For the English version, click here. Van oudsher is financieel management bij startups vooral een oefening omtrent intuïtie en
Misschien ken je hem van de Bankzitters of van zijn eigen kanaal HeezeRulesNL: YouTuber Mathijs Stals. De 22-jarige FIFA-YouTuber studeert intussen 4 jaar aan Tilburg University, een bachelor Global Law en nu een master in Law and Technology. Met ruim 110.000 abonnees mag hij zichzelf een YouTube fenomeen noemen. Hij vertelt over zijn ervaring binnen de YouTube wereld en belicht de geheimzinnige financiële kant.
Hoe ben je begonnen als YouTuber?
Op mijn 14de ben ik begonnen, door een weddenschap met mijn vader: als ik een 8.5 voor mijn wiskundetoets zou halen, kreeg ik een opname-apparaatje. Het werd een 9, wat het uiteindelijk het startschot bleek voor het maken van filmpjes. In het begin kreeg ik slechts 50 weergaven, maar voor het geld en de fame doe je het op die leeftijd ook niet. Ik maak video’s voornamelijk om mensen te helpen, nu denk ik daar nog steeds zo over. Geld is slechts een leuke bijkomstigheid.
Hoe is je kanaal sindsdien gegroeid?
Het was een beetje zoals een sneeuwbaleffect: de groei wordt steeds groter. Het ging al snel van 100 naar 1000 weergaven. Ik had daarbij het voordeel dat ik in de YouTube-bloei in Nederland begon. Op Nederlands gaming-gebied is er een bubbel ontploft rond 2014. Op dat moment waren er slechts 2 of 3 andere FIFA-YouTubers in Nederland, nu zo’n 7 grote en een aantal kleinere. Het is dus nog steeds heel geconcentreerd. Er zijn ook wat uitschieters in de groei geweest. In 2017 ben ik binnen een jaar van 20.000 naar 100.000 abonnees gegaan. Door een half jaartje Exchange stond YouTube echter tijdelijk op een lager pitje. Momenteel groeit het richting de 120.000 abonnees.
“Het is echt een begrip geworden: je kan eigenlijk in één adem de Bankzitters noemen zonder ook de mensen die erbij horen te noemen.”
Wat zijn de Bankzitters en wat is de impact hiervan op je kanaal?
Met zeven FIFA-YouTubers uit Nederland hebben we ons verenigd in de Bankzitters. We posten iedere week een video en die zijn niet alleen voetbalgerelateerd. Door de Bankzitters is mijn eigen kanaal enorm gegroeid. Zonder de Bankzitters zouden we allemaal individueel echt niet zijn waar we nu zijn. Je bent continu samen aan het filmen en in shots te zien. Het is echt een begrip geworden: je kan eigenlijk in één adem de Bankzitters noemen zonder ook de mensen die erbij horen te noemen.
Hoe ziet je werkweek eruit?
Meestal maak ik 5 tot 7 video’s per week, waarbij één video zo’n 3 uur kost om te maken. Daarnaast moet je je Social Media (Instagram, Twitter, Snapchat) continu bijhouden. Er zit ook vooral veel tijd in het bedenken van nieuwe video’s. Mijn werkweek bestaat dus vooral uit ideeën bedenken, die uitvoeren, scripts schrijven en filmen tot het iets leuks wordt. Dit kun je vergelijken met een fulltime baan, niet per se in de zin dat je 40 uur per week werkt, maar omdat je continu aan het brainstormen bent en er heel veel stress en druk komt kijken bij het relevant blijven. Vooruit werken kan ook maar beperkt, dus je hebt eigenlijk geen vakantie. Daarnaast studeer ik natuurlijk, maar dit is best goed te combineren. Ik heb ook een half jaar bij een advocatenbureau gewerkt voor 20 uur per week. Advocatenwerk, YouTube, studie én een sociaal leven is echter niet te doen.
Wat kun je ons vertellen rond het financiële plaatje van het YouTuben?
Bij YouTube werk je vaak met een MCN (Multi-Channel Networks voor YouTube-videomakers). Zij regelen alles, van auteursrechtinbreuken tot uitbetaling. De hoofdvorm van betaling van YouTube komt van advertenties die Google plaatst naast je filmpjes. MCN ontvangt de advertentie-inkomsten en betaalt dan een percentage van dat totaal uit, afhankelijk van hoeveel weergaven je hebt gehad. Hoe meer adverteerders, hoe groter het percentage. Om deze reden krijg je in december meer betaald dan in bijvoorbeeld februari. Met Sinterklaas en Kerst willen bedrijven immers meer verkopen, dus meer adverteren. Als je bovendien filmpjes van minstens 10 minuten maakt, kan je een advertentie plaatsen in je video en dan krijg je ook weer meer uitbetaald. YouTube heeft namelijk een algoritme die langere video’s prefereert, want dat betekent dat men langer kijkt en Google meer kan verdienen aan advertenties.
“Door de jaren heen is dit relatief gezien steeds lucratiever geworden: je krijgt nu meer voor hetzelfde aantal views, ik denk wel minstens 2 of 3 keer zoveel.”
Per duizend weergaven krijg je dan een bedrag, variërend per maand van zo’n 2 tot 10 dollar, maar hier gaat ook nog belasting van af. Door de jaren heen is dit relatief gezien steeds lucratiever geworden: je krijgt nu meer voor hetzelfde aantal views, ik denk wel minstens 2 of 3 keer zoveel. Vroeger kreeg ik voor twee video’s van een half miljoen weergaven een paar honderd euro. Voor diezelfde prestatie zou ik nu meer krijgen, omdat meer bedrijven de potentie en de kracht van Social Media Marketing zien. Bij zo’n half miljoen weergaven per maand kijk je nu uit op een parttime startersbaan salaris op universitair niveau, dus ongeveer 1.000-1.200 euro.
Heb je door je kanaal ook lopende sponsorcontracten?
Je kan je verbinden met sponsoren, maar daar ben ik niet zo’n fan van. Dit is wel een ding onder YouTubers. Ik krijg wel een groot deel van inkomen via campagnes. Zo heb ik samen met de KNVB en Albert Heijn gewerkt. Het opzetten hiervan kan via MCN, maar ik zie steeds meer een trend dat het direct naar de content creator gaat.
Hoe ziet je YouTube toekomst eruit?
Ik zal zeker door blijven gaan met mijn eigen kanaal en bij de Bankzitters ligt de focus op het maken van een begrip. We gaan binnenkort samen op vakantie met cameramannen om reality-tv te maken. We hebben zelfs een villa gehuurd, à la Ex on the Beach. Wat we precies gaan doen, is nog geheim. We gaan het in ieder geval echt groots aanpakken.
Wat zijn je persoonlijke ambities voor de toekomst?
Ik zelf wil waarschijnlijk de ICT-advocatuur in. Als Bankzitters vinden we het als groep sowieso ook belangrijk dat je je persoonlijke ontwikkeling voorop zet. Wij studeren vrijwel allemaal aan de Universiteit of HBO.
Wat zou je zelf nog willen toevoegen?
Dat je als YouTuber veel verantwoordelijkheden hebt, maar ook normen en waarden. De jeugd is erg verslavingsgevoelig, dus ik vind het belangrijk om naar voren te dragen dat je je eigen ding moet doen. Ik probeer zelf dan ook een goed imago naar buiten te brengen. We zullen nooit met een sigaret op de foto staan, geen drugs, scheldwoorden en dronkenschap. Je hebt een soort voorbeeldfunctie en moet niet vergeten dat mensen naar je opkijken.
Heb je nog tips voor mensen die YouTuber zouden willen worden?
Ga netwerken. Dat is echt het belangrijkste wat er is. Verder moet je investeren in goede equipment. De drie belangrijkste dingen zijn: goed voorbereiden, consequent zijn (qua aantal posts) en netwerken.