StudyTour 2023, Brazilië: Een terugblik

For the English version, click here.

Op 5 mei verzamelden we met onze groep van 25 mensen op Tilburg University. Vanaf hier zouden we de bus nemen naar Schiphol waar een vliegtuig ons de halve wereld over zou brengen, want na al die jaren van Covid-19 en lockdowns konden we eindelijk weer op onze jaarlijkse StudyTour!

Naast de bedrijfsbezoeken hebben we veel genoten van de culturele en natuurlijke hoogtepunten die Rio de Janeiro en São Paulo te bieden hadden. Na aankomst op het vliegveld van São Paulo Guarulhos werden we meteen geconfronteerd met de immensiteit van São Paulo. Terwijl we naar ons hostel reden zagen we wolkenkrabber na wolkenkrabber, daarnaast zagen we ook de minder mooie stukken van Brazilië, want we reden ook langs enkele favela’s terwijl enkele taxichauffeurs ons vertelden waar we op moesten letten tijdens ons verblijf in Brazilië. Hierna kwamen we aan in ons hostel in het noordelijke deel van São Paulo.

Tijdens onze eerste volle dag in Brazilië zijn we meteen wat leuks gaan doen, want we zijn helemaal naar een van de meest zuidelijke attracties van São Paulo gegaan. Dit deden we via een 1,5 uur durende reis met de metro die ons slechts 80 cent per persoon kostte en ons naar het beroemde F1-circuit bracht: Autódromo José Carlos Pace. Daar hebben we zowel de vrije training van een GP als de Sao Paulo cup karting race gezien. Daarnaast hebben we er ook geluncht, waar we over een buffet liepen en een bepaald bedrag betaalden op basis van het gewicht van je bord (iets wat vrij normaal is in Brazilië). Hierna zijn we door een van de rijkere gebieden in Brazilië gelopen die ons naar een groot meer leidde waar we aan de waterkant zijn gaan zitten met wat caipirinhas, lokale biertjes en live muziek.

De volgende dag zouden we een compleet andere kant van São Paulo zien en begrepen we waarom de taxichauffeur ons had gewaarschuwd. Na aankomst in het oude stadscentrum kregen we meteen zicht op alle daklozen die daar hun gratis maaltijd voor die dag kwamen ophalen. Omdat er hier een wat minder prettige sfeer hing, liepen we snel verder door de wijk. Tijdens het lopen kwamen we een grote wolkenkrabber tegen met een uitzichtpunt over de stad en bij aankomst op de 26e werden we opnieuw geconfronteerd met de immensiteit van de stad. Er waren wolkenkrabbers zichtbaar zover als het oog kon rijken! Na ons onder het genot van dit uitzicht van lunch te hebben voldaan bezochten we de Minhocas closure, een snelweg die elke zondag wordt afgesloten voor motorverkeer, zodat de bevolking (en voornamelijk toeristen) zich hierop konden begeven en de stad eens vanuit een ander perspectief konden bewonderen. We eindigden de avond bij een restaurant onder de naam Bar Brahma waar we heerlijk hebben gegeten.

De volgende dagen was er meer vrije tijd gepland voor de deelnemers, waar ze in verschillende kleinere groepen naar verschillende plaatsen, zoals lokale winkelcentra, buurten met veel straatkunst, mooie parkjes, en andere leuke bezienswaardigheden gingen. Daarnaast hebben we nog wat simpele formele activiteiten gehad, en organiseerden we een gezellige avond met een spelletjes toernooi dat we de “buddy games” doopten en vertrokken uiteindelijk naar Rio de Janeiro met de nachtbus toen deze na 3 uur vertraging eindelijk kwam opdagen.

Toen we in Rio de Janeiro aankwamen, herkenden we meteen een stad die qua cultuur en natuur heel anders was dan São Paulo. De stad was veel mooier en groener ingericht, en veel meer rondom de wateren daar gecentreerd, dus het trok natuurlijk veel meer toeristen.

Na het inchecken in de appartementen begonnen we meteen met onze planning, want we gingen naar FGV Ebape, een kleinere universiteit in Rio. Na een korte presentatie over de universiteit, een snelle rondleiding door de gebouwen en een discussie over ESG in Brazilië, gingen we terug naar Copacabana om te dineren en uiteindelijk vroeg naar bed te gaan omdat de rit in de nachtbus zijn tol had geëist op de slaap van de deelnemers.

De volgende dag zouden we beginnen met een andere formele activiteit, aangezien we een extra universiteitsbezoek hadden bij de Christelijke universiteit van Rio de Janeiro: Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro. Nadat de meesten de middag op het strand hebben doorgebracht aangezien het heerlijk weer was, hebben wij ons met de hele groep richting het einde van de middag naar de suikerbroodberg begeven, om hier met de zonsondergang te kunnen genieten van het prachtige uitzicht dat dit over de stad en de baai gaf.

De zaterdag begonnen we met een geweldige rondleiding door het centrum van Rio de Janeiro. Tijdens deze tour bezochten we allerlei mooie plekken zoals de beroemde Selaron trappen, de kathedraal van de stad, het oudste park van de stad en verschillende andere hoogtepunten en historische plekken. Ook wist onze tourgids ons op elk punt interessante verhalen te vertellen over de stad die op die bij de locaties hoorden waar we op dat moment waren. Op dezelfde dag bezochten we ook een voetbalwedstrijd tussen Rio’s Fluminense en Cuiaba en genoten we van de sfeer van het bruisende Maracanã stadion (hetzelfde stadion waar in 2014 de WK finale werd gespeeld). De avond werd redelijk opgesplitst afgesloten, waar een deel besloot om op tijd te gaan slapen, en een deel besloot om het nachtleven in Rio eens te gaan onderzoeken in een van de grotere lokale clubs.

Zondag begon de dag weer lekker op tijd met een leuke boottocht over de guanabara baai waar Rio de Janeiro aan gevestigd ligt, waar we konden genieten van enkele drankjes en het prachtige uitzicht op de stad van het perspectief van de zee. Nadat we sommige van de deelnemers weer konden verblijden met wat vaste grond onder hun voeten, hebben we ons met de groep naar een leuke beachbar begeven die we van tevoren hadden uitgezocht. Hier hebben we met zijn allen heerlijk gegeten en hebben we ons stukje bij beetje begeven naar het strand waar we direct naast zaten om het water te proberen. Na hier wat tijd te hebben doorgebracht en van het heerlijk warme water te hebben genoten besloten we om ons naar een nabijgelegen strand te begeven waar schijnbaar de mooiste zonsondergang ter wereld zichtbaar zou zijn. Helaas kwamen we er te laat achter dat we hiervoor naar een verkeerd deel van het strand waren gegaan, maar ook hier was het nog steeds een prachtig gezicht.

Op maandag hebben we ons voornamelijk beziggehouden met wat formele activiteiten, waar we bijvoorbeeld te gast waren bij KPMG Rio voor een presentatie en een rondleiding van hun kantoor, en we hebben mogen genieten van een presentatie van de Nederlandse Consul General in Rio de Janeiro over de cultuur en het businessklimaat daar. We hebben deze dag afgesloten met een heerlijk diner in bij een klassiek Rodizio stijl restaurant waar we enorm hebben genoten van al het geweldige eten.

Tot slot bezochten we op dinsdag het standbeeld van Christus de Verlosser op de Corcovado berg dat onze reis een spectaculair einde gaf met een geweldig uitzicht over de hele stad, de baai en de zee. Helaas was het hierna alweer tijd om alle koffers te pakken en de laatste souvenirtjes te kopen, want aan het einde van de middag stonden de taxi’s ons alweer op te wachten om ons naar het vliegveld te brengen. Na een vlucht van 12 uur was het helaas alweer tijd om afscheid te nemen van iedereen en terug naar huis te gaan.

We willen graag zowel de commissie als alle deelnemers bedanken zonder wie deze geweldige reis niet mogelijk zou zijn geweest, en we kijken ernaar uit om te zien wat de StudyTour van volgend jaar te bieden heeft.