De opkomst en ondergang van AI-wrappers

In een paar weken tijd nam kunstmatige intelligentie de wereld over op een ongekende manier. Met de lancering van ChatGPT door OpenAI in november 2022 had iedereen opeens de mogelijkheid om de kracht van AI te gebruiken in hun werk, maar ook in hun persoonlijke leven. Of het nu gaat om het beantwoorden van een eenvoudige vraag of het verschaffen van uitgebreid inzicht in programmeren, er is een AI-toepassing die je kan helpen. Door het open karakter van OpenAI werd een nieuw bedrijfsmodel mogelijk, genaamd AI-wrappers.

AI-wrappers, die ook API-wrappers of bibliotheken worden genoemd, bouwen in wezen bovenop reeds bestaande AI-tools zoals ChatGPT om hun service aan hun klanten te bieden. Omdat veel van het zware werk al wordt gedaan door de ingenieurs van deze reeds bestaande AI-tools, is het ongelooflijk eenvoudig geworden om een bedrijf op te zetten dat gebruikmaakt van de mogelijkheden van AI. Zoals te verwachten was, duurde het niet lang voordat deze bedrijven opdoken.

Als we het over AI hebben, is het belangrijk op te merken dat AI een zeer brede term is. Als een bedrijf de term AI gebruikt, is dat net zo vaag als iemand die zegt “Oh ja, ik investeer”. Als we het hebben over de huidige hype achter AI, dan gaat het vooral over generatieve AI die grote taalmodellen gebruikt, waarvan ChatGPT het beste voorbeeld is.

Wat doen deze AI-wrappers eigenlijk? AI-wrappers bouwen een gebruikersinterface voor consumenten en bedrijven rond de generatieve AI-technologie van bijvoorbeeld OpenAI, die gebruiksvriendelijker is en beter is afgestemd op specifieke use cases dan ChatGPT zelf. Daarom is de business van een AI-wrapper gebouwd rond de technologie van een ander bedrijf, vandaar de naam wrapper. Een voorbeeld van een AI-wrapper zou een tool kunnen zijn die je advies geeft over een juridisch document. Hier zou de AI-wrapper het makkelijker kunnen maken om de AI te voorzien van de tekst van het juridische document, maar het daadwerkelijke advies zou worden geleverd door ChatGPT.

 

Met de nieuwe hype achter de technologie van AI duurde het niet lang voordat investeerders de hype volgden met hun geld. Microsoft was goed op weg met hun initiële investering in OpenAI van $1 miljard in 2019, die ze hebben verhoogd tot $13 miljard in totaal op het moment van schrijven. Met het succes van OpenAI zijn veel investeerders zelf gaan investeren in AI. Terwijl veel startups worstelen met de moeilijkheden om financiering te krijgen in het huidige wereldwijde economische klimaat, lijkt het erop dat investeerders gaten in hun zakken branden om te investeren in AI-startups. Ondanks de daling van 48% in durfkapitaalinvesteringen tot $173,9 miljard in de eerste helft van 2023, werd er meer dan $40 miljard geïnvesteerd in AI-startups.

De barsten beginnen echter zichtbaar te worden. Door het gemak waarmee je een AI-wrapper kunt maken, vooral als die maar weinig toegevoegde waarde bieden, is de markt erg verzadigd geraakt. Het wordt steeds moeilijker voor AI-wrappers om inkomsten te genereren en hun kosten te dekken. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het ontbreken van bijna elke toetredingsdrempel, zozeer zelfs dat veel AI-wrappers het moeten doen met gratis en open-source alternatieven.

Een bijzonder groot voorbeeld hiervan is de onlangs onthulde functie van ChatGPT waarmee iedereen aangepaste versies van ChatGPT kan maken die zijn aangepast aan zijn eigen specifieke behoeften – GPT’s genaamd. Het wordt meteen duidelijk dat deze aangepaste versies van ChatGPT in wezen AI-wrappers zijn, maar iedereen kan ze maken omdat er geen codering voor nodig is en ze kunnen zelfs aan iedereen worden verkocht in de GPT-winkel. Hoewel deze functie nog niet live is, kun je nu al zien welke impact dit zal hebben op AI-wrappers. Zodra de douaneversies van ChatGPT beschikbaar zijn, zal dit de laatste nagel aan de doodskist zijn voor veel AI-wrapperbedrijven, omdat het laatste restje toegangsbarrière is verdwenen.

Terwijl de AI-industrie als geheel zal blijven bloeien naarmate de technologie zich blijft ontwikkelen, zal het slechts een kwestie van tijd zijn tot AI-wrapperbedrijven de ene na de andere zullen beginnen af te brokkelen. Daarmee zullen de investeringen in deze AI-wrappers waardeloos blijken. Dat wil niet zeggen dat er geen succesvolle bedrijven zullen zijn die gezien kunnen worden als een AI-wrapper, maar het zullen er maar weinig zijn. Als gevolg daarvan zullen veel beleggers het slachtoffer zijn geworden van hun “fear of missing out” toen de hype rond AI begon.

 

reacties