For the English version, click here.

In dit artikel vertellen Stijn en Sebastiaan over hun rol binnen Asset | Accounting & Finance. Allereerst vertelt Stijn meer over zijn ervaringen als voorzitter, vervolgens zal Sebastiaan meer delen over zijn werkzaamheden als External Affairs. 

Stijn Smits

Als Chairman is Stijn verantwoordelijk voor het beleid van en de externe communicatie naar partijen zoals Asset en de Universiteit. Daarnaast coördineert hij de StudyTour commissie en de Alumni Commissie. In dit artikel vertelt Stijn wat zijn functie inhoudt en hoe hij zijn dagen als Chairman van Asset | Accounting & Finance doorbrengt.

In dit artikel wil ik met jullie mijn verhaal delen als Chairman van misschien wel één van de meest bijzondere jaren uit mijn leven.
Zelf heb ik nog geen seconde spijt gehad van het maken van mijn keuze voor een bestuursjaar. Echter krijg ik vaak de vraag: “Wat doe je nu eigenlijk iedere dag?” In dit artikel wil ik dat beantwoorden en voorgoed van die vraag af zijn. Ik neem je mee in een “doorsnee” week als Chairman van Asset | Accounting & Finance.

Maandag

09.00u: Elke maandagochtend beginnen we met onze reguliere bestuursvergadering, die standaard om 09.00 uur begint.. We houden deze vergaderingen altijd op onze kantoren in gebouw E, boven Café Esplanade, waar we over het algemeen gedurende de hele week te vinden zijn. Tijdens deze vergaderingen bespreken we een breed scala aan onderwerpen, waaronder onze dagelijkse taken, de activiteiten van onze commissies, geplande evenementen, en andere relevante zaken op Asset General niveau. Natuurlijk nemen we ook de tijd om bij te praten over onze weekenden.
13.00u: Na afloop van de vergadering lunchen we vaak gezamenlijk, waarna iedereen zich weer op zijn of haar eigen taken stort. Persoonlijk bereid ik vaak vergaderingen voor die gepland zijn voor later in de week. Ook gebruik ik de tijd na onze bestuursvergadering om me voor te bereiden op de vergarding van Asset General die gepland staat voor dinsdagochtend. Gedurende de rest van de dag werk ik aan diverse kleinere taken, zoals het zoeken naar alumni die bereid zijn om te spreken over hun loopbaantraject tijdens een informatiesessie die we organiseren voor studenten, de Master Experience Day. Daarnaast beoordeel ik verslagen van studenten die deelnemen aan het Certificate of Extracurricular Excellence programma voor zowel Accountancy als Finance, een certificeringsprogramma dat we samen met de departementen Accountancy en Finance van de universiteit verzorgen, waarbij ik de coördinatie op me neem.
16.30u: Ik zit samen met Sven om de acquisitie en formele evenementen van de StudyTour door te nemen. Hij ondersteund mij hierin als aankomt op contact met kantoren.

Dinsdag

9.30u: Dinsdagochtend begint met een vergadering van Asset General, namelijk de General Board Meeting (GBM). Dit is een vergadering met alle Chairman van de Asset departementen, de EBT en de MAK (supported by Asset). Binnen het algemeen bestuur van Asset ben ik Penningmeester, dit houdt in dat ik eind verantwoordelijk ben voor alle financiën binnen Asset en leiding geef aan de Treasurers Meeting. Dit is het financiele orgaan van Asset waarin alle penningmeesters zijn vertegenwoordigd. Daarnaast ben ik ook verantwoordelijk voor het contact met externe stakeholders van Asset. GBM wordt voorgezeten door Hugo Uitdehaag, de huidige Independent Chairman. Ondanks dat het soms een beetje chaotisch kan zijn om met allemaal Chairmen samen te zitten is GBM vaak een van de leukere vergaderingen van de week. Je komt te weten wat er bij andere departementen speelt en waar ze tegenaan lopen. Maar ook bespreek je zaken die op facultair niveau erg belangrijk zijn.
13.00u: Na GBM gaan we altijd om 13.00u met ons A&F bestuur samen lunchen. Dit is altijd een lekker momentje in de week. We bespreken de laatste roddels en hebben het vaak over de feesten en borrels die we hebben gehad. Zoals je misschien al in de gaten hebt hebben we het dan bewust ook niet over A&F gerelateerde zaken. Dit doen we namelijk de rest van de week al genoeg. Ik lunch alleen niet mee, omdat ik later ga lunchen met Judith en Joyce van het departement Accountancy van de universiteit.
14.00u: Later op de dag staat er een lunchafspraak op de planning met Joyce Ladenstein van Student Career Services en Judith Künneke, de Academic Director van het Accountancy departement van de universiteit. Als Chairman ben ik voornamelijk belast met het onderhouden van contacten met de universiteit. We ondersteunen elkaar en wisselen ideeën uit over diverse onderwerpen, zoals onderwijs, de ontwikkeling van studenten en onze officiële evenementen. Meestal vinden onze meetings online plaats, maar een paar keer per jaar gaan we ook samen lunchen. We spreken elkaar ongeveer eens in de drie weken, maar daarnaast heb ik ook regelmatig per e-mail contact met beiden.
15:30: Op dinsdag middag vergader ik altijd met de StudyTour commissie. Dit is een belangrijke vergadering omdat we het daar hebben over de stand van zaken en wat er nog moet worden gedaan voor de StudyTour.
De meetings met alle stakeholders zorgen er niet alleen voor dat er goed contact is met de andere partijen, waar wij als Asset | Accounting & Finance mee te maken hebben, maar je leert ook iedereen persoonlijk kennen en bouwt leuke relaties op.

Woensdag

10.00u: Deze ochtend staat er een afspraak gepland met Peter de Goeij en Leontine van der Heijden, respectievelijk de Academic Director en de Education Coordinator van het Finance departement. Ook sluit Joyce weer aan bij dit overleg. We bespreken de gebruikelijke zaken en richten ons ook op de komende editie van de Private Equity Day. Samen met Sven ben ik momenteel druk bezig met de voorbereidingen voor dit evenement. Naast zakelijke aangelegenheden delen we ook regelmatig persoonlijke ervaringen, zoals hoe ons weekend is geweest en mijn overwegingen betreffende mijn studiekeuze. Aan het begin van het jaar had ik nog geen duidelijk idee hoe ik mijn carriere wilde insteken, maar door de vele gesprekken met de universiteit en bedrijven tijdens onze evenementen, heb ik een beter inzicht gekregen in hoe ik mijn carriere wil vormgeven na mijn studie.
14.00u: Woensdagmiddag staat altijd in het teken van mijn kamerdienst bij de General Board Office, het kantoor van Hugo. Dit is een moment in de week waarop ik mij kan afsluiten van de soms drukke A&F kamer en kan werken aan harde taken. Ik bereid vaak de Treasurers Meeting voor die donderdag ochtend plaatsvind en werk aan andere financiële taken voor het General Board.

Donderdag

10:00 Elke donderdag van 10 tot 11 bereid ik opnieuw de Treasurers Meeting voor, maar zit ook samen met de penningmeesters die het budget bijwerken en achter onze schuldenaars aangaan.
11:00 Om 11u begint de Treasurers Meeting. Hierin bespreken we financiele zaken van Asset General en geven we elkaar financiële updates over onze Asset General events. Na deze meeting zit ik altijd samen met een aantal penningmeesters om de boekhouding en administratie van Asset General bij te werken.
15.00u: Vandaag staat er een FAN-meeting op het programma. FAN, oftewel de Financiële Associatie Nederland, is een samenwerkingsverband van verschillende financiële studieverenigingen in Nederland: de FSA (Amsterdam), FSR (Rotterdam), SCOPE (Maastricht) en FSG (Groningen). Tijdens deze bijeenkomst bespreken we hoe het gaat in de verschillende steden. Het is interessant om de overeenkomsten en verschillen tussen de verenigingen te zien. We wisselen ervaringen uit en bespreken gemeenschappelijke uitdagingen, zoals het effectief inspelen op de wervingsbehoeften van onze partnerbedrijven.

Vrijdag

Op vrijdag bereid ik altijd de bestuursvergadering voor die weer na het weekend plaatsvindt, maar ook werk ik aan taken die nog zijn blijven liggen tijdens de week. Vrijdag is voor mij een fijne dag omdat ik niet vaak vaste meetings heb gepland. Deze dag gebruik ik dan ook om met mijn bestuursleden afzonderlijk te zitten om de laatste taken te bespreken die gedaan moeten worden, maar ook met de penningmeesters van de departementen om de laastste financiele taken voor Asset General af te vinken.

Weekend

In het weekend rust ik uit en ga ik vaak naar mijn ouders toe, ga ik een dagje weg of ga ik studeren. Ook gebruik ik het weekend om boodschappen te doen, mijn kamer op te ruimen en om te sporten. Naast het harde werken is je eigen fysieke en mentale gezondheid erg belangrijk. Iedereen zorgt hiervoor op zijn eigen manier. Als Chairman is het belangrijk om ook op je andere bestuurders te letten. Zorg er voor dat ze gezond, vrolijk en gelukkig zijn. Een bestuursjaar kan veel van je vragen, maar uiteindelijk doe je het samen en voor je eigen ontwikkeling en plezier. Ik deel veel van mijn verhalen en mijn week met mijn familie, die vaak net zoals veel anderen niet goed begrijpen wat ik doe. Ik eet zondagavond altijd nog even bij mijn ouders en ik kijk nog even de agenda door van de bestuursvergadering op maandag ochtend. Daarna ga ik dan terug naar Tilburg en kan de week weer beginnen van voor af aan, maar natuurlijk is die nooit hetzelfde.  

Sebastiaan Dollevoet

Als External Affairs is Sebastiaan verantwoordelijk voor het contact met de huidige en toekomstige partners van Asset | Accounting & Finance. Daarnaast coördineert hij de Accounting Expedition Commissie, de Orientation Committee en beleggingsclub A&F Investments. Samen met penningmeester Isa is hij ook verantwoordelijk voor de organisatie van de FinanceDay. In dit artikel vertelt Sebastiaan wat zijn functie inhoudt en hoe hij een jaar als External Affairs van Asset | Accounting & Finance heeft ervaren.

Wie ben ik?

Ik ben Sebastiaan Dollevoet en ik ben 22 jaar. Ik ben geboren en getogen in Asten, een dorp gelegen tussen Eindhoven en Venlo. In september 2020 ben ik begonnen aan de bachelor Bedrijfseconomie aan Tilburg University welke ik in 2023 heb afgerond. Nadat ik in oktober 2022 op kamers ging wonen in Tilburg, kwam ik in aanraking met studievereniging Asset | Accounting & Finance via medestudenten. Omdat ik nog niet zo veel mensen kende buiten mijn studie om, besloot ik maar gelijk actief te worden bij Asset A&F. Ik ben toen actief geworden bij de CityTrip commissie waarbij ik samen met andere commissieleden een 4-daagse reis naar Berlijn heb georganiseerd voor de leden van A&F.

Waarom ik voor een bestuursjaar heb gekozen?

Voordat ik actief lid werd bij Asset A&F halverwege het derde jaar van mijn bachelor, had ik nooit echt een duidelijk beeld van wat een bestuursjaar bij een studievereniging betekende. Hierdoor had ik er ook nooit serieus over nagedacht. Maar toen ik betrokken raakte bij Asset | Accounting & Finance tijdens mijn laatste jaar van mijn bachelor, ontdekte ik al snel dat een studievereniging erg gezellig is en dat je er veel mensen kan leren kennen. Daarnaast zorgt het voor genoeg ontspanning tussen het studeren door d.m.v. informele activiteiten. Bovendien kun je ook aan formele evenementen meedoen waarmee je de mogelijkheid krijgt om je beter te kunnen oriënteren op de arbeidsmarkt. Omdat ik het al een paar maanden erg gezellig had bij mijn commissie en veel andere leden had leren kennen bij A&F, kwam het idee van een bestuursjaar doen bij A&F steeds vaker op in mijn hoofd. Ook al wist ik dat ik de master Finance wilde gaan doen, vond ik drie jaar achter elkaar studeren wel even genoeg voor nu en had ik behoefte aan een andere uitdaging. Uiteindelijk kwam ik er dus achter dat een bestuursjaar bij A&F hiervoor de perfecte kans zou zijn! Ten slotte was het voor mij de ultieme kans om mezelf op zowel persoonlijk als professioneel vlak te ontwikkelen en om mijn CV een boost te kunnen geven.

Wat houdt de functie als External Affairs precies in?

Als External Affairs ben je verantwoordelijk voor al het bedrijfscontact en hou je je dus ook bezig met alles wat de partners van Asset | Accounting & Finance aangaat. Een groot deel hiervan is de acquisitie van partners voor evenementen en exposure mogelijkheden. Wanneer je als External Affairs aan je bestuursjaar begint ga je in de zomer met je voorganger langs alle partners om de samenwerkingsmogelijkheden voor komend jaar te bespreken. Dit is een leuke manier om de partners waar je dat jaar mee gaat samenwerken te leren kennen en om een goed beeld te krijgen van de verwachtingen en doelen van deze bedrijven. Op het einde van je bestuursjaar ga je wederom in de zomer met je opvolger langs alle partners en kan je samen reflecteren en terugkijken op de samenwerking. Naast het bedrijfscontact ben je verantwoordelijk voor het up to date houden van het Career Platform Tilburg waar partners een vacature of bedrijfsprofiel op kunnen laten plaatsen. Daarnaast wordt je door het jaar heen vaak om advies of hulp gevraagd door bedrijven wat soms wat creativiteit vraagt maar waardoor je ook daadwerkelijk iets voor bedrijven kan betekenen. Dit geeft ook veel ruimte voor je eigen invulling aan deze functie.

Aanspreekpunt voor bedrijven, wat nog meer?

Naast het onderhouden van goed contact met alle partners, hou je je ook met andere taken bezig. Als External Affairs coördineer je ook meerdere commissies en in mijn geval waren dat de Accounting Expedition Committee, de Orientation Committee en beleggingsclub A&F Investments. De Accounting Expedition Committee organiseert een tweedaags bedrijfsevenement en de Orientation Committee houdt zich bezig met informele activiteiten en acties binnen de vereniging. De beleggingsclub A&F Investments bestaat uit zowel Nederlandse al internationale studenten die een passie hebben voor investeren. Samen beheren zij een portfolio van aandelen en pitchen zij regelmatig nieuwe aandelen tijdens de meetings. Het zijn dus drie erg verschillende commissies, wat het coördineren ook heel leuk en afwisselend maakt! Naast de Accounting Expedition organiseer je ook de FinanceDay met een medebestuurder. Doordat je verantwoordelijk bent voor de organisatie leer je ontzettend veel op het gebied van plannen en communicatie. Ook leer je hoeveel erbij komt kijken om een mooi evenement neer te zetten. Uiteindelijk vind ik het dan ook één van de leukste dingen in mijn functie om terug te kunnen kijken op een succesvol evenement waarbij zowel de bedrijven als studenten enthousiast waren. Tijdens dit soort evenementen krijg je ook vele kansen om te netwerken met bedrijven en spreek je natuurlijk ook vaak je eigen partners. Verder neem je ook een keer per week deel aan de Acquisition Meeting met alle andere externals van de departementen van Asset. Hierbij bespreek je alle externe zaken van Asset zoals bijvoorbeeld de acquisitie van nieuwe partners of het Career Platform Tilburg. Daarnaast heeft elke external binnen de Acquisition Meeting één of meerdere taskforces. Die van mij zijn General Revenues en Cold Acquisition. Bij deze taskforces kijken we naar alle manieren om geld te verdienen voor Asset Tilburg en het aantrekken van nieuwe partners voor Asset Tilburg, respectievelijk. Hierbij zorg je ervoor dat de brochure bijgewerkt wordt, maar ga je ook brainstormen over nieuwe evenementen en mogelijkheden, zoals lunch lectures.

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelpunten als External Affairs?

Tijdens een bestuursjaar leer je ontzettend veel op zowel persoonlijk als professioneel vlak. Je komt dan ook zeker voor bepaalde uitdagingen te staan waarbij je moet leren om in situaties stress niet de overhand te laten nemen en overzicht te bewaren. Ook leer je hoe het is om intensief samen te werken met een groep mensen en hoe belangrijk een goede communicatie naar elkaar toe is. Zo houden we elkaar uitgebreid op de hoogte van waar wij mee bezig zijn en waar we tegen aan lopen. Op deze manier kan je elkaar scherp houden en elkaar helpen. Je leert dan ook dat het belangrijk is om op tijd je grenzen aan te geven wanneer het teveel wordt en om hulp te durven vragen. Als External Affairs heb ik op sommige momenten ook uit mijn comfortzone moeten stappen doordat het een functie is waarbij je vaak bepaalde standpunten moet verdedigen en als External Affairs ben je natuurlijk veel in contact met iedereen. Deze functie was perfect om op dit gebied mijn grenzen te verleggen. Als je voor jezelf bepaalde doelen stelt aan het begin van je bestuursjaar, kan je veel bereiken!

Wat ik mijn opvolgers graag zou willen meegeven

In het begin kan een bestuursjaar best hectisch zijn en zal je je draai even moeten vinden. Maak je hier vooral niet te druk om. Uiteindelijk heb je altijd je medebestuurders om je heen die je kunnen helpen en is het heel normaal dat je in het begin nog veel moet leren. Ook maakt iedereen fouten en leer je hier als bestuur alleen maar van. Het is belangrijk dat je ook vooral niet door alle drukte vergeet te genieten van alle mooie en leuke ervaringen die je op doet en dat je niet vergeet af en toe eens terug te kijken op wat je allemaal al hebt bereikt en waar je trots op mag zijn. Spreekt dit je nou aan en wil je meer weten over mijn ervaring? Of heb je nog andere praktische vragen over een bestuursjaar? Voel je dan vooral vrij om contact met mij op te nemen of even langs te komen bij kamer E1.07 in gebouw Esplanade!

For the English version, click here.

Maak kennis met Sam. Een verbinder, accountant, innovator, dj en solver bij PwC Nederland.

Kun je kort iets over jezelf vertellen?

‘Ik ben Sam Dijkshoorn en ik werk nu vier jaar bij PwC binnen assurance. Samen met mijn collega’s, ben ik verantwoordelijk voor de controle van jaarrekeningen van verschillende klanten. Daarnaast maak ik onderdeel uit van de Social Board en het recruitmentteam. Sinds kort ben ik Digital Accelerator. In deze rol denk ik na over hoe wij digitale tools in kunnen zetten om de processen rondom de controle van jaarrekeningen te verbeteren. In mijn vrije tijd ben ik vrijwilliger bij AZ en draai ik af en toe plaatjes in clubs of op festivals. Ook ben ik vaak op de tennisbaan te vinden.’

“Ik vind het fijn om bij een jonge organisatie te werken. Elke opdracht heeft weer een andere teamsamenstelling. Daarnaast worden er veel sociale activiteiten georganiseerd.”

Hoe ben je bij PwC terechtgekomen en wat doe je precies?

‘Tijdens mijn bachelor in Economie & Bedrijfskunde heb ik deelgenomen aan een recruitment-evenement van PwC. Hier heb ik op een informele manier PwC leren kennen en heb ik met medewerkers gesproken. Na dit evenement kreeg ik de kans om zowel mijn bachelor- als masterscriptie bij PwC te schrijven. Ik geloof dat dit een van de beste manieren is om het bedrijf echt goed te leren kennen. Omdat mijn stageperiode erg positief was en ik me meteen thuis voelde bij PwC, ben ik direct na mijn stage begonnen met het startersprogramma bij onze assurance-tak: One Assurance Academy.’

“Ik krijg met veel verschillende klanten en onderwerpen te maken. Hierdoor groei ik snel door en kan ik mij op diverse vlakken ontwikkelen.”

Wat is jouw (studie)achtergrond?

‘Ik heb de bachelor Economie & Bedrijfskunde gevolgd aan de Universiteit van Amsterdam en hier ook mijn masterdiploma behaald.’

Hoe ziet jouw werkdag er ongeveer uit?

‘Een typische werkdag bij PwC bestaat niet. Elke dag is anders: op maandag werk ik vanuit huis, dinsdag en woensdag ben ik op locatie bij klanten, donderdag werk ik op kantoor en vrijdag is mijn parttime-dag. Bovendien wissel ik om de zoveel weken van klant, wat het werk erg gevarieerd maakt. Ik werk in verschillende omgevingen, met diverse klanten en collega’s. Tijdens mijn werk voer ik onder andere gesprekken met klanten, discussieer ik met mijn teams, coach ik collega’s en controleer ik verschillende posten in de jaarrekening.’

Wat maakt jouw werk leuk?

‘Ik krijg met veel verschillende klanten en onderwerpen te maken. Hierdoor groei ik snel door en kan ik mij op diverse vlakken ontwikkelen. Bovendien zijn er talloze mogelijkheden binnen PwC. Er wordt geluisterd naar wat je leuk vindt en waar je interesses liggen. Dat ik het afgelopen jaar Digital Accelerator ben geworden, is hier ook een voorbeeld van. Daarnaast is mijn werk bij PwC erg flexibel, hierdoor heb ik genoeg tijd te besteden aan dingen die ik naast het werk graag doe. Ik vind het fijn om bij een jonge organisatie te werken. Elke opdracht heeft weer een andere teamsamenstelling. Daarnaast worden er veel sociale activiteiten georganiseerd: zoals het gala, de wintersport en regelmatige borrels. Hierdoor leer ik veel verschillende collega’s kennen. Een aantal collega’s zijn inmiddels uitgegroeid tot goede vrienden!’ 

Vertel iets over de cultuur bij PwC

‘De cultuur bij PwC past erg goed bij mij. Ik voel me thuis als ik op kantoor ben, omdat de sfeer informeel is en de organisatie niet erg hiërarchisch is ingesteld. Van associate tot partner: iedereen staat ervoor open om je te helpen of om even een praatje te maken. Daarnaast zijn er geen vaste werkplekken. Hierdoor zit je elke dag met andere collega’s en leer je veel nieuwe mensen kennen. Meestal ga ik bij mijn eigen team zitten, maar ik spreek ook regelmatig op kantoor af met bevriende collega’s.’

“Daarnaast is mijn werk bij PwC erg flexibel, hierdoor heb ik genoeg tijd te besteden aan dingen die ik naast het werk graag doe.”

Wat staat er nog op jouw bucketlist?

‘Op mijn bucketlist staat onder andere het behalen van mijn registeraccountanttitel (RA). Inmiddels heb ik het theoretische deel van mijn opleiding tot registeraccountant afgerond en ben ik gestart met het laatste jaar van mijn praktijkopleiding. Ook kijk ik erg uit naar de Audit Course. Dit is een jaarlijks terugkerend evenement waar MSc Accountancy studenten de kans krijgen kennis te maken met accountancy door samen op reis gaan naar een wisselende bestemming. Dit jaar mag ik mee als begeleider. Als je geïnteresseerd bent in accountancy bij PwC, dan is dit echt een aanrader.’

Welk project maakt jou trots?

‘Naast mijn werk als accountant maak ik ook deel uit van de Social Board. De Social Board organiseert sociale activiteiten voor onze accountancy collega’s om bij te dragen aan de verbondenheid binnen de afdeling. Ik ben er trots op dat ons team het afgelopen jaar veel gezellige borrels en een aantal sportieve activiteiten heeft georganiseerd. Zo hebben we onder andere een padeltoernooi gehouden.’

Wat vind je van de work-life balance bij PwC?

‘De flexibiliteit bij PwC is groot. Ik ben redelijk vrij in het indelen van mijn eigen werkdag, zolang het maar gebeurt in overleg met mijn teams. Soms werk ik vanuit huis, dan weer op kantoor of op locatie bij de klant. In de ochtend ga ik regelmatig een uurtje tennissen met mijn zus en dan haal ik de gemiste uren in de avond weer in. Daardoor heb ik een goede work-life balance. Omdat ik naast mijn werk ook een druk sociaal, sportief en muzikaal leven heb, werk ik 36 uur per week. Dit geeft mij de ruimte om op donderdagavond naar AZ te gaan en op vrijdag wat extra tijd te besteden om mijn dj-set voor te bereiden.’

Wat zou je tegen je toekomstige collega’s willen zeggen?

‘Wil jij ontdekken of PwC ook bij jou past? Schrijf je scriptie bij PwC en bekijk onze carriere pagina  voor events en mogelijkheden. Hopelijk zie ik je daar!’ 

For the English version, click here.

In dit artikel vertellen Isa Brangers en Charlotte van der Veeke over hun ervaringen als bestuurslid van Asset | Accounting & Finance.

Wie ben je?

Isa: Mijn naam is Isa Brangers en ik ben 21 jaar oud. Ik kom oorspronkelijk uit Nederweert-Eind, maar ben in 2022, in het begin van het derde jaar van mijn bachelor in Tilburg komen wonen. Toen ik hier kwam wonen ben ik meteen actief geworden bij asset, eerst in de general events commissie en later ook in de sport commissie van Asset | Accounting & Finance. Nu anderhalf jaar later, heb ik mijn bachelor bedrijfseconomie afgerond en wil ik na mijn bestuursjaar starten met de master accountancy.

Charlotte: Ik ben Charlotte van der Veeke en ik ben 19 jaar oud. Ik kom uit Almelo, dus een heel eind van Tilburg vandaan. Ik heb er toch voor gekozen om naar het mooie Brabant te komen en heb daar absoluut geen spijt van gehad. Ik zit momenteel in het tweede jaar van mijn bachelor Bedrijfseconomie en ben afgelopen zomer bij A&F gegaan. Na een halfjaar in de Oriëntatie Commissie te hebben gezeten vond ik het zo leuk dat ik heb besloten om een bestuursjaar te doen.

Waarom heb je gekozen voor een bestuursjaar bij Asset | Accounting & Finance?

Isa: Op aanraden van mijn oud-huisgenoten ben ik lid geworden van A&F, wat me meteen in contact bracht met veel nieuwe, leuke mensen. Al snel vulde mijn agenda zich met allerlei informele evenementen. Aanvankelijk zat ik in de general events commissie, waar ik nog niet echt begreep wat Asset | Accounting & Finance precies inhield. Na een half jaar besloot ik me ook aan te sluiten bij de sports commissie, waardoor ik een beter beeld kreeg van wat er allemaal gebeurde op de kamers. Aanvankelijk was ik overtuigd dat een bestuursjaar niets voor mij zou zijn; het leek me te druk en ik twijfelde of ik deze verantwoordelijkheid wel wilde dragen. Echter, had ik mijn bachelor bijna afgerond en kwam de keuze om een master te kiezen toch wel erg dichtbijbij. Ik had wel het idee dat ik Accountancy zou willen studeren, maar wat dat in praktijk inhield wist ik eigenlijk totaal niet. Na talloze positieve verhalen over bestuursjaren te hebben gehoord, besloot ik toch te solliciteren, in de hoop nieuwe mensen te ontmoeten, fantastische evenementen te organiseren, verschillende bedrijven te zien en uiteindelijk de juiste masterkeuze te maken.

Charlotte: Ik heb voor een bestuursjaar gekozen omdat ik erg graag mezelf persoonlijk wil ontwikkelen. Ik heb het gevoel alsof ik nog veel moet groeien op bepaalde vlakken en het lukte me niet om dit te doen tijdens mijn studie. Daarom denk ik dat dit een goede manier is om mijn gewenste ontwikkeling wel mogelijk te maken. Daarnaast is het een welkome afleiding van het studeren en kan ik me volledig voor de vereniging inzetten. Omdat ik het zo naar mijn zin had het afgelopen semester heb ik ontzettend veel zin om de vereniging naar een hoger niveau te tillen.
De keuze voor secretaris komt doordat ik zelf erg georganiseerd ben en dat komt voor deze functie goed van pas. Het leukste aan mijn functie vind ik dat jij ervoor kan zorgen dat alles netjes op orde blijft. Terwijl de rest van de bestuurders druk bezig zijn met hun taken afronden, kan jij zorgen dat die taken goed samen terecht komen. Je notuleert tijdens de bestuursvergadering, je noteert de nieuwe leden die de Vice-Chairman binnenhaalt, je maakt de jaarplanning voor de georganiseerde evenementen van de andere bestuurders (en die van jezelf natuurlijk) en je kan kleinere taken oppakken van hen als zij daar geen tijd voor hebben. Zo til je beetje bij beetje de vereniging naar een hoger niveau.

Hoe ziet een week als Treasurer/Secretaris eruit?

Isa: Als penningmeester ben je verantwoordelijk voor alle financiën binnen Asset | Accounting en Finance. In het begin van het jaar stel je het budget op, wat je gedurende het jaar blijft updaten. Wat ik hierbij erg interessant vind is dat vrijwel alles geld kost, waardoor je dus bij alle beslissingen wordt betrokken. Zo ben je soms genoodzaakt om streng te zijn en leuke, maar te dure ideeën helaas af te wijzen. Aan de andere kant kan je natuurlijk af en toe ook goed nieuws brengen als er ruimte in het budget over is voor bijvoorbeeld een spontante borrel.  Daarnaast coördineer ik nog vier commissies: Activities- Sports-, Investment Night en Lustrum Commissie. Hiermee zijn ongeveer wekelijks meetings, waarin je samen toewerkt naar de evenementen. Wat ik hieraan erg leuk vindt, is de variatie. Zo werk je met de Investment Night commissie het hele jaar toe naar een groot formeel evenement, waarbij je met de activiteiten en sports commissie juist focust op kleine informele activiteiten voor actieve leden. Als mooie extraatje vieren we dit jaar ons lustrum. Ik vind het dan ook een mooie uitdaging om samen met de commissie de verantwoordelijkheid te dragen voor deze reeks grote evenementen. Het is fantastisch om te zien dat er zo’n grote groep leden en oud-leden aanwezig is bij onze activiteiten, en dat we deze ervaring samen kunnen delen.
Een bestuursjaar is in mijn ogen een unieke ervaring waarbij je enerzijds veel verantwoordelijk draagt, maar tegelijk ook veel ruimte hebt voor eigen invulling. Het biedt je de mogelijkheid om zowel formeel als informeel een groot netwerk op te bouwen. Een van de grootste voordelen van een bestuursjaar, naar mijn mening, is de afwisseling tussen formele en informele evenementen. Na een formeel evenement is het altijd gezellig om samen met de andere bestuurders en leden na te borrelen. Borrels op avonden voorafgaand aan formele evenementen zijn echter niet zo’n aanrader, maar deze horen er ook bij!

Charlotte: Als secretaris ben ik vooral bezig met verschillende taken. Eén hiervan is de wekelijkse Secretary Meeting op woensdagmiddag, waarbij je met alle secretarissen van de andere departementen samenkomt om alle administratieve zaken op orde te houden.
Daarnaast zijn we als secretarissen rond deze tijd van het jaar druk bezig met het opstellen van de nieuwe jaarplanning, wat ook een belangrijk onderdeel van je taken is. Je zorgt daarbij dat de evenementen van volgend jaar een vaste datum hebben en dat de jaarplanning van Asset | Accounting & Finance is afgesteld op die van de andere departementen zodat er geen overlapping van evenementen plaatsvindt.
Een ander belangrijk onderdeel is het op orde houden van de administratie van de (actieve) leden. Dit is soms een best lastig klusje, omdat het af en toe niet duidelijk is wie er nou wel of niet bij horen bijvoorbeeld. Echter geeft het veel voldoening zodra het allemaal op orde is en kan je met trots zeggen dat je een belangrijke taak binnen het bestuur vervuld.
Verder heeft de secretaris de commissies StudyTour en Faces Online. Dit zijn twee grote en belangrijke commissies waarvoor je ongeveer wekelijks een meeting hebt. Tijdens de StudyTour ga je twee weken weg naar een plek buiten Europa en doe je allerlei formele en informele activiteiten. Faces Online is ons platform waar wekelijks artikelen worden geplaatst die te maken hebben met Accountancy of Finance. Dit zijn dus twee commissies waar een grote verantwoordelijkheid bij hoort en als secretaris moet je dit dus wel kunnen dragen. Maar uiteindelijk kan je ongelofelijk trots zijn dat je die twee commissies dus succesvol hebt weten te coördineren.

Laatste woorden

Isa: Toen ik aan mijn bestuursjaar begon, had ik echt geen idee dat ik er zoveel van zou opsteken. Het is zeker niet altijd vlekkeloos verlopen, maar dat is waarschijnlijk geen verrassing voor wie dan ook. Ik heb dan ook geen moment spijt gehad van mijn keuze en zou het iedereen aanbevelen. Het is een jaar waarin ik enorm veel heb geleerd op professioneel vlak, waardevolle vriendschappen heb gesmeed en vooral enorm veel plezier heb gehad. Ik heb ervaringen opgedaan die ik nooit zal vergeten en kijk ook nog steeds ontzettend uit naar de komende evenementen.

Charlotte: Ik zou absoluut een bestuursjaar aanraden. Ik heb geen seconde spijt gehad van mijn beslissing en ben erg dankbaar dat ik me op deze manier kan ontwikkelen en nieuwe mensen kan leren kennen. Je leert om efficiënter te plannen, met andere mensen samen te werken (ook als die samenwerking niet altijd even soepel verloopt) en hoe het is om een vereniging draaiende te houden en zelfs te verbeteren. Ik stel deze mogelijkheid op prijs en zal dan ook het beste uit dit jaar halen.

For the English version, click here.

Jolien Sap is Analist in het Corporate Finance team van Van Oers. Ze neemt je graag mee in haar (studie)loopbaan en de ontwikkelingen die zij tot dusver heeft doorgemaakt binnen Van Oers. 

Studie

Na het behalen van mijn vwo-gymnasium diploma, ben ik gestart als student met de bachelor Bedrijfseconomie. Na het behalen van mijn Bachelor heb ik achtereenvolgend de Master Accountancy en de Master Finance gevolgd. In 2023 heb ik hier mijn diploma voor behaald. Ik blik terug op een leerzame periode, waarin ik klaargestoomd was om mijn ervaring in de praktijk in te gaan zetten!

De juiste match

Tijdens mijn werkstudentschap op de audit afdeling van Van Oers in 2021 ontdekte ik dat audit niet helemaal de juiste plek voor mij was. Toch keek ik positief terug op de periode waarin ik bij Van Oers gewerkt had. Dat kwam onder andere door de leuke cultuur en betrokken collega’s.
Ik wilde daarom graag kijken of ik op een andere afdeling beter mijn draai kon vinden. Zodoende ben ik in gesprek gegaan met andere afdelingen. Vanuit Van Oers werd er ook actief meegedacht in dit proces. Ze kijken hier echt naar waar je talenten het beste tot hun recht komen. Dat is fijn.
Terwijl ik de master Finance volgde, heb ik regelmatig contact gehad met Joost Akkermans van de afdeling Corporate Finance. Tijdens het afronden van deze master zijn we opnieuw in gesprek gegaan voor een plek binnen hun team. Daar ben ik sinds september 2023 fulltime werkzaam als Analist.

Veel afwisseling

Onder de afdeling Corporate Finance vallen drie disciplines: M&A, Due Diligence en Debt & Restructering. Als starter ben ik als algemeen analist op de afdeling binnengekomen. Dat betekent dat ik op alle afdelingen help met projecten om er zo achter te komen welke discipline het beste bij me past. Hierdoor is mijn werk heel divers. Hieronder een greep uit de projecten:

D&R geholpen met financieringsmodellen

Schrijven van financieringsmemorandum

Klantafspraken bijwonen

Opzetten van databooks voor financiële analyses en rapportages

Waardebepaling van organisaties

Schrijven van een informatiememorandum voor M&A

Coördineren van een boekenonderzoek

Door op alle disciplines mee te draaien ontdek ik écht waar ik goed in ben en waar mijn voorkeur ligt. Ik voel echt dat ik hier alle ruimte krijg om mezelf te blijven ontwikkelen!

Ruimte voor groei en ontwikkeling

Van Oers is echt een opleider, iets wat mij als starter erg aantrok. Binnen Van Oers krijg je de mogelijkheid om snel te leren en je snel te ontwikkelen. Vanaf dag één ben je actief betrokken bij projecten en krijg je eigen verantwoordelijkheden en ga je meteen  mee naar klantgesprekken. Zo ontwikkel je snel de hard en soft skills die nodig zijn voor het vak.
Omdat Van Oers bestaat uit veel verschillende afdelingen, is er veel kennis aanwezig.  Wanneer je bijvoorbeeld een fiscale of juridische vraag hebt, is er binnen het bedrijf altijd iemand die je hier snel mee kan helpen. Dit zijn factoren die ons helpen om het beste resultaat te bereiken voor onze klant. Daarnaast is Van Oers natuurlijk ook gewoon een ontzettend gezellig bedrijf, waar we houden van een feestje en het vieren van successen. Zowel groot als klein.

Van student- naar het werkleven

De stap van het studentenleven naar het werkleven was wel even wennen. Tijdens de studie ben je gewend om je eigen tijd meer in te delen, zoals sporten en studeren wanneer je wilt. Als je fulltime gaat werken ga je je ritme automatisch meer aanpassen. Nu ik eraan gewend ben vind ik het juist fijn om meer vastigheid te hebben, en na werktijd ook echt geen verplichtingen meer te hebben. Dan maak ik tijd voor mijn hobby’s, sport en vrienden.
Het fijne aan werken bij Van Oers is dat hybride werken mogelijk is. Wel afhankelijk van team- en klantafspraken uiteraard!

Tips voor studenten

Ik kan iedereen aanraden een werkstudentschap te doen tijdens hun studie. Hierdoor kwam ik er juist achter dat werken op een audit afdeling helemaal niet bij mij paste en dat ik op zoek moest naar iets anders. Relevante werkervaring opdoen tijdens je studie helpt je om erachter te komen wat wel of juist niet bij je past.
Daarnaast heeft het mij geholpen om deel te nemen aan events die vanuit de studievereniging worden georganiseerd. Hierdoor kom je makkelijk in contact met bedrijven en kun je al snel een beeld krijgen van wat je wel of niet leuk lijkt en welk soort werkgever bij je past.

Wil jij ook je ambities waarmaken bij Van Oers? Neem vrijblijvend contact op met één van onze recruiters Wendy en Daniëla, of stuur een mail naar werken@vanoers.nl. Kijk ook eens op onze vernieuwde website: https://bit.ly/3vFVMWV]

For the English version, click here.

Goldman Sachs Asset Management (GSAM) B.V. is de Nederlandse vermogensbeheertak van Goldman Sachs. GSAM biedt diverse beleggingsstrategieën aan investeerders, met een focus op aandelen, vastrentende waarden, kwantitatieve oplossingen, alternatieve investeringen en multi-asset oplossingen. In dit interview met twee van onze alumni zijn 10 vragen gesteld.

1) Hoe hebben jullie de studies doorlopen en hoe verliep de overstap van studententijd tot eerste baan?

Patrick den Besten: ‘’Ik ben in 1992 begonnen met de studie economie, en uiteindelijk in 1997 afgestudeerd in Money, Credit & Banking. Tijdens mijn studie werkte ik bij Staalbankiers, waar ik samen met hun macro-economisch bureau verantwoordelijk was voor het creëren van een macro-economische visie. Aandelen en beleggen heb ik altijd interessant gevonden. In het begin van mijn carriere ben ik vanuit het werk bij Staalbankiers  redelijk soepel doorgestroomd naar het Strategie/Asset Allocatie team van Aegon Asset Management. Dit was destijds een van de partijen waar de Universiteit mee samenwerkte. Net voor het einde van de dotcom bubbel (maart 2000, red.), heb ik de verstap gemaakt naar het Aandelen team van ING Investment Management. Ik vond de studie in Tilburg heel praktisch en voor mij is het een soepele overgang naar de werkvloer geweest.’’

Gerald Cartigny: ‘’Ik ben in 1984 begonnen aan de Universiteit van Tilburg, en in 1989 afgestudeerd in bedrijfseconomie met focus op ondernemingsfinanciering. Uiteindelijk heb ik vijf jaar over de studie gedaan, in verband met een bestuursjaar bij de overkoepelende sport organisatie Pendragon. Een van mijn professoren adviseerde mij destijds om een stage te lopen; zo kwam ik terecht bij de toenmalige NMB (Nederlandse Middenstands Bank, red.), waar ik onderzoek deed naar Eurobonds. Dit was toen een nieuw fenomeen en ik ben in opdracht van NMB voor mijn onderzoek langs alle grote beleggers in Nederland gegaan. Dit bleek een groot voordeel, want toen ik klaar was bij de NMB boden drie van de partijen waar ik langs was geweest mij spontaan een baan aan. Door toeval ben ik zo, met die stage en baanaanbiedingen, de beleggingswereld ingerold. Ik koos destijds voor de Nationale Nederlanden, toen al een grote belegger. Op die afdeling ben ik destijds begonnen om de portefeuille van de verzekeraar te beheren. Dus voor mij was het ook een hele soepele overgang.”

2) Wat zijn de belangrijkste lessen, wijsheden, vaardigheden en gewoonten tijdens de studie waar jullie vandaag nog steeds voordeel aan hebben?

Gerald Cartigny: “Het bestuursjaar bij Pendragon was heel nuttig, de dynamiek daar zorgde ervoor dat je in staat moest zijn om met iedereen te communiceren, af te stemmen en actie te ondernemen. Later in mijn carrière heb ik 3 jaar in de US gewerkt; dat bracht veel verrijking. Vooral de activiteiten naast de studie waren belangrijk en ik heb er veel aan gehad.”

Patrick den Besten: “Waar ik het meeste van heb geleerd was mijn stagetijd bij de Staalbankiers. Daar kon ik in discussie gaan met de mensen die aan de knoppen zitten. Ik zat op de dealingroom, vrij klein toen. Maar wat je in de theorie leert, probeer je in de praktijk te brengen en daar leer je heel veel van. Ga vooral ook veel in gesprek met mede-studenten, wees met verschillende dingen bezig. Zelf haalde ik veel plezier uit het doen van projecten met andere studenten en het aangaan van discussies met mijn professoren. Probeer andere perspectieven op te zoeken: ‘don’t take things for granted’. Ga discussies aan, ook tijdens je eerste baan. Ik denk dat dat heel belangrijk is om ervoor te zorgen een zo breed mogelijk referentiekader te krijgen, waarvoor je meer moet doen dan alleen tentamens en studeren.”

Gerald Cartigny: “Nog één toevoeging: ik leerde tijdens mijn bestuursjaar het volgende: als je iets wil doen, moet je proactief zijn. Dat geldt voor je volledige carrière. Niks komt naar je toe, er liggen heel veel kansen voor alle studenten maar daar moet je actief mee omgaan. Benut deze kansen en wees nieuwsgierig; dat is ook iets waar wij (GSAM, red) op letten bij de mensen die we aannemen.”

3) Hoe ziet de corporate culture eruit binnen GSAM?

Patrick den Besten: “Voor mij is het volgende belangrijk:

expertise, zorg ervoor dat je je zaken op orde hebt;

blijf niet zitten, toon initiatief;

drive, we willen energie zien.

Ik denk dat dit binnen ieder bedrijf belangrijk is. Maar voor grote bedrijven, leiders in hun marktsegment, zijn dit de mensen die ze nodig hebben om ervoor te zorgen dat zij de beste blijven.”

Gerald Cartigny: “Om een beeld te geven: Goldman Sachs is een wereldwijd bedrijf met ongeveer 45.000 werknemers, wij nemen elk jaar ongeveer 3000 schoolverlaters aan. Deze komen uit een selectie van een kleine miljoen brieven die we krijgen. In die brieven kwalificeert bijna iedereen zich op basis van studie en nevenactiviteiten. Om vervolgens tot die 3000 te komen, vinden er voor één positie soms gesprekken plaats met 15 verschillende mensen. We kijken of de kandidaten echt uitstralen dat ze gemotiveerd zijn, maar ook dat ze het leuk vinden om bij ons te werken. En dat is ook wat Patrick zegt: de “eagerness” moet er vanaf spatten, want het verschil op papier wordt steeds kleiner tussen studenten. En dan moet je denken aan je presentatie en voorbereiding, maar ook weten wat je wilt. Als je niet weet wat je wilt dan is het vrij lastig om concreet bij een bedrijf te komen.”

4) Wat doet de Chief Risk Officer op dagelijkse basis?

Patrick den Besten: “Als vermogensbeheerder draag je risico voor twee belangrijke categorieën: operationele en financiële risico’s.
Financiële risico’s ontstaan als gevolg van onze investeringen in o.a. aandelen, derivaten en obligaties op de financiële markten. Zo werk ik dagelijks nauw samen met het portefeuillemanagement team om de stand van de portefeuilles te evalueren. Bij bijzondere gebeurtenissen, zoals geopolitieke ontwikkelingen, trekken we nog intensiever samen op.

Aan de andere kant zijn er operationele risico’s. We beheren geld van klanten, waaronder grote institutionele klanten en particulieren die in fondsen beleggen. Als riskmanagement team zorgen we ervoor dat de gelden die we beheren, worden geïnvesteerd volgens de gemaakte afspraken met de klanten, of zoals vastgelegd in de prospectus voor een specifiek fonds. Dit brengt ons bij de tweede pijler, het operationeel risicobeheer. Net zoals bij (grote) corporates als Shell en Unilever, moeten we ervoor zorgen dat processen efficiënt verlopen en fouten worden voorkomen. Mijn team voert controles uit in het proces en draagt bij aan het ontwerp ervan. We streven ernaar verschillende risico’s te beheersen, waaronder markt- en kredietrisico, regulatory risico’s en reputatierisico’s. Als bedrijf, vooral in de financiële sector zoals Goldman Sachs, is het van groot belang dat we bewust zijn van onze rol op de financiële markt. Het risk- en compliance team speelt een cruciale rol bij het beschermen van ons bedrijf tegen verscheidene risico’s.”

Gerald Cartigny: “Geen bedrijf kan functioneren zonder goed risicomanagement en -framework. Dat is cruciaal, zeker als je kijkt naar beursgenoteerde bedrijven, waaronder Goldman Sachs. Goldman bestaat nu ongeveer 150 jaar, je kan alleen zo lang bestaan als je toekomstbestendig bent. Toekomstbestendigheid heeft niet alleen met winst te maken, maar ook met het vermijden van fouten en omgaan met risico’s. Dat is een cruciaal kader en het risicomanagement moet iedereen behoeden voor grote fouten, niet alleen voor je eigen bedrijf maar ook voor je klanten zoals Patrick aangeeft.”

5) Hoe kijken jullie naar nieuwe technologieën?

Patrick den Besten: ‘’In de wereld van financiën staan nieuwe technologieën gelijk aan zowel risico’s als enorme kansen. Het valt op dat de financiële industrie soms wat achterloopt in het implementeren van deze nieuwe technologieën. Dit heeft deels te maken met het strikte toezicht van de sector, het belang van de sector voor de economie en het feit dat we als financiële professionals een fiduciaire plicht hebben naar onze klanten. We moeten voorzichtig zijn met het omarmen van nieuwe technologieën. Als cruciale spelers in het wereldwijde financiële landschap staan we onder streng toezicht en moeten we bedachtzaam te werk gaan.

Maar, of het nu gaat om banken, vermogensbeheerders of asset managers, er zijn talloze mogelijkheden om te profiteren van nieuwe technologieën, zoals AI-tools. Bij Goldman Sachs maken we al geruime tijd gebruik van technologieën zoals machine learning om informatie te verkrijgen uit diverse bronnen, zoals contracten, krantenartikelen en webscraping. Hiermee proberen we informatie op te halen over de bedrijven waarin we beleggen via allerlei bronnen op het internet. Dit stelt risico- en portefeuillemanagers in staat om betere beleggingsbeslissingen te nemen. Bovendien wordt deze technologie ingezet voor het controleren van compliance statements, waarbij afzonderlijke groepen binnen het bedrijf belast zijn met deze kritieke taken. Zowel binnen de investment banking als de asset- en wealth management divisie wordt actief gekeken naar de mogelijkheden op het gebied van nieuwe technologieën. Hierbij worden verschillende disciplines, waaronder business, legal en compliance, betrokken. Hoewel we waakzaam moeten zijn vanwege onze fiduciaire verantwoordelijkheid en onze cruciale rol in het financiële systeem, ben ik ervan overtuigd dat er veel potentie is voor innovatie in de gehele financiële wereld.”

6) We hebben ook op jullie website gekeken en daar stonden de volgende definities; ‘’climate investing 2.0’’ en ‘’solutions such as European equity and investment grade credit, sustainable investments and green bonds’’, zouden jullie deze definities kunnen toelichten en eventueel praktische voorbeelden erbij kunnen benoemen?

Gerald Cartigny: “Climate investing, oftewel het toewijzen van kapitaal om de impact van klimaatverandering te verminderen, is al sinds 2015 een relevant thema. Mijn betrokkenheid begon met een rol als spreker in Parijs, waar het belangrijke Climate akkoord werd overeengekomen. In de aanvankelijke fase, oftewel climate investing 1.0, lag de focus voornamelijk op het uitsluiten van de meest vervuilende bedrijven. Hoewel dit een eenvoudige aanpak was, bood het geen ideale oplossing; het loste slechts het probleem op voor de individuele investeerder, niet voor de wereld. Met climate investing 2.0, verschuift de focus naar inclusiviteit. Het draait niet langer alleen om uitsluiting, maar om daadwerkelijke verbetering. Dit betekent het investeren in bedrijven die actief stappen ondernemen om de CO2-uitstoot te verminderen.
Het verschil in benadering is cruciaal. In de huidige versie, 2.0, wordt er meer nuance toegevoegd en ligt de nadruk op het proactief aanpakken van klimaatverandering. Het is een dynamische aanpak die zich richt op de laatste wetenschappelijke ontwikkelingen en technologische vooruitgang.

Green Bonds zijn normale obligaties, vergelijkbaar met andere obligaties die door bedrijven, overheden of semi-overheden worden uitgegeven. Wat Green Bonds uniek maakt, is dat de opbrengst van de lening specifiek moet worden besteed aan een milieuvriendelijk project. Dit project moet van tevoren worden gedefinieerd en gecertificeerd, waardoor er controle is om ervoor te zorgen dat de opbrengsten daadwerkelijk worden besteed aan wat van tevoren is aangegeven. Dit vormt het enige verschil met een reguliere obligatie; voor de rest werkt het op dezelfde manier. Zowel bedrijven als overheden geven Green Bonds uit om daadwerkelijke investeringen in milieuprojecten te waarborgen en hun betrokkenheid bij het aanpakken van klimaatverandering te onderstrepen. Bij Goldman Sachs Asset Management beheren we op dit moment wereldwijd ongeveer 10 miljard dollar aan activa in Green Bond-strategieën. Het biedt investeerders de mogelijkheid om actief bij te dragen aan milieuvriendelijke initiatieven en tegelijkertijd rendement te behalen. Het is een tastbare manier om groene impact te maken in lijn met financiële doelstellingen.”

7) Kunnen jullie specifieke vaardigheden benoemen die nodig zijn om bij Goldman Sachs te kunnen werken?

Gerald Cartigny: “Als je de boeken hebt gelezen over Goldman, zie je dat we al zo’n 150 jaar bestaan. Aanvankelijk was het een partnershipbedrijf en het partnership bestaat nog steeds, zelfs nu we een beursgenoteerd bedrijf zijn. Dit betekent dat beslissingen na uitgebreid overleg met veel mensen worden genomen. Dat is alleen mogelijk dankzij uitstekende communicatie binnen het bedrijf.
Het mantra bij binnenkomst is: “Zorg dat je ‘over’- communiceert en neem iedereen mee.” En dit gaat veel verder dan alleen je leidinggevende of collega’s; het strekt zich uit over landsgrenzen en functionele grenzen. Er is een aanzienlijke behoefte aan uitgebreide communicatie, wat tijdrovend kan zijn, maar het is een essentieel onderdeel van de DNA en cultuur van Goldman Sachs.”

8) Goldman Sachs heeft een co-CEO, hoe werkt die governance-structuur?

Gerald Cartigny: “In Nederland komt het fenomeen van co-CEO’s nauwelijks voor, terwijl het in andere Angelsaksische bedrijven meer voorkomt, en bij Goldman Sachs zelfs regelmatig. Dit fenomeen is te verklaren door verschillende factoren en heeft een aantal voordelen.

Ten eerste, consistentie van leiderschap: Bij Goldman Sachs is er sprake van consistente overdracht van leiderschap. Als iemand vertrekt, hetzij door een interne verschuiving, externe beweging of pensionering, is er altijd iemand die het leiderschap kan overnemen en continuïteit kan waarborgen.

Ten tweede, carrièreontwikkeling: Het is een manier om medewerkers carrière te laten maken. Wanneer er bijvoorbeeld twee sterke kandidaten zijn voor een leidinggevende positie, kan het bedrijf ervoor kiezen om geen keuze te maken en in plaats daarvan een co-head structuur te creëren. Hierdoor kunnen beide kandidaten leiderschapservaring opdoen, wat dient als een vorm van loopbaanbegeleiding.

Belangrijker nog is het principe van complementariteit. Co-CEO’s worden geselecteerd op basis van complementaire kwaliteiten, waardoor ze elkaar versterken en in elkaars kracht zetten. Dit vereist nauwe afstemming, constante communicatie en consensus. Het is essentieel dat beide CEO’s op dezelfde golflengte zitten om zowel intern als extern een consistent beleid te voeren. De voortdurende dialoog tussen co-CEO’s draagt bij aan de scherpte van de besluitvorming.”

Patrick den Besten: “Het concept van co-CEO posities sluit volgens mij inherent aan op de bedrijfscultuur van Goldman Sachs. Het bedrijf waardeert diepgaande kennis en uitdaging. Door co-CEO of co-head posities te creëren, ontstaan er natuurlijke discussies tussen specialisten, wat kan leiden tot verbeterde besluitvorming. Hoewel deze discussies soms tijd kosten, beschouwen wij als bedrijf dit een acceptabele investering, omdat we overtuigd zijn dat het bijeenbrengen van mensen uiteindelijk leidt tot betere beslissingen.

Zoals Gerald ook benadrukt, is communicatie van cruciaal belang. Als ik advies zou geven aan mensen die bij Goldman willen werken, zou ik zeggen dat sterke communicatieve vaardigheden essentieel zijn. Dit geldt niet alleen horizontaal, maar ook op verschillende niveaus. In vergaderingen delen juniors hun expertise met mij, en het vermogen om effectief met belanghebbenden te communiceren is van groot belang.. Zorg er dus voor dat je goed voorbereid bent en in staat bent om effectief te communiceren, dat zijn naar mijn mening de twee belangrijkste boodschappen.”

Gerald Cartigny: “Daar wil ik graag nog iets aan toevoegen. Omdat vanuit de partners en iedereen wordt verwacht dat zij collectief verantwoordelijkheid dragen voor het gehele bedrijf, is iedereen ook open voor feedback en initiatieven. Dit betekent dat de organisatie laagdrempelig is. Als je als junior binnenkomt en een goed idee hebt, kun je gemakkelijk naar een managing director stappen. Je kunt e-mailen, zoomen, of gewoon even binnenlopen, dat is heel normaal. Deze laagdrempeligheid vergemakkelijkt de overdracht van kennis. Als senior leider wordt van je verwacht dat je jouw kennis doorgeeft aan de volgende generatie, het maakt deel uit van het DNA van Goldman Sachs. Dus communicatie is niet alleen belangrijk, maar wat je ervoor terugkrijgt, is toegang tot vrijwel iedereen. In vergelijking met andere bedrijven die vaak hiërarchisch georganiseerd zijn, is dit bij Goldman Sachs veel toegankelijker.”

9) Als jullie weer 20 waren, zouden jullie wat anders hebben gedaan?

Gerald Cartigny: “Nee. Alles heeft een reden. Als ik nu terugkijk op mijn carrière, zie ik een reis met hoogte- en dieptepunten, wat verre van een lineair pad is. Maar eerlijk gezegd, zou ik geen dingen anders hebben gedaan.”

Patrick den Besten: “Nee, ik ook niet. Maar wat ik waarschijnlijk iedereen zou aanraden, vooral op jongere leeftijd als je de kans hebt, is om voor een bedrijf een tijdje in het buitenland te werken en expertise op te doen van een andere cultuur. Dat is zo’n waardevolle ervaring en bagage voor je carrière. Ik kwam zelf pas later in mijn loopbaan in aanraking met werken in het buitenland, en ik denk dat het echt veel voordelen heeft als je dat vroeg in je leven doet. Dus dat zou ik zeker aanbevelen. Hoe dan ook, je kunt altijd terugkijken op dingen, maar spijt hebben heeft niet veel zin. Ik heb een geweldige baan.”

10) Hebben jullie nog een laatste bericht richting studenten?

Gerald Cartigny: “Ik zou nog één advies willen delen en dat is; onderschat niet de eerste 3 jaar van je carrière na afstuderen, want die jaren zijn cruciaal voor je verdere traject. Denk goed na over wat dat voor jou zou moeten betekenen en hoe je in het leven staat. Net zoals het brein van een baby dat in de eerste fase cruciaal wordt gevormd, geldt hetzelfde voor je carrière. Dus wees uiterst zorgvuldig in wat je wilt gaan doen en zorg ervoor dat je veel leert en kennis absorbeert gedurende die periode.”

Patrick den Besten: “Ik denk niet dat het beperkt is tot de eerste 3 jaar; je moet je altijd afvragen waar je staat en waarom je bij een bepaald bedrijf werkt. Persoonlijk vind ik het soms kortzichtig om keuzes uitsluitend te baseren op een mogelijke salarisverhoging van 5 tot 10 procent elders. De intellectuele meerwaarde die je kunt verkrijgen door te werken met slimme mensen bij een toonaangevend bedrijf, en de kansen die daaruit voortkomen, kunnen veel waardevoller zijn, dit is wat ik regelmatig meegeef aan jonge collega’s.”

 

For the English version, click here.

Wie ben je en wat voor achtergrond heb je?

“Ik ben Aniek de Bekker (22 jaar) en ben – als je me zoekt – te vinden op het hockeyveld óf de padelbaan. Bij de laatste kun je me ook vinden met mijn collega’s trouwens,” zegt ze met een lach. “Als ik niet aan het sporten ben, focus ik me op mijn studie Bedrijfseconomie aan de Universiteit van Tilburg of mijn werk als Assistent Accountant bij Wesselman.”

Je werkt hier al een aantal jaar; hoe ben je hier terecht gekomen?

“In jaar drie van de Bachelor Bedrijfseconomie werd me een keuze voorgelegd: een half jaar naar het buitenland, het volgen van een minor of stagelopen binnen het werkveld. Ik wilde de theorie die ik op school leerde, toepassen in de praktijk en besloot voor de stage te kiezen. De Universiteit van Tilburg organiseerde een stagemarkt. Daar stonden voornamelijk medewerkers van accountantskantoren; van klein tot (middel)groot. Ik was nieuwsgierig naar de branche en heb mensen van verschillende organisaties gesproken, waaronder Maartje (HR-adviseur) van Wesselman. Ze toonde veel interesse,” vertelt Aniek. “Dat voelde heel goed. Een tijdje later belde ze op om te informeren of ik geïnteresseerd was in een stage. Zo raakten we uiteindelijk in gesprek.”

Leuk! Hoe was het om op deze manier kennis te maken met de organisatie?

“Heel fijn. Alle stagiaires krijgen een coach toegewezen. De eerste periode was soms spannend, omdat Accountancy nieuw voor me was. Máár de begeleiding was heel goed en ik kon bij iedereen terecht met vragen. Uiteindelijk boden ze me een baan aan als werkstudent of Assistent Accountant. Een hele mooie kans! Het werkstudentschap was beter te combineren met mijn rooster op dat moment. Toen ik later besloot mijn studie in deeltijd af te ronden, heb ik alsnog de stap naar Assistent Accountant mogen maken. In basis assisteer ik het team, maar ik pak natuurlijk ook zelf taken op. Als ik hulp nodig heb, kan ik terecht bij Supervisors of andere collega’s. Ik voer controles uit, maar mag ook gesprekken met cliënten bijwonen. Het is heel interessant om met zoveel verschillende bedrijven kennis te maken.”

Is het goed te combineren met je studie?

“In het eerste semester zeker! De contacturen voor mijn studie waren toen minimaal. Ik had een vak waar ik maar één keer per week voor naar school hoefde en schreef mijn scriptie voornamelijk in mijn eigen tijd. Dat was goed te combineren! Momenteel moet ik nog drie vakken afronden. Hoe de workload gaat zijn, is even afwachten. Soms moet ik ’s avonds nog wat dingen afronden voor mijn studie, maar dat hoort erbij. Ik vind het, ondanks dat, heel prettig om ervaring in de praktijk op te kunnen doen. Het is heel waardevol dat ik zoveel stappen mag maken en nieuwe dingen leer,” vertelt Aniek trots. “Ik zou het iedereen aanraden om op deze manier ervaring op te doen binnen het werkveld! Volgend jaar wil ik een tussenjaar nemen. Tijd om na te denken over de toekomst.”

Wat is er zo leuk aan het werken bij Wesselman?

“De klik met Wesselman was er metéén! Het is heel gezellig met collega’s; we gaan regelmatig borrelen na werk of spelen een potje padel samen! Iedereen is geïnteresseerd in elkaar en helpt waar nodig. Dat maakt de sfeer heel gemoedelijk.”

Wil jij – net als Aniek –  aan de slag bij Wesselman? Nieuwsgierig of jij ook een klik met Wesselman hebt? We ontdekken het graag onder het genot van een kop koffie – óf thee 😉 Geïnteresseerd? Neem dan contact op met milou.kutscha@wesselman-info.nl.