Tim Steketee (30) werkt sinds anderhalf jaar bij De Beer en woont binnenkort in zijn nieuwe huis in Hilvarenbeek, dat hij momenteel grondig aan het
Wie is Bob van den Brand?
Bob van den Brand is een parttime docent en onderzoeker op de Universiteit van Tilburg en werkt parttime bij TIAS Nimbas Business School. Deze twee banen combineer ik omdat ik het erg leuk vind om mensen nieuwe dingen te leren. Ik vind het leuk om mensen dingen te leren die erg ingewikkeld zijn, bijvoorbeeld wiskunde, accounting en boekhouden. Mijn doel is om deze lessen op een grappige manier te brengen, zodat de studenten het zullen onthouden en het kunnen gebruiken als ze het nodig hebben. Verder woon ik in het zuiden van Nederland, in Brabant, ik ben getrouwd en heb drie kinderen.
Wat heeft u gestudeerd en hoe ziet u carrière eruit?
Na de middelbare school heb ik de lerarenopleiding voor bedrijfseconomie en economie gevolgd op de Fontys, hier heb ik vier en een half jaar over gedaan. Hierna ben ik economie gaan studeren aan de Universiteit van Tilburg. In het begin dacht ik dat algemene economie erg leuk was, maar tijdens mijn studie kwam ik erachter dat ik accounting en externe verslaggeving interessanter vond. Na het afronden van mijn studie ben ik begonnen met werken aan de Universiteit van Tilburg. Hier zochten ze mensen die goed les konden geven. Ik gaf les in accounting voor jaar twee en drie in de bachelor fase. Later kwamen er andere dingen op mijn pad, zoals bedrijfscursussen voor veel verschillende bedrijven. Ook heb ik onderzoek gedaan naar de financiële verslaggeving in Nederland en België. Hierna ben ik begonnen met les geven in Rotterdam, RSM, ik heb hier 7 jaar gewerkt bij de afdeling accountancy. Toen Jan Bouwens me vroeg om terug te komen naar Tilburg had het vak accountancy een slechte naam. Ik had de eer om dit aan te pakken. Het slagingspercentage lag tussen de 20 en de 30 procent. Toen ben ik gestart met E-learning voor de bachelor en master studenten. Bij Tias ben ik vooral bezig met het online leren. Ik probeer om allerlei leuke interactieve social media te gebruiken, om studenten te activeren om te studeren.
Waarom heeft u ooit gekozen voor Accounting?
The lerarenopleiding gaf van alle vakken dezelfde hoeveelheid lessen, micro, macro, marketing, finance, accounting en organisatie. De bachelor bedrijfseconomie aan de Universiteit van Tilburg heeft hetzelfde in het eerste jaar. Ik vond de consolidatie en alles wat erbij betrokken is erg interessant. Dit is waarom ik voor accounting gekozen heb. De onderwerpen spraken me erg aan en ik deed er iets mee. Ik zie het ook terug in mijn familie; veel gaan of zijn werkzaam in de richting van accountancy. Dat heeft me vast beïnvloed in mijn keus voor accountancy. Op dat moment was er veel werk in de accounting sector. Misschien heeft dat ook mijn keuze beïnvloed, maar het belangrijkste van alles, ik had gewoon plezier in het vak accountancy!
Hoe ziet een gewone werkweek eruit?
Er zijn colleges, lezingen en studiebijeenkomsten. Deze zijn gepland in het begin van de week, ik geef les in accounting en boekhouden. De eerste helft van de week ben ik hier erg druk mee. De tweede helft van de week doe ik mijn taken als Chairman Examinations en ik run er een grote starters module. Verder ben ik ook erg druk met het maken van weblectures; dit doe ik voor Tilburg University en voor Tias. Ik vind het erg leuk om grappige weblectures te maken, de voorbereiding hiervan kost veel tijd! Als ik een dag opneem heb ik drie dagen nodig om voor te bereiden. Het duurt een tijdje voor je een goed product hebt. Als je één uur opneemt, heb je pas 10 minuten van een goede film. Vaak wil ik een leuke achtergrond, ik doe een voetbalshirt aan of ik zet er een Burberry tas bij. Accounting topics gaan niet alleen over sport, het gaat ook over mode, zo houd ik het voor iedereen leuk om de weblectures te bekijken.
Wat houdt de i-STAR methode precies in en waarom bent u met dit programma begonnen?
We zijn begonnen met i-STAR omdat er maar 7 hoorcolleges waren en de studenten meer tijd nodig hadden om het vak te begrijpen. De studenten waren gemotiveerd maar we wilden ze ook graag actief mee laten denken. Daarom zijn we in 2008 begonnen met het maken van digitale hoorcolleges die we interactieve weblectures genoemd hebben. De weblectures worden opgenomen of live uitgezonden zodat de studenten meteen kunnen reageren. De S in i-STAR staat voor Snippet Practice. Dit zijn oefeningen die we op een leuke manier proberen neer te zetten. De T staat voor Trying Tests en Bonus Test, begrijp je de informatie die besproken is in het college. De A staat voor Asking Questions, vragen stellen, er zijn verschillende momenten tijdens het semester wanneer studenten vragen kunnen stellen. 60 à 70% van de geregistreerde studenten bekijkt deze weblectures. De R staat voor Resultaat, na het tentamen is er een weblecture met de antwoorden van het tentamen. 10 à 20% van de studenten bekijkt dit weblecture live, naderhand wordt de weblecture wel vaker bekeken. Deze weblectures bestaan uit twee delen, eerst leg ik de vraag uit en daarna is er een poll waar je in kan vullen of je de vraag moeilijk of makkelijk vond.
Verder willen we meer spelactiviteiten implementeren in i-STAR. Bijvoorbeeld, als je een vraag fout beantwoord, krijg je meer vragen over dit onderwerp zodat je uiteindelijk de theorie begrijpt. Bovendien willen we graag meer open onderwijshulpmiddelen hebben, zodat alles overal beschikbaar is, bijvoorbeeld via YouTube.
Hoe ziet u de toekomst?
Omdat alles gratis beschikbaar is op dit moment, geloof ik dat een business model komt voor online onderwijs. Ik ben voorstander van online onderwijs, maar wel gecombineerd met traditioneel onderwijs. Deze combinatie wordt ‘blended’ genoemd. In het begin was ik bang dat studenten niet meer naar de hoorcolleges zouden komen. Maar het tegengestelde bleek waar te zijn. Bijvoorbeeld met het vak Accounting 1, studenten dachten ‘er is een grote kans dat ik dit tentamen ga halen’. Je moet er wel voor zorgen dat je iets belangrijks toelicht als het niet online staat. Het kan zijn dat iets niet online staat omdat weblectures twee tot drie jaar meegaan. Een voorbeeld van een leuk weblecture; een Sesam Straat filmpje over Bernad Madoff die met zijn piramidespel iedereen opgelicht heeft.
Prijzen en titels
Ik was genomineerd voor de 5 beste docenten van het Hoger Onderwijs Nederland. Dit heb ik niet gewonnen, maar het voelde geweldig om genomineerd te zijn. De minister zou de prijs uitreiken en arriveerde toen ik bezig was met mijn speech. Ze zag mijn hele act, dat was mijn prijs. De prijs ging naar TU delft.
De prijsuitreikingen in Amerika zijn fantastisch, het is een groot feest. Maar de beste prijs is wanneer collega’s, als Peter de Goeij, beginnen met het programma dat ik opgezet heb. Mensen die weblectures op willen nemen zouden wel getraind moeten worden. Het is belangrijk om een goed product te maken van deze weblectures. Ik train gemiddeld twee uur per week om alles goed uit te spreken en de aandacht van de studenten erbij te houden.
Hoe ziet u de toekomst van de accountancy?
Accountancy in het algemeen, dus het kunnen lezen van de financiële staten, neemt alleen maar toe in belang. Tegenwoordig zou de directeur van een ziekenhuis of een middelbare school de financiële staten moeten begrijpen. De advies kant wordt steeds breder en meer goede financials zijn nodig. Maar dit gaat veranderen, er worden steeds meer regels geïntroduceerd. Ik hoop niet dat het een overheidsfunctie wordt, zoals in België en Frankrijk.
De rol van de accountant wordt steeds belangrijker. De AFM en de AMC (voorheen bekend als NMA) houden zich bezig met jaarrekeningen, jaarrekeningen worden juridisch gezien steeds belangrijker. Daar zit een gouden toekomst in, maar hoe die toekomst eruit gaat zien weet ik niet. Na een aantal fraude gevallen is de publieke opinie niet positief maar in de banken sector is het nog erger. De elementaire controle is nog hard nodig. Advies en controle is bijna niet meer mogelijk samen en er zou strenger naar gekeken moeten worden. Daarbij is er ook nog een groot deel geautomatiseerd. Accountants zouden meer les moeten krijgen in het ontcijferen van leugenaars. De controle druk wordt groter, dus de werkgelegenheid zal toenemen. De sector ondergaat een grote verandering en het beroep zal veranderen.
Heeft u nog tips voor studenten van Tilburg University?
Go abroad! Nu heb je veel tijd maar relatief weinig geld, later heb je meer geld maar weinig tijd. Alles wordt steeds meer internationaal, ook als accountant. Vroeger hield het op bij de grens. Als je stukje internationalisering kunt meepakken moet je het doen!
Stages zijn ook heel belangrijk. Ik heb begrepen dat in de toekomst stages worden toegevoegd aan het bachelor programma. Even de bedrijfscultuur proeven en om te voelen hoe is het om te werken als bijvoorbeeld accountant.