Consoles: Leveringsproblematiek en strategie

For the English version, click here!

Voor de gamers onder ons is er altijd het vraagstuk tussen de Playstation, Xbox, PC en Nintendo Switch. De verschillende generaties spelcomputers zijn weliswaar door de jaren heen veranderd, maar hoe steekt het gedrag van consumenten en de strategieën van de bedrijven achter deze machines in elkaar? Hoe zit het met de vertraging van de levertijden en waar komt dit door? Dit artikel vertelt meer over deze onderwerpen.

De Playstation 5 en de Xbox Series X en S zijn al bijna twee jaar op de markt, maar de verkopen vallen flink tegen vergeleken met eerdere generaties. Komt dit door een gebrek aan interesse of een te hoog prijskaartje? RTL Nieuws laat weten dat de verkopen tegenvallen door de wereldwijde tekort op computerchips sinds 2020 [1]. Veel releases van games zijn uitgesteld, omdat er nog te weinig bezitters zijn van een next-generation console. 

Het is dus een probleem om via reguliere kanalen aan een gloednieuwe console te komen en daarnaast zijn er ook nog verschillen tussen de twee producten. Het verschil zit hem niet alleen in de producent, maar ook in de strategieën en productgroepen die de bedrijven hanteren en bezitten.

Telegramgroepen en re-sellers

De voorraadproblematiek is met name een aanhoudend probleem, die overigens niet alleen geld voor gameconsoles, computers en andere digitale producten. Tegenwoordig is het bijna niet weg te denken dat er in consumentengoederen computerchips zitten. Deze bevinden zich in auto’s tot koelkasten. De vergrote digitalisering en de trend “smart” producten zorgt dat er veel meer vraag is naar computerchips. De pandemie heeft geleid tot een vertraging in de productie wat zeker het probleem niet verminderd heeft. Daarnaast zorgt de hoge innovatie in de computerchipindustrie voor hogere druk op het aanbod. 

Het gevolg hiervan is dat een elektronicazaak geen voldoende voorraad meer heeft en er gewacht moet worden op levering van de leverancier, waarvan niet duidelijk is wanneer de levering gaat komen. Vaak als men online zoekt naar punten die wél verkopen kom je al gauw uit bij minder bekende bedrijven die consoles aanbieden voor honderden euro’s meer dan de vaste retailers. Deze groep zijn re-sellers die de producten in partijen opkopen en daarna tegen flinke winstmarges doorverkopen. Een veel voorkomende situatie bij producten waar schaarste op voorkomt zoals festivalkaartjes. 

Een andere manier om aan het product te komen is door lid te worden van Telegramgroepen. De app Telegram is vergelijkbaar met chatdienst WhatsApp. Op Telegram worden berichten geplaatst wanneer een retailer weer een product op voorraad heeft, waardoor uiteindelijk toch het product gekocht kan worden. Het nadeel hieraan is dat men vaak binnen enkele minuten al moeten hebben afgerekend om toch in aanmerking te komen voordat de voorraad opraakt [2]. 

De producenten hebben beloofd dat er over een halfjaar licht is aan het einde van de tunnel, maar helaas is dit verhaal vaker verteld. De toekomst zal daarom wijzen of de voorraadproblematiek wordt opgelost of dat dit een blijvend probleem zal blijven voor deze branche.

On-demand diensten en exclusive titles

Het belangrijkste aan een gaming console blijven de games die beschikbaar zijn op de platforms. Tot nu toe is het door Microsoft bevestigd dat zij verlies maken op de verkoop van elke console [3]. Sony maakte tot voor kort verlies op de verkoop van elke console [4].  Het antwoord op de vraag hoe deze bedrijven toch rendabel blijven is simpel, aangezien de verliezen worden gecompenseerd met abonnementskosten (online toegang, on-demand gaming abonnementen) en de verkoop van nieuwe games. Daarnaast wordt de hardware richting de toekomst goedkoper en ontstaan er langzaam winstmarges. 

Door deze diensten en bijbehorende producten zorgt een producent dat zijn product aantrekkelijker is voor de klant. Zo staat Sony bekend om haar flinke catalogus aan exclusieve titels die enkel op haar platform worden uitgebracht. Dit zorgt ervoor dat mensen geneigd kunnen zijn om een specifieke console aan te schaffen vanwege deze releases. Zo is Horizon Forbidden West enkel exclusief verkrijgbaar op de Playstation 4 en 5, omdat de Nederlandse ontwikkelaar van deze game, Guerilla Games, onder Sony valt.

“Microsoft maakte afgelopen jaar een flinke inhaalslag”

Beide partijen zijn al jaren bezig om gameontwikkelaars op te kopen en zo games toe te voegen aan hun catalogus. Microsoft heeft hierin ook het afgelopen jaar een flinke inhaalslag gemaakt. Zij hebben 7 miljard dollar neergelegd voor het moederbedrijf van Bethesda (Zenimax), die bekend is door titels als Elder Scrolls en Fallout [5].  Daarna maakte zij een nog grotere investering door bijna 70 miljard dollar neer te leggen voor Activision Blizzard (bekend van Call of Duty) [6]. Dit soort grote investeringen kunnen mensen nieuwsgierig maken over de vraag of toekomstige titels dan enkel exclusief op de console komen van de eigenaar. 

Het gaat dus veel verder dan alleen de specificaties van de gaming console, maar ook welke producten er wel en niet op gebruikt kunnen worden. De toekomst zal alleen kunnen uitwijzen welk product het meest geschikt is voor de wensen van de consument.

Conclusie 

Mocht je een nieuwe console willen aanschaffen is het dus belangrijk om de voor- en nadelen af te wegen. Hoeveel wil je eraan kwijt zijn? Wil je chatgroepen in de gaten houden om kans te maken om er één tegen een normale prijs aan te schaffen? Naar welke releases kijk je uit? En op welke console worden deze dan uitgebracht?

Denk vooral na over wat je eigen wensen zijn en probeer op basis hiervan een plan te bedenken. Soms kan wachten een betere oplossing zijn, omdat er dan een betere prijs beschikbaar is en er meer informatie is om een geïnformeerde keuze te maken. 

Mocht dit artikel helpen bij het maken van een keuze of informatie hierover in te winnen, dan alvast veel plezier met de (toekomstige) aanschaf!

reacties