Amber Mobility: On-demand duurzame mobiliteit

Amber Mobility

Een maand geleden heeft Amber op de Hannover Messe een grote aankondiging gedaan. Zij hebben hier namelijk bekendgemaakt dat zij zelfrijdende auto’s gaan ontwikkelen, en dat ze deze al in medio 2018 op grote schaal op de openbare weg gaan laten rijden. Dit klinkt als een mooie belofte, maar wat doet Amber eigenlijk precies?

Amber is een startup uit Eindhoven, opgericht in 2016, met inmiddels al meer dan 20 werknemers. Met al deze mensen wordt aan een groot einddoel gewerkt: een toekomst waarin mensenonbeperkt beroep kunnen doen op on demand duurzame mobiliteit. Met hun autodeel-service, genaamd Amber Mobility, wil Amber zowel zakelijke als particuliere gebruikers door heel Europa on-demand toegang geven tot een elektrische auto, op elk moment en binnen loopafstand, voor slechts 33 euro per week.

Om dit toekomstbeeld te bereiken, is Amber begonnen met Amber Mobility voor zakelijke gebruikers. Sinds deze maand maken werknemers van ABN AMRO in Eindhoven gebruik van de diensten van Amber Mobility, waarbij ze onbeperkt toegang hebben tot mobiliteit, gebruikmakend van een gedeelde vloot elektrische BMW i3’s. Op deze manier heeft ABN AMRO een goedkoop en duurzaam alternatief voor zakelijke leaseauto’s, en zo zijn er bovendien veel minder parkeerplaatsen nodig.

Met ABN AMRO is dus de eerste Amber Mobility hub tot stand gekomen, maar er staan er nog veel meer op de planning. Zo wordt over enkele maanden eenzelfde hub gelanceerd op de High Tech Campus in Eindhoven, en is het doel om aan het eind van 2017 honderden gedeelde elektrische auto’s door Eindhoven te hebben rijden. Als Eindhoven voorzien is van duurzame mobiliteit, is het de beurt aan de rest van Nederland en hierna wil Amber ook uitbreiden naar andere landen in Europa.

Vervolgens is het de bedoeling dat ook particuliere gebruikers gebruik gaan maken van Amber Mobility. Met een maandelijks abonnement hebben zij dan ook on-demand toegang tot mobiliteit, waar en wanneer ze maar willen. Om dit mogelijk te maken is het belangrijk dat de distributie van de auto’s optimaal verloopt, zodat vraag en aanbod goed gebalanceerd worden. In het begin zullen de auto’s handmatig worden gedistribueerd, maar op een zeker moment is dit natuurlijk niet meer rendabel.

Precies om dit probleem op te lossen, heeft Amber aangekondigd zelfrijdende auto’s te gaan toepassen, in samenwerking met partners als Microsoft, NVIDIA, KPN, TNO en TomTom. Deze auto’s zullen dan ’s nachts over rustige wegen rijden, om zo de juiste hoeveelheid auto’s op de juiste plek te hebben. Het is dus niet de bedoeling dat de auto’s autonoom rijden als de bestuurder erin zit, maar juist om de auto bij de juiste persoon te krijgen. Op deze manier ontstaat een veel toegankelijkere test case, waarmee de gemeenten Eindhoven en Helmond nu al akkoord zijn gegaan.

Omdat Amber de meest efficiënte autodeel-service wil hebben, gaan ze nog een stap verder. Ze hebben namelijk aangekondigd om zelf een auto te gaan maken, de Amber One. Deze auto onderscheidt zich van bestaande elektrische auto’s omdat deze volledig ontworpen is om gedeeld te worden. Bovendien wordt de auto erg licht, wat zorgt voor een laag energieverbruik, en zal de auto een uitzonderlijk lange levensduur hebben. Zo wil Amber ervoor zorgen dat duurzame mobiliteit voor iedereen bereikbaar wordt.

Mocht je meer willen weten over Amber, bezoek dan de website, of volg Amber op Twitter, Facebook en LinkedIn.

reacties