we een paar weken voordat onze reis begon een mailtje met daarin het nieuws dat deze tour niet door kon gaan wegens varkenspest die heerste in dit gebied. Aangezien dit een bijzonder onderdeel is van een bezoek aan Zuid-Korea, baalden we hier als commissie natuurlijk van. Om toch een beeld te krijgen van de geschiedenis van het land, hebben we het Korean War Memorial bezocht. Hoewel het lastig is om de gehele geschiedenis van het land goed te begrijpen, hebben we hier wel een beter beeld gekregen van de situatie voor en na de Koreaanse Oorlog.

” Zuid-Korea bestaat voor ongeveer 70% uit bergen en is daarmee een echt hike-land.”

De eerste week van onze reis, hebben we doorgebracht in Seoul. Ons hostel was gelegen in de regio Hongdae in het district Mapo-Gu. De naam van deze regio is afgeleid van de universiteit die hier gelegen is. De aanwezigheid van de universiteit, maakt dit een aantrekkelijke regio voor studenten. Tijdens ons verblijf hier hebben we kennis gemaakt met de plaatselijke gebruiken en activiteiten. Zuid-Korea bestaat voor ongeveer 70% uit bergen en is daarmee een echt hike-land. Waar Zuid-Koreanen doordeweeks veel uren maken op hun werk, gaan zij in het weekend vaak met hun familie hiken. Deze full-hike experience hebben we zelf ook gehad toen we op zaterdag naar Bukhansan National Park toe zijn gegaan. Eenmaal in de metro gestapt, zagen we steeds meer Koreanen met goede wandelschoenen en sportieve kleding ook in de metro stappen. Om bij het park te komen, moesten we nog een klein stukje met de bus. Het bleek strijden voor een plekje in de bus die uiteindelijk, geheel volgepropt met mensen, kon vertrekken. Na een uitdagende hike naar de top van de berg, bleek het toch iets moeilijker om deze top echt te bereiken. Halverwege de klim werden we opgehouden door een lange rij fanatiekelingen, die ook allemaal graag een kijkje aan de top wilden nemen. Echter had niet iedereen het geduld om te wachten tot zij naar de top konden en kwamen de getrainde Koreaanse hikers ons links en rechts voorbij gestormd.

Na een week een Seoul te zijn geweest, hebben we onze reis vervolgd in Busan. Busan is een havenstad en de twee na grootste stad van Zuid-Korea. De mensen zijn hier wat minder internationaal georiënteerd, wat het bezoek aan deze stad erg interessant maakte. Tijdens ons bezoek aan Busan hebben we dan ook vooral de sfeer van deze stad geproefd. Zo hebben we een rondleiding gekregen over de Jagalchi Fish Market, de grootste vismarkt van Zuid-Korea. De meeste vissoorten die je hier kunt kopen leven nog en zijn dus echt vers als je ze koopt. Wij hebben op deze vismarkt ook inkopen gedaan voor onze kookworkshop die hierna volgde. Hier hebben we geleerd hoe we traditioneel Koreaanse Japchae, Sujebi en Jjimdak maken.

Voor de laatste avond van onze reis, zijn we teruggegaan naar Seoul waar we sliepen in een hostel in Itaewon, gelegen in het Yongsan District. Itaewon is een erg internationale wijk waar vooral ’s avonds veel te doen is. In deze wijk was voorheen de Amerikaanse militaire basis gevestigd. De Westerse invloeden zijn goed te zien in de stad aan de verschillende kroegjes en restaurants die er gevestigd zijn. Toch hebben we ook deze avond nog even genoten van de Zuid-Koreaanse cultuur en hebben we onze reis afgesloten met een uitgebreide Korean BBQ.

Tot slot wil ik onze coördinator Daniek en mijn commissie Ella, Evelien, Jochem, Sam en Stijn bedanken voor het organiseren van deze reis!