For the English version, click here. De AEX index wordt als de belangrijkste graadmeter gezien van de Nederlandse economie. In veel kranten
Vorig jaar dook De Geldpers al in de inkomsten van Neerlands trots Formule 1 coureur Max Verstappen. Na de vijfde plek tijdens de race in Monza wacht het circuit van Singapore dit weekend. Weer een kans om aan de wereld te laten zien hoe goed hij is op het circuit en tijd voor ons om je te updaten over zijn financiële zaken. Hoe hij het doet in de financiële race met zijn concurrenten lees je hier!
Verstappen zou vorig jaar weer een flinke salarisverhoging hebben gehad, zijn contract is in de afgelopen jaren een aantal keer opengebroken. Toen hij voor het eerst binnenkwam bij Red Bull in 2016 verdiende hij een basissalaris van naar verluidt 775.000 euro. Max maakte al snel indruk door zijn eerste race meteen te winnen. In 2017 zou dat salaris al weer zijn opgelopen naar 3 miljoen euro. We zeggen expres geschat, want de contracten zijn niet openbaar.
Uit berekeningen van De Geldpers blijkt dat hij in zijn eerste drie jaar 4,25 miljoen euro aan salaris heeft geïncasseerd. Bij de laatste opwaardering van zijn contract zou dit bedrag explosief zijn gegroeid. Volgens de BBC kan Verstappen tot 2020 een jaarlijks salaris bijschrijven tussen de 20 en 29 miljoen euro. Teamgenoot Daniel Ricciardo moet het naar verluidt doen met een basissalaris van 5,5 miljoen euro. Hoe hoog het loonstrookje bij de coureurs uitvalt heeft alles te maken met de prestatiebonussen. De concurrentie is moordend in de ‘pinnacle of motorsport‘ en daarom zijn veel beloningen verbonden aan tastbare resultaten. Zo zijn er afhankelijk van het contract premies te verdienen voor behaalde WK-punten, snelste racerondes en natuurlijk overwinningen.
Ook heeft Max Verstappen meerdere sponsors achter hem staan. Iedereen die wel eens een race heeft gezien zal de logo’s van Jumbo en Exact hebben gezien op de helm en pet van de Nederlander. De supermarktketen zou een bedrag van zes nullen overmaken dus we houden het er op dat minimaal een miljoen euro die Max mag bijschrijven. Ook had Verstappen een sponsordeal ter waarde van 4 a 5 miljoen euro lopen met Exact. Deze is tussentijds opengebroken en verlengd tot volgend jaar. Meer geld is waarschijnlijk maar we durven geen uitspraken te doen over hoeveel exact. Max is net zoals veel collega’s gevestigd in Monaco, zelf zegt hij het er vooral prettig wonen te vinden. Of het nou om het uitzicht gaat dat Monte Carlo te bieden heeft of het totale gebrek aan belasting laten wij aan jou over.
Wie wint het financiële kampioenschap?
Zijn salarisverhogingen schijnen net zo spectaculair te zijn als zijn inhaalacties. Werd vorig jaar nog geschreven dat er genoeg te verbeteren was ten opzichte van Sebastian Vettel is dat verschil een stuk kleiner geworden. De Duitse voormalig wereldkampioen verdient per jaar nog steeds ruim 40 miljoen met bonussen die naar de 25 miljoen euro kunnen oplopen. Ook titelverdediger Lewis Hamilton finisht voor de jonge Limburger met een vast salaris van 26 miljoen euro plus 8,5 miljoen aan bonussen. Daarnaast verdienen beide coureurs – de beste van hun generatie met allebei vier wereldtitels – nog vele miljoenen euro’s vanuit sponsors. Max eindigt dus op een knappe derde plek als het gaat om de munten. Als hij net zoals Vettel en Hamilton (een auto heeft die) de punten kan gaan scoren om kampioen te worden wacht een financieel zeer rooskleurige toekomst voor Max Verstappen.
Dit artikel verscheen eerder op De Geldpers.