Van Het Opbouwen van Je CV naar Het Vormgeven van Onderwijs

In het artikel van deze week deelt co-auteur van Faces Online, Eefje van der Sanden, haar ervaringen als lid van de klankbordgroep (sounding board) en opleidingscommissie (education committee), en  voorzitter van de opleidingscommissie. Van het versterken van je cv tot het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs—lees verder om te ontdekken hoe deze rollen niet alleen je studie, maar ook je kijk op het academische leven kunnen verrijken!

Introductie

Tijdens mijn master Marketing Management hoorde ik via de academisch directeur voor het eerst over de klankbordgroep. Ik besloot me aan te sluiten als vertegenwoordiger van de Marketing Management-master. Ongeveer zes maanden later werd ik ook lid van de opleidingscommissie van hetzelfde programma. Toen ik in september 2024 begon aan mijn master Finance, stapte ik over naar de klankbordgroep en opleidingscommissie voor Finance. Niet lang daarna kreeg ik de kans om Voorzitter te worden van de opleidingscommissie voor Finance, Fiscale Economie en Accounting—een functie die ik nu met veel plezier bekleed.

Klankbordgroep versus Opleidingscommissie

Wat zijn de klankbordgroep en de opleidingscommissie precies? Wat doen ze, en hoe verschillen ze? Ik zal proberen de details beknopt te houden en het uitleggen alsof ik een nieuw lid inwerk.

Beide commissies hebben twee belangrijke doelen:

  1. Het verbeteren van het onderwijs, en
  2. Het voldoen aan wettelijke eisen om programma’s te evalueren vanuit het perspectief van studenten.

De Klankbordgroep

De klankbordgroep is een relatief informele groep van studenten—meestal 5 tot 10 per programma—die regelmatig bijeenkomt met de academisch directeur en programmacoördinator. Tijdens deze bijeenkomsten is er ruimte voor open discussie over het programma: wat gaat goed, en wat kan beter? Klagen binnen redelijke grenzen is hier toegestaan, net zoals het geven van positieve feedback.

De Opleidingscommissie

De opleidingscommissie werkt formeler. Deze commissie omvat meerdere programma’s (bijvoorbeeld Finance, Accounting en Fiscale Economie) en vergadert gestructureerd een paar keer per jaar. De focus verschuift hier van vakgerichte problemen naar bredere, programmabrede thema’s.

Deelnemers aan deze vergaderingen zijn onder andere academisch directeuren, beleidsmedewerkers en ander ondersteunend personeel. De bijeenkomsten worden formeel gedocumenteerd en richten zich op structurele verbeteringen en strategische discussies. Academisch directeuren worden soms gevraagd om keuzes binnen het programma uit te leggen of zelfs te verdedigen als de commissie een kritisch standpunt inneemt. Voorwaarde om deel te nemen aan de Opleidingscommissie is eerder lidmaatschap van de Klankbordgroep.

Lid versus Voorzitter van de Opleidingscommissie

Wat is het verschil tussen een lid en de voorzitter van de opleidingscommissie?

Als lid neem je deel aan enkele vergaderingen per jaar, waarbij je jouw programma vertegenwoordigt en inzichten en feedback deelt over de algehele prestaties. De voorzitter heeft echter een uitgebreidere rol. Als vertegenwoordiger van meerdere programma’s verzamelt de voorzitter input van alle leden, organiseert discussies en consolideert feedback voor de formele vergaderingen. Daarnaast woont de voorzitter agendavergaderingen en FACT-vergaderingen bij, waar voorzitters van diverse opleidingscommissies binnen TiSEM bredere faculteitskwesties bespreken. FACT-vergaderingen behandelen onderwerpen zoals nieuw beleid, bijvoorbeeld de “laatste-cijfer-telt-regel” die vorig jaar werd ingevoerd. Als voorzitter heb je soms stemrecht of de mogelijkheid om formeel advies te geven over belangrijke zaken, wat extra invloed geeft aan de rol.

Waarom Meedoen? Mijn Motivatie

Als het bovenstaande verhaal je nog niet helemaal heeft overtuigd—of als het dat wel heeft—wil ik mijn motivatie delen waarom ik lid ben geworden van de klankbordgroep en opleidingscommissie. Dit is geen oproep om je te overtuigen, maar ik beschrijf graag de voordelen.

  1. Een Boost voor je CV
    Laten we eerlijk zijn: lid zijn van deze commissies staat goed op je cv. Het laat zien dat je betrokken bent bij je programma, bereid bent bij te dragen aan verbeteringen, en dat je in staat bent formele discussies te voeren. Het toont ook aan dat je beknopte en constructieve feedback kunt geven. Had ik al gezegd dat het goed staat op je cv?
  2. Echte Impact
    Naast de waarde voor je cv biedt deze rol een unieke kans om betekenisvolle veranderingen door te voeren. De suggesties en ideeën die je aandraagt, kunnen direct het onderwijs verbeteren—niet alleen voor jezelf, maar ook voor toekomstige studenten.
  3. Ja, Er is Vergoeding
    Hoewel je er niet rijk van wordt, ontvangen leden een financiële vergoeding voor hun tijd en inzet, met iets hogere beloningen voor de voorzitter. Het is een tastbaar teken van waardering voor je werk.

Contact

Als je nog vragen hebt, meer uitleg wilt of overweegt om je aan te sluiten, neem dan vooral contact met mij op (e.j.m.vdrsanden@tilburguniversity.edu) of benader de onderwijscoördinator van je studie.

 

reacties