Tim Steketee (30) werkt sinds anderhalf jaar bij De Beer en woont binnenkort in zijn nieuwe huis in Hilvarenbeek, dat hij momenteel grondig aan het
For the English version, click here
Sinds een half jaar is Jochem Janssens de Commercieel Finance, Planning & Analysis Manager bij Bierbrouwerij AB InBev. AB InBev is wereldwijd de grootste speler op het gebied van bierbrouwen, voornamelijk bekend van vele beroemde merken, waaronder Hertog Jan, Jupiler en Corona. In dit interview vertelt hij meer over zijn carrière en impact van COVID-19 op AB InBev.
Kun je wat vertellen over jouw carrière?
Ik ben geboren in Nederland, maar toen ik twee maanden oud was, ben ik met mijn familie verhuisd naar het buitenland. Het merendeel van mijn leven heb ik in het buitenland gewoond, onder andere in Singapore, Dubai en Engeland. In Singapore heb ik zelfs acht jaar gewoond en mijn middelbare schoolleven doorgebracht. Daarna ben ik voor drieënhalf jaar verhuisd naar Canada om mijn bachelor te volgen bij McGill University.
Tijdens mijn Bachelor of Commerce heb ik de kans genomen om in drie zomers drie verschillende internships te doen. Eerst bij Unilever, daarna bij IndusInd, een bank in India, en mijn derde internship was bij BBDO, bij een Canadese tak van het Amerikaanse marketing bedrijf. Na deze internships begon ik in 2018 bij AB InBev als Global Management Trainee.
Wat voor een impact heeft het opgroeien in diverse landen gehad?
Het ontmoeten van veel verschillende mensen uit diverse culturen heeft mij de meeste waarde bijgebracht. Nergens in de wereld voelt echter als thuis en je vrienden zijn verspreid over heel de wereld, wat het sociaal moeilijker maakt. Het heeft zijn voor- en nadelen, maar ik had veel baat bij de vele levenservaringen. Ik weet wie ik ben, wat ik wil en welke normen en waarden ik wil hanteren in mijn leven.
Hoe heb je de overgang van studeren naar werken ervaren?
Het grootste verschil was dat je als student veel meer in eigen handen hebt wat je met je tijd doet. Als je bij een bedrijf aan de slag gaat moet je je aanpassen naar de normen en waarden die in een bedrijf heersen. Sommige organisaties zijn daar veel flexibeler in dan andere. Ik ben een sociaal en interactief persoon, om die reden houd ik ook van teamsporten. Dat gevoel heb ik ook in mijn werk, dat je met een groot team samen aan iets werkt bevalt mij enorm.
De bepaalde dranken die je produceert, waar mensen heel erg van genieten in een sociale omgeving. Dat is één van de mooiste dingen aan werken voor een bierbedrijf.
Wat trok jou aan om een traineeship te doen bij AB InBev?
De traineeship die ik heb gedaan bij AB InBev is een intensief programma van tien maanden, waar je veel leert over de verschillende afdelingen in het bedrijf. Je doet namelijk projecten in zowel supply, sales, marketing als e-commerce. Dat was voor mij een fantastische leerschool, want het geeft je de kans om diverse kanten van een bedrijf van dichtbij te zien en om te zien hoe alle afdelingen samenkomen.
“De bepaalde dranken die je produceert, waar mensen heel erg van genieten in een sociale omgeving. Dat is één van de mooiste dingen aan werken voor een bierbedrijf.”
Hoe zien jouw werkzaamheden als Commercial Finance (FP&A) Manager eruit?
In mijn rol als Commercial Finance Manager ben ik eigenlijk de spin in het web. Ik ben zeker niet het centrale punt van het bedrijf, maar vooral de persoon die alles een beetje samenbrengt. Mijn specifieke rol is financial planning & analysis, wat betekent dat ik verantwoordelijk ben voor de rapportage van de financiële cijfers van het Nederlandse bedrijf.
Mijn rol bestaat daarbij uit twee delen. Zo werk ik in een cyclus die in de eerste week van de maand begint met het boeken van alle kosten en inkomsten van de maand ervoor. Daarna begin ik met het analyseren van de prestaties van de voorgaande maand.
Vervolgens schakel je om naar het forecast gedeelte, waarin ik samenwerk met de horeca en retail sales directors om hun forecast te bepalen voor de rest van het jaar. Vervolgens breng je de analyse van de afgelopen maand en de forecast van de komende maanden samen, waarmee je samen een forecast bouwt. Aan deze forecast zie je hoe het bedrijf ervoor zal staan het komend jaar en dit wordt elke maand bijgesteld. Om de forecasts zo accuraat mogelijk te maken, is er data vanuit verschillende afdelingen nodig, oftewel een goede samenwerking.
Wat heeft de huidige crisis met COVID-19 voor effect op Bierbrouwerij AB InBev?
We zijn een bedrijf dat met twee grote kanalen werkt, namelijk de horeca en de retail. Dat is altijd een beetje een balans voor ons in het bedrijf. De impact van COVID-19 is met name geweest op het horecasegment, waarin heel veel zaken dicht hebben moeten gaan, wat ertoe leidde dat mensen slechts beperkt de mogelijkheid hebben gehad om bier te consumeren. Dat is heel pijnlijk voor ons, want de horeca is een segment waar we heel erg op leunen qua performance. Een lichtpuntje is echter dat veel consumptie vanuit de horeca doorgevloeid is naar de retail.
Voor ons was het belangrijk om te kijken hoe we de horecaondernemers, kunnen ondersteunen tijdens de crisis. Hierbij gaat het vaak over een individu, namelijk een ondernemer die een eigen horecazaak heeft opgezet.
Zo’n 10% van onze horecarelaties heeft een huurconstructie bij ons. Overigens zijn we geen eigenaar maar tussenhuurder, we bezitten zelf geen panden. Om onze huurders tegemoet te komen tijdens deze crisis hebben we hen een huurkorting aangeboden. Daarnaast hebben wij hen aangeboden om de reeds verkochte tank- en fustbier te retourneren en te crediteren op hun volgende bestelling.
Wie zijn de grootste concurrenten voor AB InBev?
Niet alleen in Nederland, maar ook in de rest van de wereld, is dat natuurlijk Heineken. Zeker op het vlak van bier, maar ik denk dat het altijd mooi is om als medewerker bij AB InBev in de grootste thuismarkt van onze concurrent te werken. Je bent dan de underdog en je moet opboksen tegen de grotere brouwer. Ik denk, als je kijkt naar de Nederlandse business en als je kijkt naar de groei van de marktwaarde in de afgelopen tien jaar, dat we op het juiste traject zijn met een goed portfolio aan merken die de consument aanspreekt.
Heb je nog een gouden tip voor de huidige generatie studenten?
Kies voor iets waar je zelf heel veel passie voor hebt en wat je leuk vindt. Mensen denken meestal te veel aan de toekomst en wat een baan gaat inhouden qua salaris en mogelijkheden. Het meest belangrijke in je studie en werk is dat je kunt genieten van het werk dat je doet. Als je dat kunt, wordt alles makkelijker en plezieriger, zowel in je carrière als in je studie. Met behulp van dit plezier, komen de resultaten vanzelf.