Interview met Egbert Pronk – CRO bij BUX

For the English version, click here!

Egbert Pronk is co-founder van BUX, Europa’s snelst groeiende neo-broker. Na 7 jaar de rol van CFO te vervullen, droeg hij onlangs het stokje over aan Mark Lamers, en bekleedt hij nu de functie CRO. In dit interview vertelt Egbert over zijn carrière pad, de switch van CFO naar CRO, en de groei van BUX en de uitdagingen die hierbij komen kijken.

 Wat/waar heeft u gestudeerd en waarom? Zijn er keuzes die je hebt gemaakt in je studententijd die grote impact hebben gehad op je carrière pad tot dusver?

Na mijn middelbare school ben ik aan Nyenrode gaan studeren om een Bachelor in Business Administration (BBA) te volgen. De keuze om aan Nyenrode te gaan studeren kwam voornamelijk doordat ik vrij competitief ingesteld was, en ik benieuwd was of ik de toelatingstest zou halen. Dat is in principe een vrij aparte reden om die keuze te maken, maar dat speelde wel een rol. Daarnaast vond ik het leuk dat je intern zat, er veel sport was, en dat het praktijk gericht was. Ook stond het op dat moment goed aangeschreven. De BBA was erg breed met een groot aantal vakken waar je over veel onderwerpen een beetje leerde. Er was niet echt de mogelijkheid om je te verdiepen of specialiseren in bepaalde richtingen. Je had enkel een paar keuzevakken dus het is niet zozeer dat de keuzes die ik daar gemaakt heb een belangrijke impact gehad hebben op mijn carrière pad. Tijdens de BBA volgde ik International Monetary Economics, wat ik erg interessant vond. Dat zorgde er wel voor dat later, toen ik ging solliciteren, naar boven kwam dat een baan als market maker of handelaar op de optiebeurs wellicht iets was wat ik erg leuk zou vinden.

Voorafgaand aan je rol als CFO van BUX, heb je o.a. ervaring opgedaan als handelaar, partner bij een market maker, en CFO bij een voedselproducent. Hoe ben je uiteindelijk bij BUX terecht gekomen en had je door deze werkervaringen de juiste skillset om de rol als CFO te vervullen, of heb je moeten groeien in deze rol?

Ik ben na mijn studie begonnen bij een market maker op de optiebeurs in Amsterdam. In het begin gewoon als handelaar. Ik kreeg hier relatief snel de verantwoordelijkheid van het team erbij, waarna ik op een gegeven moment met twee collega’s het management van de vestiging in Amsterdam ben gaan doen. Daardoor kreeg ik dus snel managementervaring erbij, niet alleen op het gebied van mensen aansturen, maar ook op andere aspecten zoals HR en administratie. Later werd ik ook bestuurder, dus dan heb je ook formele verantwoordelijkheid, ook richting de toezichthouder. Wat dat betreft heb ik geluk gehad dat in het bedrijf waar ik ging werken op relatief jonge leeftijd de mogelijkheid ontstond en er rollen vrij kwamen. Later nadat we zijn overgenomen door Van der Moolen, werd het eigenlijk een veel grotere organisatie. Toen ben ik me meer gaan richten op het aansturen van teams, gericht op zowel de optie als de aandelenhandel. Na 16 jaar in de financiële wereld ben ik iets anders gaan doen toen de kans zich voordeed om een vriend met een bedrijf in de biologische voedselproductie te gaan helpen. Hij is voornamelijk heel creatief en goed in marketing en sales en ik zorgde daarbij dat de financiële administratie en contracten ook goed stonden. Ik vond het met name heel leuk om iets in een totaal andere business te doen.

Na twee jaar ontstond er toch een kriebel om in de financiële wereld weer wat te doen. Een rode draad door mijn carrière is eigenlijk dat ik nooit voor corporate bedrijven gewerkt heb maar altijd voor bedrijven waarbij je het zelf moest doen. Waarbij er niet een bedrijf om je heen is waar van alles geregeld is. Bij BUX is dat hetzelfde gegaan. We zijn met z’n drieën begonnen, toen er zeg maar niks was, en nu hebben we 190 man in dienst. Heb ik moeten groeien in die rol? Ja ik heb heel veel bijgeleerd, maar dat is eigenlijk altijd zo. Vanzelfsprekend bij ondernemen is dat je er altijd dingen bij moet leren. Door de jaren heen groeit de organisatie en groei je dus mee. Wat je wel merkt is dat met het groeien van de organisatie, je op een gegeven moment tot de conclusie moet komen, dat je niet alles meer zelf kan doen. Daar heb je de tijd niet voor, maar ook specialistische kennis niet voor.

Hoe ziet een gemiddelde dag als CFO van BUX eruit?

Op dit moment ben ik mijn functie als CFO aan het overdragen en na de overdracht zal ik de functie Chief Risk Officer (CRO) gaan vervullen. Maar algemeen gezien bestaat een gemiddelde dag niet. Al kom je op een gegeven moment wel in een wekelijks ritme van terugkerende meetings terecht nu de organisatie zo gegroeid is. Op dit moment ligt er dus veel nadruk op de overdracht van taken aan de nieuwe CFO. Maar in het algemeen verschilt een gemiddelde dag ook per periode. Dus op het moment dat je aan het fundraisen bent, ben je wel 50 tot 60 procent van je week daarmee bezig. Op andere momenten zijn er weer andere onderwerpen die veel aandacht en tijd vragen. Maar het is heel divers.

De switch van CFO naar CRO is niet echt een switch, maar meer een focus. Want als CFO was ik verantwoordelijk finance, HR, Legal, risk, en compliance. Door de groei van de organisatie, de werkdruk, en de snelheid waarop dingen moeten gebeuren kwamen we tot de conclusie om mensen aan te nemen op de rollen head of people (HR), en iemand op de CFO-rol die puur focust op finance en funding. Dat gaat Mark Lamers doen, die bij ABN Amro vandaan komt en veel ervaring heeft in financiële markten en ook registeraccountant is. In mijn nieuwe rol focus ik dus op de Legal, risk, en compliance, die hiervoor ook al onder mijn verantwoordelijkheden vielen.

Wat zijn de risico’s binnen een neo-broker, waar de CRO op focust?

Je hebt natuurlijk een aantal operationele risico’s voor een broker waarvan het allerbelangrijkste is dat de dienstverlening aan je klant te allen tijde beschikbaar moet zijn. Dus de grootste focus is ervoor zorgen dat je platforms, customer support, en je connectiviteit naar de exchanges te allen tijde up and running is. Een ander belangrijk aspect is natuurlijk compliance. Je opereert in een gereguleerde omgeving, dus je moet zorgen dat je op de hoogte bent de wet- en regelgeving. Vervolgens moeten producten en dienstverlening zo opgebouwd zijn dat ze daaraan voldoen. Naast compliance by design moet je ook monitoren of je producten in de praktijk nog steeds voldoen aan de wet- en regelgeving.

Bent u zelf een actieve belegger?

Ja ik ben een actieve belegger. Ik beleg voor de lange termijn, dus gewoon periodiek een vast bedrag inleggen in een well-diversified portfolio. Dus ik leg zonder mening, of ik nu vind of de beurs hoog of laag staat, gewoon periodiek in. Daarnaast ben ik ook een actieve belegger op korte termijn. Dus als ik vind dat de beurs veel te hoog staat, of als ik bijvoorbeeld vind dat de AEX te hard is gestegen in vergelijking met de DAX, dan handel ik ook op korte termijn.

Wat mij betreft kun je de financiële markt vanuit twee doelstellingen benaderen. De ene is voor de lange termijn zo veel mogelijk vermogensgroei, waarvoor je gewoon periodiek moet inleggen en er niet meer naar moet omkijken. Tegelijkertijd is dat ook vrij saai, aangezien je met je mening weinig kan. De andere invalshoek is dus dat je wel iets met je mening of idee wilt doen, omdat je wellicht een mening hebt over de olieprijs, of bijvoorbeeld het aandeel shell. Als je daar ook voor een korte termijn posities op inneemt, dan ga je de krant opeens op een andere manier lezen. Dat vind ik ook leuk om te doen, en het is dan ook een soort hobby. Het korte termijn handelen wil je natuurlijk zo goed mogelijk doen, maar of je er nu heel veel mee verdiend (ten opzichte van een buy-and-hold strategie) is niet het allerbelangrijkste.

“Heel veel financiële aanbieders lijken wel hun best te doen het product dat ze aanbieden zo ingewikkeld mogelijk te maken, zodat de klant het niet begrijpt. Dat vinden wij als BUX veel kwalijker dan risico op zich.”

In 2020 en 2021 zijn steeds meer mensen gaan beleggen, voornamelijk jongvolwassenen. Volgens de AFM nemen deze jonge (onervaren) beleggers substantieel meer risico’s in vergelijking met traditionele beleggers. Hoe gaat BUX hiermee om?

Dit komt eigenlijk terug op het idee dat er twee verschillende invalshoeken zijn om beleggen te benaderen, waarvan de ene lange termijn vermogensgroei is. Op dit moment zijn we in de BUX-zero app steeds meer functionaliteit aan het ontwikkelen gericht op lange termijn vermogensgroei.  Een voorbeeld hiervan is het aanmaken van een beleggingsplan waarmee de gebruiker maandelijks automatisch in een aantal geselecteerde ETF’s belegt. Daarnaast speelt in de andere invalshoek, het beleggen op basis van jouw mening, risico een belangrijk rol. Veel mensen zeggen dat risico per definitie slecht is, maar daar zijn wij het bij BUX niet per definitie mee eens. Risico op zich is niet slecht, zolang mensen maar een manier hebben om de grootte van het risico te begrijpen en in te schatten. Wat BUX probeert is de complexiteit uit beleggen te halen zodat mensen het risico begrijpen. Dit doen we onder andere door te focussen op educatie. We produceren verschillende educatieve video’s, hebben een kenniscentrum op onze website en delen wekelijks jargon-vrij beursnieuws zodat beginnende beleggers met alle aspecten van het beleggen kennismaken. Heel veel financiële aanbieders lijken wel hun best te doen het product dat ze aanbieden zo ingewikkeld mogelijk te maken, zodat de klant het niet begrijpt. Dat vinden wij als BUX veel kwalijker dan risico op zich.

In een eerder interview noemde Nick Bortot BUX de Europese Robinhood. Is het verdienmodel van BUX, vergelijkbaar met andere neo-brokers dus gebaseerd op payment-for-order-flow?

Nee, dat is niet het geval. In Nederland is payment-for-order-flow niet toegestaan. Wij mogen als gereguleerde broker geen geld ontvangen van beurzen of liquidity providers voor het versturen van onze orders naar die partijen. In principe mag dit in heel Europa niet door de Europees-wijde MIFID II wetgeving waarop de Europese Autoriteit voor effecten en markten (ESMA) toezicht houdt. Alleen is er in Duitsland een iets andere interpretatie hiervan, waardoor payment-for-order-flow daar op dit moment onder voorwaarden wel is toegestaan. Er zijn dus een aantal Duitse brokers die wel payment-for-order-flow ontvangen van tegenpartijen waar ze klanten-orders naar toe sturen.

Payment-for-order-flow is een ingewikkeld en complex onderwerp, maar vanuit BUX zijn wij niet per sé tegen payment-for-order-flow onder twee voorwaarden. Ten eerste vinden we het belangrijk dat er een level playing field is in Europa.  Dus dat wat in Nederland niet mag, zou ook niet toegestaan moeten zijn in Duitsland of Frankrijk. Ten tweede vinden we dat payment-for-order-flow onder voorwaarden toegestaan moet zijn, wanneer het uitvoeren van de order en de vergoeding die de broker ontvangt ten goede komt van de retail klant. Om het anders te zeggen; Als de klant niet slechter af, of misschien zelfs beter af is, doordat de broker payment-for-order-flow ontvangt, dan hoeft het niet verkeerd te zijn. Het is echter ingewikkeld om objectief te meten en te waarborgen dat de klant niet slechter af is.

Wat is uw mening over de toenemende hoeveelheid off-exchanges trades die uitgevoerd worden en het effect hiervan op transparantie?

In Europa is sinds 2018 MIFID II van kracht, een Europese wijde regelgeving, die als een doelstelling heeft om de transparantie te verhogen en zo veel mogelijk trades on-exchange plaats te laten vinden. Vroeger had je zogeheten dark pools, waar klant orders naar toe gestuurd werden en je niet precies wist wat de prijs was en wie je tegenpartij. MIFID II heeft dat in Europa eigenlijk allemaal aan banden gelegd. Een belangrijke pijler van MIFID II is dus transparantie. Natuurlijk zijn wij als BUX voor transparantie, dat heeft namelijk ook te maken met ervoor zorgen dat klanten niet een uitvoering van een order krijgen op een prijs die voor hen ongunstig is. Dat is dan weer een gevaar van payment-for-order-flow; dat een broker een klantenorder op een prijs gaat uitvoeren die niet gunstig is voor de klant, maar waar hij de hoogste vergoeding voor krijgt. Om dat te voorkomen is transparantie dus erg belangrijk. Maar transparantie hoeft zeker niet alleen maar bereikt te worden door alle transacties on-exchange uit te voeren. Het grote probleem van de nationale exchanges (Euronext, Xetra) is dat ze duur zijn. Als wij een klantenorder op Euronext willen laten uitvoeren, betalen we minimaal 75 cent per order aan de beurs. Terwijl wanneer we het op een andere beurs uitvoeren, waarbij we dezelfde transparantie heb en misschien zelfs betere prijzen voor de klant krijgen, we nul betalen. Waardoor wij de klant dus ook nul in rekening hoeven te brengen. Wij zijn dus voor transparantie, maar die transparantie kan dus zeker niet alleen bereikt worden door alles on exchange uit te voeren.

3 jaar geleden, interviewden wij Nick Bortot over de groeistrategie van BUX waarin hij antwoordde dat de focus lag op het uitrollen van een aandelen app, een crypto app, en de uitrol in nieuwe landen. In hoeverre is jullie huidige groeistrategie veranderd sinds 2018?

Op dit moment is onze groeistrategie vrijwel hetzelfde als in 2018. De aandelen app is er ondertussen en is ook ons flagship product. In de toekomst zullen we de features in de aandelen app blijven verbeteren en uitbreiden om het platform nog breder en beter te maken. Een crypto app hebben we in tussentijd ook opgezet, in samenwerking met een partij die al als crypto broker actief was.  Daarnaast zijn we nog steeds erg druk bezig met de uitrol in Europa. Vorige maand zijn we live gegaan in Ierland. Het volgende land waar we uit gaan rollen is Spanje, waarna Italië later dit jaar volgt. We doen de uitrol in die landen wel stuk voor stuk, omdat we er sterk in geloven dat je het zo veel mogelijk moet lokaliseren. Je moet er echt tijd en aandacht aan besteden om voor elk land ervoor te zorgen dat gebruikers qua beleving het idee krijgen dat het vertrouwd is.

reacties