For the English version, click here. Begin september startten de voorbereidingen voor de elfde editie van Investment Night. Toen wij als commissie
For the English version, click here.
Disclaimer: Dit artikel bevat geen beleggingsadvies en heeft enkel als doel om te amuseren en informeren.
In een vorig artikel zijn verschillende alternatieve beleggingsmogelijkheden benoemd, in een korte serie zullen deze verder worden uitgewerkt met als eerst: Beleggen in klassieke auto’s.
Waarde
Veel mensen vinden het maar overdreven, een kapitaal uitgeven aan een auto. Zeker omdat auto’s gemiddeld tussen de 10 en 20 procent in waarde dalen per jaar. Toch is niet elke auto een slechte investering, aangezien er genoeg auto’s zijn die stijgen in waarde.
Zo gaan we terug naar Italië in 1977. Een trotse eigenaar van de Ferrari 1962 250 GTO kreeg van zijn vrouw te horen dat de auto te veel lawaai maakte en werd gedwongen hem te verkopen, de marktwaarde was rond de $71,000. Inmiddels wordt dezelfde auto geveild voor $50,000,000. Een ander voorbeeld is de 1955 Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé, die vorig jaar werd geveild voor $149,000,000 (Harshvardhan, A, 2023). Verder schafte Jay Leno ruim 20 jaar geleden een McLaren F1 aan voor $800,000. De waarde van deze auto, die nog steeds in zijn bezit is, wordt momenteel geschat op $20,000,000.
Het bekendste voorbeeld van auto’s die in waarde stijgen zijn klassieke auto’s. Hoewel experts hier nog altijd over discussiëren, wordt een auto klassiek genoemd wanneer deze minimaal 20 jaar oud is en van historisch belang is. Deze kunnen nog verdeeld worden in vintage en antieke wagens. Vintage heeft betrekking op auto’s die gemaakt zijn tussen 1919 en 1930. Antieke wagens zijn juist voor 1919 gemaakt, tijdens de zogenaamde “Brass era”, wat betrekking heeft op de grote hoeveelheid metaal die gebruikt werd om deze auto’s te maken.
Om maar even een voorbeeld te noemen, vintage auto’s zijn het afgelopen decennium met 185% gestegen ( Piovaccari, G & Za, V, 2023). Daarnaast zijn klassieke auto’s volgens het Britse bedrijf Vanarama met 97% gestegen in waarde over de afgelopen 10 jaar. Dit is een flinke stijging, zeker wanneer we dit vergelijken met goud (45%), kunst (49%) en vastgoed in Groot-Brittannië (50%). Dit grote verschil tussen de waardestijging van klassieke auto’s en andere beleggingen laat zien dat dit type belegging serieus moet worden genomen.
Veilingen
De meest voorkomende manier om een klassieke auto aan te schaffen is via een veiling. In Nederland vinden er regelmatig veilingen plaats waarbij de eigenaar zijn klassieke wagen stalt. Bezoekers kunnen een bod doen en het hoogste bod krijgt de auto. Verder is er vaak een taxateur aanwezig, dit is iemand die gespecialiseerd is in de waardebepaling van klassieke auto’s. Tegenwoordig zijn er ook online veilingen. Een bekend voorbeeld hiervan is carandclassic.com. Hier staan talloze auto’s te koop waarop geboden kan worden, waaronder wagens die ‘slechts’ een paar duizend euro kosten. Het grootste verschil tussen online en fysieke veilingen is dat fysieke veilingen sneller plaatsvinden waardoor binnen een uur meestal bekend is wie het meest heeft geboden. Online veilingen kunnen wel weken duren. Daarnaast is het mogelijk om de conditie van de auto te zien tijdens een fysieke veiling, dit is niet mogelijk bij een online veiling. Echter worden er wel documenten weergegeven die de staat van de auto beschrijven.
Toch lijkt het in eerste instantie lastig om de marktprijs van een auto te bepalen. Gelukkig heeft Hagerty, een verzekeraar in klassieke auto’s, hier de oplossing voor. De firma houdt de waarde van klassieke auto’s bij in een overzichtelijke gids. Bij elk model wordt een cijfer gegeven aan de hand van de staat.
Desondanks komt er veel onzekerheid kijken bij het aanschaffen van een klassieke auto. Hoewel Hagerty’s een goede indicatie geeft, is er geen garantie dat de gids volledig accuraat is. Daarnaast is een auto, in tegenstelling tot aandelen of obligaties, fysiek. Daarom moet er aan bijvoorbeeld een garage gedacht worden, wat extra kosten met zich meebrengt en zijn verzekeringen voor klassieke auto’s vrij duur. Daarnaast maakt dit de belegging een stuk minder liquide, aangezien het maar de vraag is hoe snel er een koper gevonden kan worden. Ook is er een relatief groot kapitaal nodig om te profiteren van mogelijke prijsstijgingen. Wel is er nu de mogelijkheid om te beleggen in klassieke auto’s zonder deze fysiek te kopen. Er zijn meerdere fondsen waar beleggers kunnen beleggen in klassieke auto’s. Een voorbeeld is Azimut, echter moeten beleggers wel minimaal $140.000 inleggen.
Beleggen in klassieke auto’s een interessante optie is, kijk namelijk naar de mogelijke rendementen uit het verleden. Desondanks komt er bij dit type belegging bovengemiddeld veel risico kijken. Materiaalschade en beperkte liquiditeit zijn enkele voorbeelden. Daarom is het verstandig om beleggen in klassieke auto’s enkel te beschouwen als hobby en niet als middel om rijk te worden. Hoewel er zeker voorbeelden te noemen zijn van situaties waarbij er serieus geld is verdiend met dit soort belegging, is de kans gering en onzeker dat dit ook voor u succesvol uitpakt. Wel maakt de komst van online veilingen het makkelijker voor particulieren met relatief weinig liquide middelen om klassieke auto’s aan te schaffen.