Accounting Expedition 2022

For the English version, click here!

Na een goede voorbereiding, een flinke promotie en ontzettend veel spanning over Corona, was het 22 februari na jaren online te zijn geweest eindelijk weer zover: de aftrap van een fysieke Accounting Expedition!

Deloitte

Om 7.45 uur verzamelden 23 gemotiveerde, en nog een beetje slaperige, studenten zich bij station Tilburg Centraal om te vertrekken naar Eindhoven. Na een paar snelle bakjes koffie en broodjes op het station konden we met de trein vertrekken richting het eerste bedrijf. We kwamen keurig op tijd bij Eindhoven Airport aan, waarbij we bij het bedrijf Deloitte onze Accounting Expedition mochten aftrappen.  We werden warm onthaald met koffie en sinaasappelsap en daarna gingen we van start. Allereerst kregen we een korte introductie over Deloitte zelf, waar ze voor staan en hoe het bedrijf zich onderscheidt van de andere kantoren. Vervolgens konden we in groepjes aan de slag met de casus die ze voor ons hadden ontwikkeld. De casus ging over interne controle en risico’s; we mochten op zoek gaan naar potentiële problemen binnen de bedrijfsvoering van een elektrische step leverancier. Onderdeel van het proces was een interview aangaan met de sales manager van het bedrijf (oftewel, een goed voorbereide Deloitte accountant), waaruit we zoveel mogelijk informatie moesten zien te krijgen over de interne processen en functionering van het bedrijf. Naderhand hebben de groepjes de bevindingen gepresenteerd aan de medewerkers, die wel onder de indruk waren van deze groep aspirant-accountants. Als afsluiting kregen we een lekkere lunch op kantoor met lekkere gezonde, en oké, iets minder gezonde broodjes. Het eerste bedrijfsbezoek was zeer geslaagd, en iedereen had zin om om het volgende Big Four kantoor te bezoeken.

KPMG

Na onze bagage nog even afgeleverd te hebben bij ons hotel midden in het centrum van Eindhoven,  gingen we direct door naar het tweede bedrijf van de dag: KPMG. Hier werd het programma geopend op de negende verdieping van het kantoor,  met een fantastisch uitzicht over Eindhoven. Hier hebben we, na een leuke en persoonlijke introductie van de KPMG’ers, in groepjes gewerkt aan een audit fee proposal presentatie voor Nederlands hipste foodtruck bedrijf: ToetToet FoodFood BV. Tijdens de presentatie  was het de opdracht om gegronde redenen te  geven voor het verhogen of verlagen van de audit kosten voor het komende jaar. De presentaties werden gegeven met de nodige creativiteit, waardoor het een hele leuke, en zeker ook leerzame, uitdaging was. Uiteraard werden ook de nodige lastige vragen gesteld door de oplettende KPMG accountants en door sommige scherpe studenten. De dag hebben we samen met KPMG afgesloten met een voortreffelijk diner bij restaurant Plein 4. Met de nodige flessen wijn is het een buitengewoon gezellige afsluiting geworden van een intensieve en mooie eerste dag. Na afloop is een deel van de groep nog een lekker drankje gaan doen bij de Vooruitgang, terwijl de rest alvast terug naar het hotel ging. Er zat na een eerste geslaagde dag immers nog een leuke dag aan te komen.

Hoewel een rondje shoppen een aantal studenten ook wel aansprak, zijn we toch maar doorgegaan naar het kantoor”.

PwC

De volgende ochtend gingen om 7.30 uur de eerste wekkers al, de slaap werd weggedreven onder de douche en de pakken werden weer uit de kast gehaald. In het hotel restaurant werd voor een stevig ontbijt gezorgd, zodat we fris en fruitig konden beginnen aan de tweede dag van de expeditie. De koffers werden alvast gepakt en opgeborgen, zodat we direct door konden naar het derde bedrijf: PwC. Het kantoor was ideaal te bereiken mede dankzij de uitstekende ligging in Eindhoven, boven in winkelcentrum Piazza, met de Bijenkorf als buren. Hoewel een rondje shoppen een aantal studenten ook wel aansprak, zijn we toch maar doorgegaan naar het kantoor. Helaas passen er geen 23 studenten in een lift, dus werden we gelijk van onze morning workout voorzien door vier verdiepingen met de trap te mogen beklimmen . Bij PwC werden we op z’n Brabants ontvangen met een lekker warm worstenbroodje voor alle deelnemers, waarna we vol frisse zin zijn begonnen aan het programma. Na een leuke openings quiz gingen we in groepjes aan de slag met de casus. Het was een interessante casus. Deze ging over een festival en alle risico’s die daarbij horen, met name de risico’s waar je als accountant rekening mee moet houden. En natuurlijk zat er dus ook een kekke, fel oranje festival zonnebril verstopt in de goodiebag! Met een uitgebreide rondleiding door het nieuwe kantoor achter de rug, gingen we door naar At the Movies voor een heerlijke lunch met een groep partners en accountants van PwC. Eén partner had zichzelf wel een heel rustige lunch voorgesteld, die dacht namelijk dat we daadwerkelijk naar de film gingen met z’n allen. Na weer een succesvolle ochtend, gingen we door naar alweer het laatste kantoor van de expeditie: EY.

EY

Bij EY werden we ook vriendelijk verwelkomd door de medewerkers, en een paar werkstudenten die ons wel héél bekend voor kwamen. Er werd hier ook goed voor ons gezorgd met een schaal lekkere koekjes en muffins. Helaas zaten de meeste studenten ondertussen wel erg vol na de ochtend. Na een leuke introductie van het personeel werden we in twee groepen verdeeld voor de rest van de middag. De eerste groep ging een activiteit doen waar een studie bouwkunde niet voor had misstaan, een potje megajenga. Met een lijst aan eisen, moesten we in groepjes één grote toren opbouwen, waarna de groepjes tegen elkaar streden in een potje jenga. Elke steen had een nummer, die verbonden stond aan een quizvraag over EY zelf. Zo hadden we een leuk en leerzaam begin van de middag. Één bepaald groepje was wel beduidend slecht in jenga, bij elke tweede steen die ze wilden pakken wisten ze de complete toren om te gooien. Vervolgens ging de groep serieuzer verder met een casus over een Aziatische restaurantketen, waarbij een EY medewerker de rol van restaurant manager op zich nam. De focus van de casus lag op financiële fraudedetectie binnen een bedrijf. We gingen daadwerkelijk op zoek naar fouten in de financiële stukken. Na een leuke en inhoudelijke sterke middag zijn we vervolgens doorgaan gegaan naar onze diner locatie, die heel toevallig bij de Vooruitgang was. Hier hebben we genoten van een heerlijk diner, en gezamenlijk de Accounting Expedition afgesloten. Nadat we de koffers hadden opgehaald bij het hotel, hebben we de trein teruggepakt om na twee fantastische en intensieve dagen weer in ons eigen bed te duiken.

En zo kwam de Accounting Expedition 2022 aan zijn einde. De bedrijven, en ook zeker de inzet en het enthousiasme van de studenten, hebben er voor gezorgd dat het evenement een daverend succes was! Tot slot wil ik graag Anouk, Lena, Elze en Lucas bedanken voor hun harde werk binnen de commissie. En de eervolle vermelding gaat natuurlijk naar onze coördinator Nina. Door de toewijding van iedereen hebben we een evenement neer kunnen zetten waar we nog altijd met trots naar terug mogen kijken, ik kan met zekerheid zeggen dat de Accounting Expedition 2022 enorm geslaagd is!

reacties