Werken tijdens je studie: de ervaringen van drie Econometrie studenten aan de Universiteit van Tilburg
Tijdens mijn master Marketing Management hoorde ik via de academisch directeur voor het eerst over de klankbordgroep. Ik besloot me aan te sluiten als vertegenwoordiger van de Marketing Management-master. Ongeveer zes maanden later werd ik ook lid van de opleidingscommissie van hetzelfde programma. Toen ik in september 2024 begon aan mijn master Finance, stapte ik over naar de klankbordgroep en opleidingscommissie voor Finance. Niet lang daarna kreeg ik de kans om Voorzitter te worden van de opleidingscommissie voor Finance, Fiscale Economie en Accounting—een functie die ik nu met veel plezier bekleed.
Wat zijn de klankbordgroep en de opleidingscommissie precies? Wat doen ze, en hoe verschillen ze? Ik zal proberen de details beknopt te houden en het uitleggen alsof ik een nieuw lid inwerk.
Beide commissies hebben twee belangrijke doelen:
De klankbordgroep is een relatief informele groep van studenten—meestal 5 tot 10 per programma—die regelmatig bijeenkomt met de academisch directeur en programmacoördinator. Tijdens deze bijeenkomsten is er ruimte voor open discussie over het programma: wat gaat goed, en wat kan beter? Klagen binnen redelijke grenzen is hier toegestaan, net zoals het geven van positieve feedback.
De opleidingscommissie werkt formeler. Deze commissie omvat meerdere programma’s (bijvoorbeeld Finance, Accounting en Fiscale Economie) en vergadert gestructureerd een paar keer per jaar. De focus verschuift hier van vakgerichte problemen naar bredere, programmabrede thema’s.
Deelnemers aan deze vergaderingen zijn onder andere academisch directeuren, beleidsmedewerkers en ander ondersteunend personeel. De bijeenkomsten worden formeel gedocumenteerd en richten zich op structurele verbeteringen en strategische discussies. Academisch directeuren worden soms gevraagd om keuzes binnen het programma uit te leggen of zelfs te verdedigen als de commissie een kritisch standpunt inneemt. Voorwaarde om deel te nemen aan de Opleidingscommissie is eerder lidmaatschap van de Klankbordgroep.
Wat is het verschil tussen een lid en de voorzitter van de opleidingscommissie?
Als lid neem je deel aan enkele vergaderingen per jaar, waarbij je jouw programma vertegenwoordigt en inzichten en feedback deelt over de algehele prestaties. De voorzitter heeft echter een uitgebreidere rol. Als vertegenwoordiger van meerdere programma’s verzamelt de voorzitter input van alle leden, organiseert discussies en consolideert feedback voor de formele vergaderingen. Daarnaast woont de voorzitter agendavergaderingen en FACT-vergaderingen bij, waar voorzitters van diverse opleidingscommissies binnen TiSEM bredere faculteitskwesties bespreken. FACT-vergaderingen behandelen onderwerpen zoals nieuw beleid, bijvoorbeeld de “laatste-cijfer-telt-regel” die vorig jaar werd ingevoerd. Als voorzitter heb je soms stemrecht of de mogelijkheid om formeel advies te geven over belangrijke zaken, wat extra invloed geeft aan de rol.
Als het bovenstaande verhaal je nog niet helemaal heeft overtuigd—of als het dat wel heeft—wil ik mijn motivatie delen waarom ik lid ben geworden van de klankbordgroep en opleidingscommissie. Dit is geen oproep om je te overtuigen, maar ik beschrijf graag de voordelen.
Als je nog vragen hebt, meer uitleg wilt of overweegt om je aan te sluiten, neem dan vooral contact met mij op (e.j.m.vdrsanden@tilburguniversity.edu) of benader de onderwijscoördinator van je studie.
Werken tijdens je studie: de ervaringen van drie Econometrie studenten aan de Universiteit van Tilburg
Tim Steketee (30) werkt sinds anderhalf jaar bij De Beer en woont binnenkort in zijn nieuwe huis in Hilvarenbeek, dat hij momenteel grondig aan het
In het artikel van deze week bespreken we een belangrijke mijlpaal in de evolutie van onze vereniging: de fusie van Asset | Accounting & Finance
Inzichten in de belegginsstrategie van Dela: een interview met Frank Eizinga, Chief Investment Officer bij Dela.