Servicio Audiologico Aseyas: Een start-up in Spanje

Kan je kort bescrijven wat je bedrijf inhoudt en wat je probeert te bereiken?
Servicio Audiologico Aseyas is een in Spanje gevestigde onderneming die zich specialiseert in hoortoestellen. Wij onderscheiden ons van anderen door het aanbieden van de juiste service en zorg daar waar het het meest belangrijk is: het comfort bij patiënten thuis. Wij handhaven de hoogste standaard voor service en kwaliteit en bieden een flexibele en zeer persoonlijke service, wat resulteert in een hoge mate van tevredenheid van onze patiënten.

Wanneer ben je op het idee gekomen om je eigen bedrijf op te starten?
Ik zou zeggen, een mix van pro-activiteit, nieuwsgierigheid en een beetje lef, creëert in het algemeen situaties waarin je jezelf begint af te vragen ‘wat als’. Voor mij was dit een ontdekkingsreis van delen, bespreken en creëren, tot de meest logische volgende stap was om iets te zoeken waar ik van zou kunnen gaan leven.

Ondernemen vergt natuurlijk een flinke dosis lef. Wat heeft je ertoe gezet om de eerste stap te zetten en te beginnen?
Ik werkte als manager voor Uitgetypt, waar ik vaak (zakelijke) ideeën deelde en besprak met de eigenaren van het bedrijf. Een van meer potentiële mogelijkheden werd voorgesteld door één van hen; een partnerschap met de in Nederland gevestigde Tonen Hoortechniek. De gesprekken groeide geleidelijk uit tot discussies en later op marktstudies, business cases, enzovoort.

Is het bezitten en runnen van een onderneming goed te combineren met je studie?
Gemakkelijk? Nee, je verandert niet in één dag je levensstijl. Het is een kwestie van gaandeweg leren en kan zeker worden gedaan.

Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd bij Tonen / Aseyas, dat je niet kan leren tijdens je opleiding?

“Mis nooit meer een kans om met mensen te praten of nieuwe mensen te ontmoeten.”

Iedereen heeft de potentie om iets nieuws aan de tafel te brengen en zo niet, dan heb je alsnog je netwerk uitgebreid. Er gaat geen week voorbij zonder iemand te ontmoeten die mij heeft geholpen en visa versa. Het hebben van een onderneming die gericht is op mensen heeft me geholpen om te leren over wat belangrijk is voor hen en wat ik kan – en zou moeten – doen om mijn service beter af te stemmen aan de wensen en behoeften van hen.

Welke vaardigheden heb je opgedaan tijdens je opleiding die u nu gebruikt in je dagelijkse activiteiten als ondernemer?
De meeste vaardigheden die ik heb opgedaan tijdens mijn opleiding zijn zeker nuttig. Het runnen van een bedrijf heeft vele facetten; nadenken over marketing, boekhouding, HRM, logistiek en dat zijn maar een paar algemene voorbeelden. Ik moet wel toegeven dat ik nog geen regressieanalyse heb gedaan, maar als het zover is, dan weet ik zeker dat het een nuttig instrument zal zijn om onze onderneming te verbeteren.

Hoe ziet de toekomst van het bedrijf eruit?
Het zijn spannende tijden, want we leren of de Spaanse gemeenschap klaar is voor een ander perspectief, waarbij de focus verschuift van product naar dienstverlening. We kennen de waardering die het ontvangt van onze Nederlandse patiënten en we weten dat het een proces is dat zich plaatsvindt over verschillende bedrijfstakken. We weten ook dat de Spaanse gemeenschap een aanzienlijke voorkeur heeft voor kleinere maandelijkse betalingen in plaats van een eenmalige grote betaling, wat in lijn is met de dienstverlening die we willen leveren.

Tot slot, wat zou je willen zeggen tegen de studenten die ook van plan om een ​​eigen bedrijf te starten?
Ik heb het al eerder gezegd; ga het gesprek aan met mensen. Ga op zoek naar begeleiding, advies of gewoon naar gesprekken om de aantrekkingskracht van je toekomstige onderneming te testen. Je gaat hier een substantiële hoeveelheid persoonlijke tijd aan toewijden, dus je zult zeker na moeten gaan wat voor markt er is voor je product of dienst, en of fine-tuning nodig is. Maar eerst en vooral: werk hard en heb er plezier in.

 

reacties