Interview met Jack Neele, Fondsmanager Robeco

De meeste studenten die een opleiding in de economische richting volgen hebben interesse in beleggingen. Sommige studenten beleggen al tijdens hun studie. Hoe zou het zijn om te investeren met €1,4 miljard? Hoe beslis je op basis van trends welk bedrijf een goede lange termijn investering is? Wij gingen in gesprek met Jack Neele, fondsmanager bij Robeco.

Kunt u iets vertellen over uzelf en uw loopbaan?

Na mijn middelbare school ben ik econometrie gaan studeren, omdat ik zowel economie als wiskunde interessant vond. Tijdens deze opleiding ben ik zeer geïnteresseerd geraakt in beleggen en privé belegde ik dan ook in aandelen en af en toe speculeerde ik met opties. Ik was een goede student, volgde de meeste colleges, maar desondanks heb ik ‘gewoon’ 5½ jaar over mijn studie gedaan.

Aangezien ik tijdens mijn studie veel kennis had opgedaan over de financiële markten, heb ik na mijn studie geprobeerd om van mijn hobby mijn beroep te maken. Na het afstuderen ben ik in 1999 begonnen bij de Generale Bank op de vermogensbeheerafdeling en in 2006 heb ik de overstap gemaakt naar Robeco. Op dit moment ben ik daar werkzaam als fondsmanager van het fonds Robeco Global Consumer Trends. Het is gelukt om van mijn hobby mijn beroep te maken en het werk blijft ontzettend interessant en gevarieerd!

Wat houd het precies in om fondsmanager van het fonds Robeco Global Consumer Trends te zijn?

Als fondsmanager neem je de aan- en verkoopbeslissingen binnen het fonds. Binnen ons fonds kijken we naar lange termijn trends in consumentenbestedingen. Op dit moment zien we een aantal trends, waarvan we de komende jaren veel verwachten. Ten eerste, digitalisering. Consumenten besteden tegenwoordig een steeds groter gedeelte van hun tijd online, bijvoorbeeld voor e-commerce, digitale betalingen, social media of het streamen van films, series en muziek. Daarnaast zien we ook groeimogelijkheden in computerspellen of augmented & virtual reality. Ten tweede, de groei van consumentenbestedingen in opkomende markten zoals China en India. Hier verwachten we bovengemiddelde groei en dat leidt over het algemeen tot interessante investeringsmogelijkheden. Tot slot zijn we gecharmeerd van de aantrekkingskracht van sterke merken op consumenten. Sterke merken hebben als voordeel dat hun consumenten vaak loyaal zijn, maar ook dat ze gemiddeld genomen wat hogere prijsniveaus voor hun producten kunnen vragen dan hun concurrenten. Dat betekent vaak een bovengemiddelde winstgevendheid voor dit type bedrijven.

De aan en verkoop beslissingen baseren wij op winstgevendheid, groeiverwachtingen en natuurlijk de concurrentiepositie. Vooral veranderingen in deze factoren zijn interessant om te volgen. Consumenten zijn bijvoorbeeld tegenwoordig meer gericht op gezonde/biologische producten met natuurlijke ingrediënten en zijn ook bereid om hier meer voor te betalen.

Om de markt te analyseren gebruiken wij veel verschillende informatiebronnen, waaronder de Bloomberg terminal voor financiële informatie over bedrijven en aandelenkoersen. Daarnaast analyseren wij natuurlijk ook informatie van externe partijen zoals Morgan Stanley, Goldman Sachs & Credit Suisse. Ook houden we trends bij op bijvoorbeeld Twitter. Zo nu en dan nodigen wij trendwatchers of mensen uit het bedrijfsleven uit om hun visie op de toekomst te vernemen. Tot slot hebben we ook regelmatig contact met het management van de bedrijven waar we in beleggen, dus ook hier halen we natuurlijk veel informatie uit.

Het leukste aan het werk is de diversiteit. Lange termijn trends zoals digitalisering en mobiel internet zijn natuurlijk erg interessant, maar houd je ook bezig met bijvoorbeeld de trends in de automobielindustrie (meer elektrische auto’s, zelfrijdende technologie en nieuwe businessmodellen zoals Uber) en sociale media. Ook erg leuk; deze maand (Maart) ben ik bijvoorbeeld weer in het technologiewalhalla van de wereld, Silicon Valley, te vinden.

“Toen het fonds veel waarde verloor heb ik daar verschillende nachten van wakker gelegen, want het is natuurlijk enorm vervelend als klanten een groot gedeelte van de aan jou toevertrouwde spaarcentjes verliezen.”

Wat voor belegger ben je?

Ik ben een groeibelegger en dat betekent voor mij dat ik me richt op ondernemingen waarvan ik verwacht dat ze (minimaal) de komende 3-5 jaar stijgende omzetten en winst kunnen laten zien. Bij voorkeur zijn deze ondernemingen redelijk onafhankelijk van de economische cyclus, omdat ze zich in het middelpunt van een langjarige trend bevinden. Ik heb daarnaast een sterke voorkeur voor wat ik ‘structurele winnaars’ noem, de bedrijven die binnen een industrie een hoog marktaandeel hebben, omdat ze zich op een positieve manier onderscheiden van de concurrentie. Dit kan zijn door middel van een sterk merk, een schaalvoordeel of door een betere productkwaliteit bijvoorbeeld. Vaak leggen dit type ondernemingen de focus op één product/dienst en proberen ze daarmee hun klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn. Denk aan bedrijven als Nestle (voeding), Nike (sportartikelen) of Apple (smartphones). Ik beleg dan ook niet in conglomeraten, ondernemingen met meerdere onsamenhangende bedrijfstakken.

Hoe presteert het fonds?

Het doel van het fonds is om op de lange termijn gemiddeld zo’n 4% per jaar beter te presteren dan de aandelenindex. Dit is over de laatste 1,3,5 en 10 jaar gelukt en daar ben ik bijzonder trots op. Onze groeistrategie met focus op structurele winnaars is een zeer succesvolle strategie gebleken. Tot slot, nemen we duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen sinds enkele jaren ook mee als factoren in het beleggingsproces.

 

Het jaar 2017 was enorm succesvol, mede door de sterke prestaties van de grote internetplatforms (Google, Facebook, Amazon, Netflix) en het herstel van de aandelen uit opkomende markten. Als dieptepunt was er 2008 toen het fonds zo’n 40% van de waarde verloor door de financiële crisis. Toen het fonds veel waarde verloor heb ik daar verschillende nachten van wakker gelegen, want het is natuurlijk enorm vervelend als klanten een groot gedeelte van de aan jou toevertrouwde spaarcentjes verliezen. Gelukkig was dat verlies halverwege 2010 weer hersteld en is het sindsdien buitengewoon goed gegaan.

Wat zou u studenten adviseren?

Probeer carrière te maken in iets wat je leuk vindt om te doen. Je zal heel veel van je tijd besteden aan je toekomstige werk en dat is een stuk gemakkelijker als je dat doet in een vak waar je plezier in hebt! Daarnaast is persoonlijke ontwikkeling erg belangrijk. Ik heb geluk gehad dat ik op Harvard Business School de cursus “Building and Sustaining Competitive Advantage” heb mogen volgen, waarvan ik de belangrijkste lessen probeer toe te passen in de selectie van de aandelen in het fonds.

Als beginnend belegger was ik echt gefascineerd door de meest succesvolle beleggers uit de geschiedenis, en dan vooral door de manier waarop zij hun succes hadden behaald. Een aantal beleggers die voor mij belangrijk zijn geweest zijn T. Rowe Price (eerste belegger met een groeistrategie), Warren Buffett en Philip Fisher (Mooi boek: Common Stocks, Uncommon Profits). Ik heb daarbij vooral gekeken naar hoe zij bedrijven beoordeelden en hun de meest waardevolle lessen overgenomen en verwerkt tot mijn eigen stijl. Vandaar mijn voorkeur voor stabiele (niet cyclische) groei aandelen met stijgende omzet en winst en een duurzaam concurrentievoordeel. Eén van mijn favoriete quotes is dan ook van Warren Buffett: “I try to buy businesses that are so wonderful that an idiot can run them. Because sooner or later, one will”.

reacties