Bestuursjaar bij studievereniging. Unieke beleving als student accounting, finance of economics zowel master als bachelor.
For the English version, click here.
Na 2 jaren waarin we de Finance Expedition online hebben moeten organiseren vanwege Covid-19 was het dit jaar eindelijk weer tijd. Op 7 november vertrokken we weer naar Amsterdam voor de Finance Expedition. Over een periode van 3 dagen bezoeken 24 studenten iedere dag 2 bedrijven binnen een bepaalde pilaar van de Finance. Dit evenement wordt georganiseerd door Asset | Accounting & Finance in samenwerking met Asset | Econometrics
Klaar met alle goodie-bags, koffers en gezonde spanning stond de commissie te wachten aan de achterkant van het station. Langzamerhand kwamen de studenten aan en ruim op tijd vertrokken we, in de prachtige Willem II bus, naar Amsterdam!
Eenmaal aangekomen bij de Holiday Inn op de Zuid-as was er, nadat iedereen rustig naar de kamer was gegaan, nog voor de liefhebbers de gelegenheid om een drankje te nuttigen in de bar om elkaar alvast wat beter te leren kennen. Helaas moesten we toch redelijk op tijd naar bed want de wake-up call stond gereed voor 7 uur.
Op dinsdag 8 november bezochten we BDO en Oaklins, beide specialiseren zich in de Mergers and Acquisitions tak binnen de Corporate Finance. In de ochtend was als eerste BDO aan de beurt. Bij aankomst in het kantoor werden we welkom geheten door de medewerkers en werden we direct in de watten gelegd met koffie, thee en iets lekkers. Het programma begon met een korte introductie over BDO en de mogelijkheden die studenten hebben binnen BDO. Hierna kregen wij een case waarin wij als BDO-werknemers binnen het Due Diligence proces de EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation Amortization) van een omvangrijk bedrijf zo goed mogelijk moesten vaststellen. Afsluitend moest iedere groep hun denkproces en uiteindelijke EBITDA presenteren. De morgen werd afgesloten met een heerlijke lunch die de mogelijkheid gaf om persoonlijk in contact te komen met de werknemers van BDO. Na de lunch moesten we snel door naar Oaklins
Dankzij een chagrijnige buschauffeur die niet 10 seconden op ons wilde wachten kwamen we 5 minuutjes te laat aan bij Oaklins. Gelukkig geen probleem. Wederom werden we met koffie en thee ontvangen bij Oaklins en na een korte presentatie over Oaklins als bedrijf gingen we beginnen aan de 2e case van de dag.
Bij deze case moesten wij als deelnemers een aantal werknemers van Oaklins adviseren of zij een bedrijf, in de reisbranche, wel of niet moeten overnemen. Hiervoor kregen wij een uitgebreid informatie memorandum en de mogelijkheid om zowel met de ‘CEO van het bedrijf’ te spreken als met een ‘industrie-expert’. Wij hadden 1,5 uur de tijd om tot ons advies te komen. Na een presentatie waarin iedereen zijn advies pitchte was het tijd voor het avondeten. Oaklins had sushi geregeld en nam ons na het avondeten nog mee naar ‘De Blauwe Engel’, een cafe op de Zuid-as waar we nog met werknemers van een klein borreltje hebben genoten.
Op woensdag 9 november ging zoals gebruikelijk weer de wekker om 7 uur en bezochten we ditmaal ING en a.s.r., deze dag stond in het teken van Asset Management. Aangekomen bij het hoofdkantoor van ING op de Bijlmer kregen wij een introductiepresentatie over de toekomst en visie van ING als bank voornamelijk binnen Nederland. ING behandelde de case in de hele groep en deze bestond uit het analyseren van een leenproces dat ING had verstrekt aan een transporteur van verse groenten. We bespraken de case met 2 werknemers die daadwerkelijk aan dit proces hebben deelgenomen en we behandelden het hele leenproces, van initiële aanvraag tot het, helaas, uiteindelijke faillissement. Na de case kregen we ook nog een presentatie van de CIO (Chief Investment Officer) van ING, hij legde ons uit hoe portfolio’s worden geselecteerd en opgebouwd. Na allemaal zeer interessante presentaties, hadden we helaas nog maar weinig tijd voor de lunch die ING geregeld had. Hoewel we snel hebben moeten eten was het wederom erg lekker en binnen de kortste keren waren we onderweg naar a.s.r. in Utrecht
“Het evenement is gecreëerd om studenten een brug te geven tussen wat ze in de studentenbanken leren, wat de bedrijven daadwerkelijk met die kennis doen en hoe die wordt toegepast.”
Aangekomen bij a.s.r. viel de meeste een ding op, hoe groot het kantoor is! Echt een gigantisch, en werkelijk prachtig kantoor met zeer veel glas waardoor veel natuurlijk licht binnenkwam. Bij de introductie presentatie werd ons de rijke geschiedenis van a.s.r. als verzekeraar getoond. Tevens werd hun recentelijke overname en toekomstvisie van Aegon besproken. Na een korte koffie pauze was het tijd voor de case. We werden opgedeeld in groepjes en waren wij verantwoordelijk om de balans van a.s.r. te balanceren gedurende allerlei tijden van economische onzekerheid. Er werd een nieuwsfeit getoond wat invloed heeft op een asset en/of liability en het was aan ons de taak om onze verzekerings-, aandelen- en vastgoedportfolio op een dusdanige manier te managen dat wij als a.s.r. winst bleven maken. Ik vond het een zeer originele case aangezien het Asset Management combineerde in de setting van een trading game die vaak bij Market Makers wordt gespeeld bij inhouse-dagen. Na de case was het tijd voor de borrel en pizza!
De laatste dag was aangebroken en wederom waren we vroeg het bed uit! Donderdag 10 november stond helemaal in het teken van Risk Management, we bezochten in de ochtend RiskQuest en in de middag Deloitte. Aangekomen in de mooie grachten van Amsterdam lag er in een prachtig grachtenpand het kleine kantoor van RiskQuest. Na een introductiepresentatie kregen we een korte rondleiding door het kantoor. Het hoogtepunt was het kantoor van een van de partners. In het plafond van zijn kantoor lagen meerdere prachtige schilderijen uit de tijd van Rembrandt, samen met het prachtige uitzicht over de Amsterdamse grachten en de enorm comfortabele bureaustoelen ben ik verbaasd dat er toch nog gewerkt wordt! Gedurende de case werden we in groepjes opgedeeld en waren wij als werknemers van RiskQuest door een Luxemburgse bank ingehuurd om hun Probability of Default Model te recalibereren. Vervolgens moesten wij onze bevindingen en nieuw model presenteren. Tijdens een heerlijke lunch was er nog de mogelijkheid om connecties op te bouwen met de werknemers van RiskQuest.
Als laatste stond Deloitte op het programma. Na aankomst in hun prachtige kantoor kregen we eerst, na de gebruikelijke koffie en thee, een korte introductie over Deloitte. Vervolgens kregen we een rondleiding van het enorm duurzame kantoor van Deloitte. Het kantoor is het op een na meest duurzame kantoor in Europa. Dit heeft de architect door allerlei slimmigheidjes bereikt, zo wordt bijvoorbeeld de energie die een fiets in hun gym produceert gebruikt voor andere doeleinden. Bovendien bestaat het kantoor uit enorm veel glas waardoor er erg veel natuurlijk licht binnenkomt. Na de rondleiding konden we beginnen aan de case. Iedere groep moest aan de medewerkers van Deloitte hun advies geven over een locatie waar een zonne-autobedrijf zich moest vestigen. Hierbij moesten wij een risico analyse maken van de voor- en nadelen van de gekozen locatie. Na de presentaties was er nog kort te tijd voor een aantal speeddates met de werknemers, waarna Deloitte ons meenam naar een restaurant om de dag af te sluiten met een diner! Het diner was werkelijk heerlijk en een van de hoogtepunten van de Finance Expedition. Met volle maag vertrokken we terug naar het hotel waar de bus op ons stond te wachten. Koffers en als onze spullen gepakt vertrokken we, ditmaal helaas niet in de Willem II bus, terug naar Tilburg.
Terugkijkend op de Finance Expedition ben ik als voorzitter trots op de commissie voor wat we hebben neergezet. Het is soms een ietwat hectische organisatie geweest met veel schuivende commissieleden maar uiteindelijk is alles goed verlopen. Het evenement is gecreëerd om studenten een brug te geven tussen wat ze in de studentenbanken leren, wat de bedrijven daadwerkelijk met die kennis doen en hoe die wordt toegepast. Ik ben van mening dat wij hier zeker in geslaagd zijn, en heb alleen positieve reacties gehoord. Iedereen kon het goed met elkaar vinden en er werd zeker genoeg gelachen. Tot slot wil ik natuurlijk de gehele commissie bedanken voor het werk dat ze verricht hebben. Ook wil ik nog Daan van den Elzen, Floris Somers en Jonas van Voorst bedanken voor het werk dat zij voor de zomer hebben gedaan binnen de commissie.
Bestuursjaar bij studievereniging. Unieke beleving als student accounting, finance of economics zowel master als bachelor.
For the English version, click here. Mijn verhaal over 2024 Kaapstad Het begon dit jaar allemaal op maandag 29 april, we verzamelden bij centraal
For the English version, click here. Thijs Kerstens | Staff Audit & Consultant Climate Change and Sustainability Services Thijs Kerstens werkt
For the English version, click here. In dit artikel vertellen Stijn en Sebastiaan over hun rol binnen Asset | Accounting & Finance. Allereerst