For the English version, click here. Van oudsher is financieel management bij startups vooral een oefening omtrent intuïtie en
Afgelopen oktober gaf Arend Groot Bleumink een presentatie in Barcelona op grootste blockchain evenement ter wereld over Verge. Het is inmiddels nog niet eens twee jaar geleden sinds de 20-jarige student van de Tilburg Universiteit geïnteresseerd raakte in cryptocurrency. Door filmpjes op Youtube over investeren en geld verdienen, kwam hij in aanraking met het onderwerp cryptovaluta. Naarmate hij de markt van cryptocurrency beter begon te begrijpen, realiseerde hij dat het juist niet alleen om geld draait. Hij kwam erachter hoe interessant de markt van de digitale munt is. Wij hebben de mogelijkheid gehad om hem te interviewen. Hij vertelde over Verge en zijn rol hierin, een cryptocurrency project met een waarde van tientallen miljoenen, gerund door vrijwilligers.
“Het idee van crypto is dat je het als betaalwijze kan gebruiken, het wordt nu alleen als speculatiemiddel gezien. We moeten uit de speculatiefase en naar de fase van het uitgeven.”
Wat is Verge?
Bij de start van Verge is het benodigde kapitaal van het project door de vrijwilligers zelf bijeengebracht. In dit opzicht is Verge vrij uniek, want dit soort projecten worden meestal gefinancierd door middel van een Initial Coin Offering (ICO). De focus van het project ligt op de privacy van haar gebruikers die transacties willen maken met digitale munten. Die privacy ontbreekt vaak bij de overige cryptocurrencies, waaronder de Bitcoin. Bitcoin transacties kunnen getraceerd worden aan de hand van ip-adressen, waardoor het mogelijk is om te zien wie de Bitcoin(s) ontvangt. Verge heeft dit verbetert door middel van de implementatie van Tor in haar blockchain technologie, die de ip-adressen van een transactie verbergt. Er kan dan ook worden gesproken van een ‘privacy coin’. Hierbij heeft Verge gekozen voor een open blockchain zodat bedrijven wel kunnen zien waar de transanctie vandaan komt en wanneer het is aangekomen. Op dit moment zijn er zo’n 160 bedrijven die de cryptovaluta Verge accepteren als betaalwijze.
Hoe interpreteer je de waarde van de cryptomarkt?
Op het hoogtepunt van de cryptomarkt was de waarde van het project zo’n 3.5 miljard dollar, maar door een forse daling van de gehele markt van de cryptomarkt is deze waarde gezakt naar 100 miljoen dollar. Crypto groeide enorm; het leek zelfs een revolutie te worden, maar vervolgens kelderde het naar beneden. Arend, momenteel Payment Integration Manager bij Verge, zag deze daling al een tijdje aankomen. “Het idee van crypto is dat je het als betaalwijze kan gebruiken, het wordt nu alleen als speculatiemiddel gezien. We moeten uit de speculatiefase en naar de fase van het uitgeven.” De markt is bij deze daling ook geherstructureerd, zo zijn vele onzinnige cryptocurrency projecten weggevallen die gedreven werden door enkel speculeerden en verder weinig toevoegden. Er was dus te veel speculatie en te weinig integratie. Op het moment dat iemand crypto-munten heeft zonder het ergens uit te kunnen geven, heeft het ook geen waarde. Bij de meeste cryptovaluta is er echter een maximum aan het aantal cryptomunten en des te meer transacties er mee worden gemaakt, des te groter de vraag naar de crypto zal zijn.
“Het zou natuurlijk fantastisch zijn om je boodschappen te halen bij de supermarkt en binnen enkele seconden een betaaltransactie te voldoen met een cryptomunt.”
Hoe probeert Verge onderscheidend te blijven en wat is jouw rol hierin?
Als Payment Integration Manager van Verge houdt Arend zich bezig met strategische oplossingen voor de korte- en lange termijn. Hierbij praat hij met bedrijven en houdt hij tevens veel talks, voornamelijk als voorlichting over blockchain en crypto zodat de mensen bekend worden met cryptovaluta en blockchain technologie. Arend staat aan het eind van deze maand ook op de Markethings Week om studenten te onderwijzen over deze onderwerpen en ze kennis te laten maken met Verge. Verge wil haarzelf blijven onderscheiden door mensen te onderwijzen en op vele plekken geïntegreerd te zijn. Er zullen nog vele jaren nodig zijn totdat de digitale munt volledig geïntegreerd is en het als algemeen geldend betaalmiddel kan worden gezien. Steeds meer bedrijven gaan mee met deze trend, zo kan je er bij Uber al voor kiezen om met crypto te betalen.
Arend is er zeker van dat deze stijgende integratie eraan komt en zei hierover “Het zou natuurlijk fantastisch zijn om je boodschappen te halen bij de supermarkt en binnen enkele seconden een betaaltransactie te voldoen met een cryptomunt. Echter, voordat dit gebeurt moet er minder gekeken worden naar de prijs van een digitale munt: het is geen speculeermiddel, het is een betaalmiddel.”