In het artikel van deze week bespreken we een belangrijke mijlpaal in de evolutie van onze vereniging: de fusie van Asset | Accounting & Finance
Wat doe je als je Director Finance bent? Hoe zorg je voor een goede balans tussen een drukke baan en je privéleven? In dit interview vertelt Harald Seidel, Director Finance bij DAF Trucks, over zijn achtergrond en werk en geeft hij tips aan studenten.
Kunt u wat vertellen over uw achtergrond?
Ik ben afgestudeerd van de Universiteit van Tilburg, maar dat is al redelijk lang geleden. Ik heb bedrijfseconometrie gestudeerd, omdat ik het interessant vond om te kijken hoe de theorie zich vertaalt in het bedrijfsleven. Daarna ben ik vanuit mijn stage als financieel analist begonnen bij Philips. Die functie heb ik een aantal jaren vervuld en van daaruit ben ik management consultant geworden. Ik heb veel verschillende projecten gedaan en via die weg ben ik het controllersvak ingerold. Eerst heb ik bij KPN Telecom in Den Haag gewerkt en uiteindelijk ben ik in 2001 bij DAF Trucks terechtgekomen.
Kunt u kort uitleggen wat DAF voor een bedrijf is?
DAF is in 1928 opgericht door twee broers. Zij zijn begonnen met aanhangwagens en later zijn daar vrachtwagens bij gekomen. Het afgelopen jaar is DAF gegroeid naar de tweede truckfabrikant van Europa. Belangrijk om te zeggen is: DAF maakt veel meer dan alleen vrachtwagens. Wij leveren complete transportoplossingen en de trucks zijn daar feitelijk slechts een onderdeel van – het gaat ook om financiële diensten, reparatie- en onderhoudscontracten, noem maar op. En die vrachtwagen, die wordt steeds geavanceerder. De wereld van transport is erg in beweging en we werken aan veelbelovende technologieën, zoals elektrische aandrijving en autonoom rijden. DAF is een bedrijf waar heel veel gebeurt op het gebied van innovatie, vernieuwing en internationalisering. Dat maakt het werken bij DAF erg interessant en uitdagend.
“Het is belangrijk dat onze klanten zeggen: eens een DAF, altijd een DAF.”
Wat doet DAF om concurrerend te blijven? En waar liggen de grootste kansen?
De grote kans die voor ons ligt, is om de beste transportoplossing te blijven bieden aan onze klanten. We richten ons niet zozeer op wie onze concurrenten zijn. Het is belangrijk dat onze klanten zeggen: eens een DAF, altijd een DAF. We hoeven zeker niet altijd voorop te lopen en haantje de voorste te zijn, maar we moeten wel bij blijven. Daarom zijn we ook bezig om duurzame oplossingen voor de toekomst te ontwikkelen. Vorig jaar hebben we drie prototypes van elektrisch en hybride aangedreven vrachtwagens gepresenteerd en de eerste rijden inmiddels op de weg in dagelijkse inzet bij klanten. Daar zijn we erg trots op.
U bent financieel directeur bij DAF Trucks. Hoe ziet uw werkweek eruit? Waar houdt u zich zoal mee bezig in uw functie als Finance Director?
De rol van de financieel directeur speelt zich af op verschillende niveaus. Het belangrijkste is om ervoor te zorgen dat we goede en betrouwbare financiële cijfers rapporteren. Dit is nog maar een ding, want het gaat er natuurlijk ook om dat alle processen achter die cijfers goed geborgd zijn. Kwaliteit staat hier tenslotte voorop. Daarnaast vinden wij het ook heel belangrijk dat iedereen die werkt binnen Finance & Control integraal deel uitmaakt van de business. Zo weet de controller van bijvoorbeeld productontwikkeling tot in details wat er op die afdeling speelt. Wij zeggen altijd: de business en de controllers zijn eigenlijk twee handen die heel goed samen moeten werken om het beste resultaat te bereiken.
Hoe zou u de samenwerking binnen de directie van DAF Trucks omschrijven?
We hebben iedere dinsdagochtend een directievergadering. Tijdens deze vergadering houden we elkaar op de hoogte van wat er speelt en zorgen we ervoor dat we allemaal op één lijn zitten. Daarna laten we ons door specialisten informeren over de status van belangrijke projecten en bespreken we tal van onderwerpen met elkaar. Daarnaast weten we elkaar ook buiten de vergaderingen voortdurend te vinden. Iedereen heeft zijn eigen verantwoordelijkheid, maar we staan voor hetzelfde bedrijf. DAF’ers helpen elkaar! Ook op directieniveau.
“Als je denkt dat je wel weet hoe het zit, dan is het tijd om iets anders te gaan doen, want er is nog zoveel te leren.”
Hoe gaat u om met de balans tussen werk en privé?
Voor mij is een signaal dat het niet goed gaat als ik thuis kom en nog te veel met het werk bezig ben. Tijd maken voor ontspanning, sport en mijn gezin is erg belangrijk voor mij. Toen ik bij DAF begon, had ik een vaste computer, dus thuis kon ik niet meer werken. Tegenwoordig hebben alle mensen een laptop en een iPhone, waardoor je 24/7 bereikbaar bent. Doordat wij een internationaal bedrijf zijn, zou ik de hele dag door mijn mail kunnen lezen. Als ze in Amerika beginnen met werken dan is het hier 18 uur ‘s avonds. Je moet er dus alert op zijn dat je op tijd stopt met werken. Je hebt ook tijd nodig om weer op te laden en ’s ochtends weer fris te zijn om de juiste beslissingen te nemen.
Wat is het belangrijkste wat u heeft geleerd tijdens uw carrière en studie?
Ik denk het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Je kan nog zo’n goede analyse of zo’n goed sommetje hebben gemaakt, maar je moet vooral ook als groep tot een uitkomst komen. Als dat niet lukt, heb je niks aan het kloppende sommetje van jezelf. Tijdens mijn studie econometrie heb ik geleerd om een complex probleem tot de essentie terug te brengen in een formule, een scherpe analyse of een scherpe conclusie. Dat leer je tijdens je studie. Wat je in mindere mate leert, is hoe je als groep tot oplossingen komt. Dat heb ik met name tijdens mijn werk geleerd; in de praktijk dus.
Heeft u nog tips voor de huidige generatie studenten?
Ga niet voor een zesje, maar probeer wat je doet, echt goed te doen. Het tweede is dat je iets moet zoeken wat je echt leuk vindt. Wat ik ook nog zou willen zeggen is: blijf nieuwsgierig en sta open voor nieuwe dingen. Tijdens mijn loopbaan, ook binnen DAF, ben ik om de paar jaar iets anders gaan doen. Als je denkt dat je wel weet hoe het zit, dan is het tijd om iets anders te gaan doen, want er is nog zoveel te leren. Ten slotte: wees niet eigenwijs. Denk niet dat je alles al weet, want dan leer je niets bij.