Tim Steketee (30) werkt sinds anderhalf jaar bij De Beer en woont binnenkort in zijn nieuwe huis in Hilvarenbeek, dat hij momenteel grondig aan het
Zowel met de Master Accountancy als met de Master Finance is partner worden bij een van de Big Four een van de mogelijke carrièrepaden. Maar is dat iets voor jou en wat houdt dat nu precies in, om partner te zijn bij een groot accountantskantoor? Om deze vragen te beantwoorden spraken wij met Bart van Loon, partner van KPMG.
Kunt u iets vertellen over uzelf en uw carrière?
Ik ben Bart van Loon, partner bij KPMG en werk inmiddels alweer een tijd bij KPMG. Eerst heb ik HEAO bedrijfseconomie in Utrecht gestudeerd. Daarna heb ik stage gelopen bij KPMG, waar ik heb ervaren dat het een heel leuke plek was om in verschillende ‘keukens’ te kijken, wat ik erg interessant vond. We wilden samen hard werken om een deadline te halen en om goed resultaat te leveren, wat ik een hele prettige werkomgeving vond. Vervolgens ben ik bij KPMG gaan werken en tegelijkertijd heb ik verder gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam en aan de Nyenrode Business Universiteit waar ik mijn Master en Post-master heb behaald.
Nu werk ik inmiddels alweer 25 jaar bij KPMG en vind ik KPMG nog steeds de grootste universiteit ter wereld. Je wordt elke dag uitgedaagd en je kunt nog elke dag leren. Als ik uitgeleerd zou zijn, dan zou ik een plek gaan zoeken waar ik wel weer nieuwe dingen kan leren.
“Partner bij de Big Four betekent dat je ondernemer bent maar wel samen, waarbij het de bedoeling is dat je KPMG beter achterlaat dan dat je het hebt aangetroffen.”
Ik wil absoluut niet in een ritme terecht komen. Dit kenmerkt ook mijn carrière, namelijk elke keer een nieuwe uitdaging aangaan. Het eerste jaar leerde ik iets nieuws, het tweede jaar dacht ik “dit heb ik al gedaan” en het derde jaar was ik weer op zoek naar een nieuwe uitdaging. Dit was dan ook mogelijk bij KPMG. Ik ben vanuit KPMG Audit in Nederland naar KPMG Audit in Aruba gegaan. Vanuit KPMG Aruba ben ik vervolgens weer naar KPMG Forensic in Nederland gegaan en daarna weer geswitcht naar KPMG Internal Audit en Risk in Nederland. Ik heb dus veel gezien en op veel verschillende plekken gewerkt binnen KPMG.
Binnen KPMG ben ik gestart als consultant en tot partner uitgegroeid. Nu ben ik partner binnen KPMG Advisory en verantwoordelijk voor Internal Audit, Risk en Compliance dienstverlening in Nederland.
Veel mensen kennen de term “Partner bij de Big Four”, maar wat houdt dat in uw geval precies in, wat zijn de specifieke taken voor u als Partner?
Partner was vroeger anders dan nu. Vroeger was je partner bij een maatschap en had je je eigen klanten. Partner bij de Big Four betekent nu nog steeds dat je ondernemer bent maar wel samen, waarbij het de bedoeling is dat je KPMG beter achterlaat dan dat je het hebt aangetroffen. Hierdoor heb je dus een verantwoordelijkheid om de business van KPMG te laten groeien op zowel de korte termijn als de lange termijn.
Klanten betalen veel geld voor advies of ondersteuning door echte experts dus hier hou ik mijzelf erg mee bezig en wil ik de klanten met 100% tevredenheid over ons werk achterlaten. Daarnaast stuur ik mijn unit aan en inspireer ik het team zodat zij met volle energie en positiviteit met hun werk bezig zijn. Dat is zoals ik mijn taken en rol zie.
Hoe zorgt u voor een goede Work-Life Balance?
Definieer “goed”. Hoe ik een goede Work-Life balance zie, is als ik voldoende bij mijn familie en vrienden betrokken blijf en het met KPMG en mijn opdrachten ook erg goed gaat. Zoals ik dat zie is het erg simpel. Je hoeft geen 60 uur te werken om Partner te zijn. Ik denk dat Work-Life Balance makkelijker is bij een organisatie als KPMG dan bij een bedrijf waarbij je door iedereen bekeken wordt en waar je van 9 tot 5 zit op een vaste plek met vaste taken.
Hier binnen KPMG is het zeer flexibel. Als mijn kinderen een keer een voorstelling hebben tussen de middag, kan ik in mijn planning gewoon heel makkelijk regelen dat ik daar ben en werk ik ‘s avonds gewoon langer door of doe ik dat op een andere avond. Ik kan heel makkelijk mijn eigen ritme aangeven omdat ik wat soepeler met alle dingen om ga. Ik vind dit zelf heel prettig omdat je tijd kunt besteden aan belangrijke zaken.
“Flexibiliteit, positief ingesteld zijn, goed communiceren, geen beren op de weg zien, maar de problemen oplossen en zelf achter je stuur zitten is erg belangrijk.”
Tegelijkertijd vraagt het wel commitment en alles valt of staat met communicatie. Wij denken vaak dat klanten verwachten dat je 24/7 klaar moet staan, maar dat is natuurlijk niet zo. Als jij tegen die klant zegt dat je op een bepaalde dag niet kunt en dit bespreekt, dan is het vaak geen probleem. Wij denken vaak dat het een probleem is waardoor we zelf vaak in een overdrive gaan, terwijl dit vaak niet nodig is. Dit betekent wel dat je sterk in je schoenen moet staan of moet leren staan. En het ligt eraan hoe je aangestuurd wordt. Als jouw leidinggevende vindt dat je 24/7 moet werken dan kunnen er twee dingen gebeuren: 1: Je doet het niet en je haakt af en stopt bij het bedrijf of 2: Je doet het wel en je denkt dat dit normaal is waardoor je die norm ook weer gaat opleggen bij je collega’s of de mensen die jij weer aanstuurt. Hier moet je alert op zijn aangezien je zelf bepaalt wat je doet.
Wat is het belangrijkste dat u heeft geleerd in de verschillende functies die u tijdens uw carrière heeft bekleed?
Flexibiliteit, positief ingesteld zijn, goed communiceren, geen beren op de weg zien, maar de problemen oplossen en zelf achter je stuur zitten is erg belangrijk. Het probleem kan er wel zijn, maar je kunt er negatief in staan en het hierdoor niet willen doen, of er positief in staan en het beetpakken en oplossen.
Als je eigen initiatief neemt om dat te doen werkt het vele malen beter en dit wordt gezien door anderen wat weer goodwill oplevert. Wees ook handig/slim/ tactisch in nee zeggen. Begin nooit een gesprek met nee. Wees neutraal in het begin en het mag altijd nee worden maar ga nooit zo het gesprek in want dit werkt bij veel mensen averechts.
Wat voor advies zou u geven aan studenten die de ambitie hebben om Partner te worden?
Partner moet in mijn ogen geen doel zijn. Groeien en elke keer nieuwe dingen leren, dat is mijn doel altijd geweest en dat is de reden dat ik uiteindelijk partner geworden ben. Ik vond namelijk dat er altijd slimmere mensen om mij heen waren. Tijdens mijn opleiding op de UVA zeiden ze ook: kijk om jullie heen, 1 op de 10 zal partner worden en Register Accountant (RA). Dit wil dus zeggen, de andere negen niet. Waardoor ik dacht, dat zal ik wel niet zijn, want je wordt toch een beetje onzeker als dat gezegd wordt. Heel veel mensen zullen tijdens je loopbaan wegvallen en zonder dat je het dat door hebt, ben jij het ineens. Dus dat is dan weer grappig. Mijn doel was dus groeien en ontwikkelen en doordat dat mijn doel was, ben ik partner geworden.
“Zorg dat je heel goed wordt in datgene wat je doet en als je dat doet, komt die carrière vanzelf.”
Wat ik daarin belangrijk vind om mee te geven is: eerst moet je voor jezelf zorgen, een professional worden, een vak leren, daarna ga je daarbij ook teams aansturen en dan op een gegeven moment moeten er opdrachten binnenkomen dus je kan je ook commercieel verder ontwikkelen. Hierdoor lijkt het soms dat je wat verder komt af te staan van het vak waarvoor je ooit hebt gekozen. Proces neemt het over van inhoud en je moet blijven bewaken dat je altijd een inhoudelijke professional blijft. Dit is voor sommige mensen een reden om te vertrekken, ze missen de inhoud en sturen dan ineens vooral teams aan en wordt van ze verwacht dat ze opdrachten uit de markt halen. Ik vind zelf de combinatie van beide rollen het leukst aan partner zijn bij KPMG.
Heeft u verder nog tips aan de accountancy / finance studenten van nu?
Je hebt slimme mensen en intelligente mensen. Intelligente mensen heb je nodig, maar slimme mensen komen verder. Zo rationaliseer ik en is dit ook hoe ik er gekomen ben. Dit is de reden dat je dus niet alles hoeft te weten zolang je de betere / intelligentere mensen om je heen verzamelt. Je kunt elkaar helpen, samen groeien en samen het doel bereiken en hierdoor de business omhoog tillen.
Om beter te worden moet je je veel fouten maken, dat is dus slim. Blijf op zoek gaan om jezelf uit te dagen en blijf het leuk vinden wat je doet. Het is enorm belangrijk dat je plezier hebt in je werk, want je moet het echt nog heel lang doen. Blijf jezelf testen of je het nog steeds leuk vindt, doe dit elke paar jaar. Dit is belangrijk om energie te blijven houden. Blijf die vraag continu aan je zelf stellen zodat je richting kunt geven aan je carrière en niet als je al eenmaal carrière gemaakt hebt en dan gaat bedenken of je dit wel leuk vindt of niet.
Wat je tegenwoordig veel ziet is dat jongeren het heel belangrijk vinden om heel snel carrière te maken. Maar mijn advies is: zorg dat je heel goed wordt in datgene wat je doet en als je dat doet, komt die carrière vanzelf. Zorg er voor dat je iets heel goed kan en je daarin verdiept zodat je jezelf belangrijk / uniek maakt, waardoor je erg belangrijk voor het bedrijf blijft. Zorg er daarnaast voor dat je je klant begrijpt, zodat je op hem/haar kunt inspelen en zij erg tevreden met jou zijn.