Study Tour 2024: Kaapstad & Dubai

For the English version, click here.

Mijn verhaal over 2024

Kaapstad

Het begon dit jaar allemaal op maandag 29 april, we verzamelden bij centraal station Tilburg, hier haalde de bus ons rond 4 uur in de middag op. Met 24 mensen waren we compleet en klaar om op pad te gaan. De bus bracht ons naar Brussel Airport waar de reis echt kon gaan beginnen. ’s Avonds om 21:45 vertrok het vliegtuig, op naar Kaapstad!
Na een lange reis, met overstap in Dubai, kwamen we eindelijk aan in Kaapstad. Onderweg naar het hostel konden we de stad al een beetje bewonderen in haar mooie avondglorie. Eenmaal aangekomen in het hostel, konden we inchecken en lekker wat eten. Daarna wilden de meesten wel meteen naar bed, want de reis was toch wel erg vermoeiend.

Onze eerste volle dag in Kaapstad zijn we begonnen in de wijk Victoria & Alfred Waterfront. Hier hadden we een ochtendje vrije tijd om de wijk te verkennen, sommigen bezochten het aquarium en anderen gingen lekker shoppen. In de middag wilden we gaan hiken op de Tafelberg, helaas was er vuur vlakbij de route van de hike, dus moesten we een ander plan bedenken. We besloten om te gaan hiken op Lion’s Head. Deze hike was zwaar, maar eenmaal boven hadden we een prachtig uitzicht!
Op de donderdag in Kaapstad hebben we onze dag doorgebracht bij de University of Cape Town. We werden hartelijk verwelkomd en na een openingspraatje kregen we ook nog wat informatie over hoe het studeren bij de University of Cape Town eruit ziet. Vervolgens kregen we een rondleiding over de hele campus, met zijn vele mooie gebouwen en grote sportvelden, en niet te vergeten het mooie uitzicht. Na de rondleiding kregen we een heerlijke lunch en gingen we weer terug de schoolbanken in. Hier kwamen nog verschillende sprekers voorbij met interessante verhalen. In de avond was er van alles te doen in de stad, want het was First Thursday; hier is dus iedere eerste donderdag van de maand feest in de stad. Dit was een mooie reden voor ons om het avondleven te ontdekken in Kaapstad!

Vrijdag ochtend begonnen we onze dag met een tour naar Robben Island. Na een mooie boottocht kregen we een rondleiding per bus over het eiland. Onze gids heeft hier vele verhalen met ons gedeeld. Toen we eenmaal terug waren op het vasteland, hebben we wat gegeten en gingen we door naar de wijk Bo-Kaap. Deze wijk staat bekend om zijn mooi gekleurde huizen. Na vele plaatjes te hebben geschoten, gingen we terug naar het hostel om ons even op te frissen. In de avond zijn we met een groot deel van de groep gaan eten bij een typisch Afrikaans restaurant genaamd “Mama Africa”.
In het weekend hebben we een wijntour gehad, dit kan natuurlijk niet missen als je in Kaapstad bent. Ook zijn we langs Kaap de Goede Hoop geweest, en hebben we Boulders Beach bezocht waar we pinguïns konden zien. Natuurlijk is het nachtleven dit weekend ook weer verder verkend.

Unieke ervaring

Na een mooi weekend, gingen we maandagochtend naar KPMG Kaapstad. Hier hebben we een rondleiding gekregen door het kantoor en aansluitend een leuke, interessante presentatie over de economie in Zuid-Afrika, maar ook over “fun facts” en “snack history” van de Zuid-Afrikaanse cultuur. Na deze leerzame ochtend hadden we in de middag wat vrije tijd, een aantal zijn de Tafelberg nog op geweest, de een met de cable car en de ander te voet, helaas was het erg bewolkt toen we boven waren. De avond hebben we nog afgesloten met een heerlijk diner.
Onze dinsdagochtend begon rustig met wat vrije tijd. Heerlijk nog wat souvenirs kunnen scoren en lekker wat lunchen. In de middag namen we een bezoekje aan het consulaat. Hier hebben we een interessante middag gehad waar we ook veel vragen konden stellen. In de avond hebben we met zijn allen een laatste diner in Kaapstad gehad bij een heerlijk tapas restaurantje.
Onze laatste ochtend in Kaapstad begon voor sommigen wel heel spectaculair. Een deel van de groep is namelijk gaan skydiven, want hoe vaak krijg je deze kans nou? Dezelfde ochtend hebben we ook nog de Diamond Shop bezocht, hier kregen we een rondleiding en konden we al onze vragen stellen voor het onderzoek. In de middag was het dan echt tijd om Kaapstad te verlaten en vlogen we rond 18:00 richting Dubai.

Dubai

Donderdag in de vroege ochtend kwamen we aan in Dubai, eenmaal aangekomen in het hotel was het nog veel te vroeg om in te checken dus zijn we met zijn allen gaan uitrusten bij het zwembad op de bovenste verdieping van het hotel. Even bijkomen na zo’n onrustige nacht. Vanaf 14:00 konden we inchecken, en de rest van de middag heeft iedereen nog een beetje zijn eigen ding gedaan. ’s Avonds zijn we verdeeld in kleinere groepjes wat gaan eten en daarna op tijd naar bed voor een goede nachtrust.
Vrijdagochtend begon met een tripje naar Mars, een hartstikke leuk bedrijf in de FMCG branche. Eenmaal bij Mars aangekomen, werden we verwelkomd met een heerlijk ontbijtbuffet. Hierna kregen we, naast een presentatie van het bedrijf zelf, ook presentaties van partners, waaronder ING en Dubai Holding. Het was zeker een interessante en leerzame ochtend. In de middag had iedereen weer vrije tijd, een paar gingen op pad om nog wat hoogtepunten van de stad te bezichtigen, maar het grootste deel van de groep was uiteindelijk op het strand te vinden, waar we ook nog de zonsondergang hebben kunnen bewonderen. Al met al was het weer een geslaagde dag.

Het weekend in Dubai is aangebroken. Op de zaterdag hadden we een bezoek aan de Burj Khalifa gepland staan, we gingen helemaal naar de 125e verdieping en konden hier een mooi uitzicht aanschouwen. Ook hebben we deze dag een bezoekje genomen aan de Dubai Mall en alle gekkigheid die hier te beleven valt, zoals onder andere een groot aquarium. Natuurlijk hebben we ook nog even de fonteinshow kunnen bewonderen, die plaatsvindt vlak naast de Mall. Na een middagje wandelen en shoppen, zijn we weer verspreid door de stad gaan eten. Zo gingen sommigen bij restaurantjes rondom en in de Dubai Mall eten en anderen bij de Double Decker Pub.
Ondertussen zitten we alweer op zondag, onze laatste hele dag in Dubai. Iedereen had vrije tijd om zelf nog de laatste leuke activiteiten in te plannen, en natuurlijk de gelegenheid om de koffer weer in te pakken. Sommigen kozen ervoor om quads te huren in de woestijn, anderen gingen nog op pad in de stad om de laatste gebouwen te bewonderen, en een laatste deel lag de hele dag bij een Beach Club te chillen. In de avond zijn we met de hele groep samen uiteten geweest om de reis mooi af te sluiten. Eenmaal terug in het hotel moesten sommigen nog snel de koffers inpakken om vervolgens een paar korte uurtjes te slapen.

Om 4 uur ’s nachts stonden we beneden in de lobby klaar voor vertrek naar het vliegveld. Om 8:20 vertrok het vliegtuig weer richting Brussel, en waren we eindelijk weer vlak bij huis na een mooie lange reis met zijn allen. Nadat we afscheid van elkaar hadden genomen, werden sommigen al opgehaald vanaf Brussel. De rest ging mee in de bus naar Tilburg. En hier was het einde van een mooie StudyTour.

Als laatste wil ik graag mijn coördinator Stijn en alle commissieleden Thom, Lina, Wilco, Kristof en Kursat bedanken voor het samen mogen organiseren van deze geweldige reis. En niet te vergeten alle deelnemers die er dit jaar bij waren, zonder hen hadden we nooit een reis zoals deze kunnen maken.