Wat gebeurde er afgelopen kwartaal? – Q3: een terugblik

For the English version, click here

Het derde kwartaal van het academische jaar was een opmerkelijke periode. Het coronavirus heeft een halt geroepen aan een aantal evenementen en heeft ook Tilburg University haar deuren moeten sluiten. Desondanks hebben er voorafgaand aan deze turbulente periode een aantal geslaagde A&F evenementen plaatsgevonden. In dit artikel geven de voorzitters van de commissies een kijkje in het organiseren van deze evenementen en het verloop ervan.

CityTrip – 6-9 februari 2020

*Door Martijn de Roover*

Vanaf onze eerste vergadering in september zijn wij wekelijks bijeengekomen om de eerste A&F CityTrip te organiseren. Ondanks dat het vliegtuig pas op 6 februari zou opstijgen moesten we wel haast maken aangezien reis en verblijf op tijd geboekt moesten worden. Nadat we Sofia als bestemming hadden gekozen en activiteiten hadden geboekt waren we er klaar voor!

Met 15 studenten reisden we op 6 februari af naar de hoofdstad van Bulgarije. Daar begonnen we met het ontdekken van de lokale cultuur door middel van een traditioneel Bulgaars diner. De Bulgaarse cultuur hebben we de volgende ochtend nog eens even goed bekeken tijdens een stadstour. Zo hebben we naast de mooie gebouwen en interessante geschiedenis ook kennis mogen maken met de lage temperaturen en koude wind in Sofia. Ook hebben door middel van een kroegentocht kennis gemaakt met het uitgaansleven in deze stad.

Zaterdagochtend begonnen we met een kat-en-muisspel door de straten van Sofia. Hierna was het tijd voor een reis van 1,5 uur naar skiresort Borovets, dat we op onze sneeuwscooters mochten verkennen. ’s Avonds zijn we voor de derde en laatste keer het uitgaansleven van Sofia ingegaan. Na een geslaagde laatste avond was het zondag helaas alweer tijd voor de terugreis naar Nederland. Middenin storm Ciara zijn we teruggevlogen en gelukkig veilig geland op Eindhoven Airport.

De reacties bij terugkomst waren alom positief. Wij als commissie kijken dan ook erg tevreden terug op de reis en het organiseren hiervan. We zijn met name blij dat onze keuze voor wat actievere activiteiten naast de meer standaard stedentrip activiteiten goed heeft uitgepakt. Dit was de eerste A&F CityTrip, maar waarschijnlijk niet de laatste!

FinanceDay – 18 februari 2020

*Door Nina Thomas*

Met trots kijken we terug op de zesde editie van de FinanceDay en middels deze blog wil ik daar graag iets meer over vertellen. Dit jaar mochten we Accuracy, Duff & Phelps, FinanceIdeas, First Dutch Innovations, Marktlink en PGGM verwelkomen; een mooie combinatie van de verschillende pijlers die finance te bieden heeft.

“Waar de ene case complexe datasets gebruikt voor de analyse, gebruikt een andere case een fictief festival om de vertaalslag naar de praktijk te maken.”

Als zomerexterne was het aan mij de eer om deze dag te organiseren en zodoende stond ik om 8 uur ’s ochtends klaar om de voorbereidingen te treffen. Tijdmanagement blijft echter wel nog een dingetje, want ondanks de ruime planning, stond het eerste bedrijf ineens voor me terwijl ik nog op mijn sokken rondliep. Iets met ‘meevallende ochtendspits’; kan gebeuren… Even later kwamen ook de studenten binnen en kon de dag beginnen.

Waar de ene case complexe datasets gebruikt voor de analyse, gebruikt een andere case een fictief festival om de vertaalslag naar de praktijk te maken. Een vertaalslag die vaak onderbelicht blijft tijdens de studie. Deze invalshoek toont studenten hoe het er in de praktijk aan toe gaat. Dit helpt ze bij het ontdekken van welke pijler en werkzaamheden hen het meest aanspreekt. Informatie die later van toegevoegde waarde kan zijn. De lunch gaf juist meer inzicht in de verschillende werksferen en bedrijfsculturen, waardoor studenten aan het eind van de dag met een completer beeld van de bedrijven naar buiten liepen.

Tot slot wil ik de bedrijven en studenten bedanken voor hun bijdrage en enthousiasme. Het was me een waar genoegen en ik kijk uit naar de aankomende edities.

Master Experience Days – 2-3 maart 2020

* Door Nina Thomas*

Waar de FinanceDay baan oriëntatie biedt, organiseren we vanuit Asset ook de Master Experience Days (MEDs). Gedurende deze dagen kunnen studenten zich oriënteren op de masters van TiSEM door middel van cases en presentaties. Als Asset | Accounting & Finance zijnde is het dan ook logisch dat wij de organisatie voor de MED Accountancy en MED Finance op ons nemen.

Voor de MED Accountancy waren EY, KPMG, NBA en PwC aanwezig. De NBA om de toekomstperspectieven na de Master Accountancy toe te lichten en de Big Four om studenten kennis te laten maken met auditing. Middels een fictieve audit kregen de studenten te taken een risicoanalyse uit te voeren en controleposten te analyseren. Oftewel, een leerzame en relevante kennismaking met auditing.

De MED Finance kende twee aparte cases met elk hun eigen insteek van corporate finance; een welbekende tak binnen finance. Rembrandt Fusies & Overnames behandelde een quiz over waarderen terwijl studenten door middel van de case van CapitalMind zelf aan de slag moesten met financiële cijfers om tot een waardering te komen. Wederom een relevante kennismaking met de (potentiële) taken van later.

Al met al denk ik dat studenten meer kennis over de masters hebben vergaard en wellicht verder zijn gekomen in hun studiekeuze.

Accounting Expedition –  10-11 maart 2020

*Door Melanie Sanders*

Dat het een opmerkelijk kwartaal is geweest, geldt ook zeker voor de Accounting Expedition. Nadat wij als commissie een geslaagde editie hebben neergezet van de AccountantsDay zijn we met veel energie aan de slag gegaan met de voorbereidingen voor de Accounting Expedition.

Met iedere wekelijkse meeting kwamen we steeds dichterbij 10 en 11 maart waarop het evenement zou plaatsvinden. Het hotel in hartje Eindhoven was geboekt, het promotiemateriaal lag klaar en de schema’s voor de collegepraatjes waren rond. Nu restte ons alleen nog de promotie en werving van de studenten. Na een intensieve promotieperiode konden we de CV’s van de geïnteresseerde studenten met de deelnemende kantoren communiceren.

“Ondanks deze teleurstellende afloop denk ik dat we als commissie toch trots mogen zijn op onze prestaties.”

Helaas kregen we al snel te maken met de maatregelen die genomen werden omtrent het Corona virus. Het begon met een telefoontje waaruit bleek dat er een limiet van 20 personen was ingesteld, maar dit wisten we gelukkig op te lossen zodat het deelnemersaantal op 24 personen kon blijven staan. Als commissie hielden we toch een onderbuikgevoel dat het virus nog meer aanpassingen van ons zou vragen. Onze coördinator Nina heeft bijna dagelijks contact onderhouden met de kantoren en ons ook continu voorzien van updates. Uiteindelijk kregen we 1 dag voor vertrek te horen dat de maatregelen van de kantoren zodanig verscherpt waren dat het evenement helaas gecancelled moest worden. Natuurlijk hebben wij vanaf het begin begrip gehad voor deze keuze en is het gezien de huidige situatie en de recente ontwikkelingen waarschijnlijk ook de beste keuze geweest.

Ondanks deze teleurstellende afloop denk ik dat we als commissie toch trots mogen zijn op onze prestaties. Zo hebben we veel geleerd van de voorbereidingen die komen kijken bij de organisatie van het evenement, maar ook van de tegenslagen die erbij horen. Ik wil mijn commissiegenoten Anne, Jet, Thom, Richard en coördinator Nina bedanken voor hun inzet de afgelopen maanden. Daarnaast wil ik de partners, BDO, EY, KPMG en PwC bedanken voor de goede samenwerking in deze moeilijke tijd en hoop ik dan ook dat het volgend jaar goed kan worden ingehaald!

reacties