For the English version, click here Wie ben ik? Ik ben Myron Boere en ik ben 23 jaar. Ik kom uit Benschop, een klein dorpje in de provincie Utrecht. Vorig jaar december heb ik mijn Bachelor Bedrijfseconomie behaald en ben ik tevens in september gestart met de Master Accountancy (zachte knip). Verder ben ik inmiddels 4 jaar woonachtig in Tilburg en sinds 2 jaar actief bij Asset | Accounting & Finance. Mijn tijd bij Asset | Accounting & Finance startte ik met de Orientation commissie, daarna de Accounting Expedition en toen besloot ik een bestuursjaar te gaan doen. Waarom een bestuursjaar? Ik liep al een langere tijd rond met de vraag of ik wellicht een bestuursjaar zou willen doen, maar ik twijfelde ook of het bij mij zou passen en of ik het ervoor over had om een jaar lang al mijn tijd in één organisatie te steken. Uiteindelijk ben ik om een aantal factoren heel blij dat ik de keuze heb gemaakt het toch te gaan doen. Een bestuursjaar heeft namelijk veel voordelen: Je leert veel nieuwe mensen kennen, zowel formeel als informeel, je ontwikkelt jezelf door het jaar op diverse vlakken doordat je een vereniging leidt, je voert veel gesprekken met partners en natuurlijk ook met leden. Uiteraard zijn er ook wat dingen die je op moet geven: zo heb je weinig tot geen tijd voor studie, wat minder tijd voor vrienden en een dagje chillen op de bank zit er ook wat minder vaak in. Ik had van de zomer al een keer gesolliciteerd voor een bestuursjaar bij A&F. Echter, ik was helaas niet door de sollicitatieprocedure gekomen. Hierna had ik eigenlijk het idee had om verder te gaan studeren, waarbij ik mijn master zo goed als af wilde ronden en in de zomer volgend jaar weer opnieuw te solliciteren. Tijdens mijn master merkte ik al snel dat de motivatie voor het studeren helemaal weg was. Dit kwam met name door Covid-19; het thuiszitten en het opbrengen om elke dag weer je laptop open te klappen en aan school te werken viel mij behoorlijk zwaar. In die tijd ben ik gaan overwegen om toch in de winter te beginnen met mijn bestuursjaar. Ik heb het er vaak met Richard over gehad, die natuurlijk een goede vriend van mij is en destijds ook nog in het bestuur zat. Uit die gesprekken heb ik uiteindelijk besloten om de uitdaging aan te gaan door in de winter met een bestuursjaar te starten. Hoe was mijn tijd in het bestuur? Ik trapte mijn bestuursjaar af in de periode met de ergste corona maatregelen. In het begin was het toch even wennen om veel vanuit huis te doen. Dit was vooral met de overdracht lastig, omdat ik alles in korte tijd van Evelien moest leren en ik tevens ook nog even in quarantaine heb gezeten. Verder was het met de continue veranderende maatregelen constant een uitdaging hoe wij onze evenementen konden laten plaatsvinden. Dit soort issues waren dan ook dagelijks onderwerp van gesprek waardoor we tevens veel zijn gaan testen met online platformen. Je kan bijna stellen dat ik een echte Zoom pro ben geworden, met alle break-out rooms, online borrels en formele online evenementen. In het begin was het nog heel erg zoeken wat mijn functie precies omvatte en wat hierin mijn taken waren. Mede dankzij Evelien en Simo ben ik rustig in mijn rol als External gerold en heb ik de kneepjes van de functie goed onder de knie gekregen, al zeg ik het zelf. Een functie External Affairs houdt in principe het volgende in: Ten eerste ben jij verantwoordelijk voor een bedrijfsportefeuille van ongeveer 30 -35 bedrijven waarmee je contact moet onderhouden. Met sommige partners heb je veel contact, omdat zij met evenementen meedoen en ook exposure mogelijkheden bij ons hebben. Ten tweede is het belangrijk om nieuwe bedrijven te werven voor evenementen en te kijken of er mogelijk potentiële lange termijn partners bij zitten. Als external heb je ook een wekelijkse meeting met alle andere externals van Asset, waar ik het laatste half jaar ook de rol van Vice mocht bekleden. Dit houdt in dat ik vaak met Wout (Acquisitie Coördinator) mocht sparren over partnerships, universiteit gerelateerde zaken en natuurlijk diverse zaken binnen Asset. Verder ben ik ook verantwoordelijk voor de sociale media en update ik het bestuur maandelijks over de cijfers (bereik, kliks en likes) en de drie evenementen die onder mijn verantwoording vallen: namelijk de Banking Days, het Financial Business Dinner en de Finance Expedition. Voor de laatste twee evenementen coördineer je ook een commissie, waar je wekelijks een meeting mee hebt om een zo goed mogelijk evenement neer te zetten. In het begin zag ik hier wel een beetje tegenop, mede doordat ik van nature niet echt een leidersfiguur ben en bij voorkeur veel zelf op de achtergrond doe. Echter, mij werd ook altijd verteld dat ik taken moest uitbesteden, omdat de commissie ook alle belangrijke taken moeten leren en als bestuurslid heb je het ook al druk genoeg met alle andere taken. Verder ben ik uitgegroeid tot chef-design van mijn bestuur. Zo maak ik veel gebruik van Indesign en het blijkt dat ik de kneepjes hiervan goed onder de knie heb. Hier hebben Simo en ook mijn andere medebestuurders vaak gebruik van gemaakt. “Je kan bijna stellen dat ik een echte Zoom pro ben geworden, met alle break-out rooms, online borrels en formele online evenementen.” Tot slot heb je nog de algemene taken die je met je bestuur deelt. Elke maandag hebben wij onze bestuursvergadering. Hierin bespreken wij de gang van zaken binnen A&F en Asset breed. Overige taken die wij delen zijn het bespreken van onze visie op diverse ontwikkelingen binnen A&F en hoe wij in discussies staan, het aanwezig zijn bij onze (in)formele evenementen, de leden te woord staan als zij op de kamers zijn of iets niet duidelijk is en natuurlijk inspringen als iemand ergens niet uitkomt of mijn ongezouten mening nodig heeft. Hoe ben ik persoonlijk gegroeid tijdens mijn
Een bestuursjaar als External Affairs van Asset | Accounting & Finance – Simo Smeets
For the English version, click here Als External Affairs is Simo verantwoordelijk voor het contact met de huidige en toekomstige partners van Asset | Accounting & Finance. Daarnaast coördineert hij de Accounting Expedition Commissie en de Orientation Commissie. Hij is ook verantwoordelijk voor de organisatie van de Master Experience Days Accountancy en Finance en voor de FinanceDays. In dit artikel vertelt Simo wat zijn functie inhoudt en hoe hij een jaar als External Affairs van Asset | Accounting & Finance heeft ervaren. Wie ben ik? Ik ben Simo Smeets en ik ben 22 jaar oud. In de zomer van 2020 heb ik de Bachelor Economie & Bedrijfseconomie aan Tilburg University afgerond. Ik kom uit Zuid-Limburg, maar woon inmiddels al bijna vier jaar in Tilburg. Na de TOP-week ben ik meteen lid geworden bij Asset, eerst als actief lid bij Asset | Economics, maar later ook bij Asset | Accounting & Finance. Vóór mijn bestuursjaar ben ik binnen A&F onderdeel geweest van beleggingsgroep A&F Investments en van de Sports Commissie. Waarom een bestuursjaar? Mijn tijd bij Asset heb ik ook vóór mijn bestuursjaar altijd als zeer prettig ervaren. Ik kwam er al snel achter dat de evenementen die Asset organiseert goed aansluiten bij de dingen die ik leuk en belangrijk vind. De vereniging biedt studenten een mooie mix tussen formele evenementen waar bedrijven zich op verschillende manieren voorstellen en informele evenementen waarbij je studiegenoten beter kunt leren kennen. Al snel merkte ik dat ik zelf ook een bijdrage wilde leveren aan Asset. Tijdens het laatste jaar van mijn Bachelor begon de oriëntatie om een goede masterkeuze te maken. Ik kwam erachter dat ik erg twijfelde tussen de Master Accountancy, Financial Economics en Finance. Een bestuursjaar bij Asset | Accounting & Finance zou mij helpen om een goede afweging te maken voor de Master die ik uiteindelijk wil gaan volgen en om mijzelf te ontwikkelen. “Elkaar up to date houden is van groot belang om het schip in de goede richting te laten varen.” Waarom External Affairs en hoe ziet een jaar als External Affairs eruit? Als External Affairs van Asset | Accounting & Finance sta ik in nauw contact met veel bedrijven uit de Financiële sector. Dit is ook de sector waar ik verwacht dat ik na mijn Master ga werken. Om mijn masterkeuze te maken is het belangrijk om kennis te maken met verschillende bedrijven uit de praktijk. Dit is tijdens mijn bestuursjaar zeker gebeurd. External Affairs is een erg afwisselende functie. Geen enkele dag is hetzelfde. In de zomer begin je met de zomergesprekken. Je stelt jezelf voor aan alle partners en vertelt samen met je voorganger wat er tijdens het nieuwe academische jaar allemaal georganiseerd gaat worden. Op deze manier leer je de bedrijven snel kennen. Je doet nieuwe contacten op en verbetert je soft skills onwijs goed tijdens deze periode. Naarmate de tijd vordert en de Algemene Leden Vergadering dichterbij komt, zal je voorganger je steeds meer loslaten en zul je meer werk alleen moeten doen. Je merkt dat je professionele skills tijdens deze periode een boost krijgen. Je wordt het gezicht van de vereniging voor partners en overige stakeholders. Een goede samenwerking met de winter External, in mijn geval was dat in het eerste semester Evelien van den Broek en nu is dat Myron Boere, is van groot belang. Iedere week plan je samen met de winter External een meeting om, naast de nodige informele dingen, ook de stand van zaken betreffende het bedrijfscontact te bespreken. Elkaar up to date houden is van groot belang om het schip in de goede richting te laten varen. External Affairs in corona tijd Toen ik vorig jaar solliciteerde als bestuurder bij Asset | Accounting & Finance zaten wij al in de COVID-19 pandemie. Ik zie het als een extra uitdaging om, ondanks de nodige maatregelen, toch goede evenementen neer te zetten. Uit de evaluaties van deelnemers van onze evenementen kunnen wij opmaken dat dat ons dit jaar zeker gelukt is. Qua formele evenementen ben ik er trots op hoe wij, samen met de Accounting Expedition Commissie, een goede online Accounting Expedition hebben neergezet. Daarnaast is het belangrijk dat wij ook informele evenementen blijven organiseren, zodat de sociale cohesie van onze leden gewaarborgd blijft. Bij de organisatie moeten uiteraard de op dat moment geldende regels in acht gehouden worden. Ik hoop natuurlijk dat volgend jaar de evenementen weer in een fysieke vorm kunnen plaatsvinden. Tijdens de eerste golf is ons kantoor, ook wel ‘de kamers’ genoemd in de woordenschat van menig Asset lid, helaas gesloten. Gelukkig is dat besluit aan het begin van 2021 teruggedraaid en kunnen wij nu weer een aantal dagen per week werken vanuit ons kantoor. Dit maakt het een stuk gezelliger, omdat je de rest van de Asset bestuurders af en toe ook tegen komt. Wij mogen namelijk met maximaal vijftien bestuurders per dag aanwezig zijn. Mij heeft dit in ieder geval een enorme steun in de rug gegeven. Wat doe je als External Affairs? Zoals ik eerder in dit artikel kort aangegeven heb, houd je je als External Affairs bij Asset | Accounting & Finance bezig met alles wat onze partners aangaat. Dit betreft acquisitie van partners voor al onze evenementen en voor social media exposure, maar ook het up to date houden van ons carrière portaal Career Platform Tilburg. Het is als External belangrijk dat je de meningen en doelen van meerdere stakeholders kunt bundelen, zodat je iedereen tevreden houdt. Je hebt als External ook een stoeltje in de Acquisitie Meeting van heel Asset. Dit is een wekelijkse meeting waarin de externe zaken van heel Asset besproken worden. Vaak is dit de meeting waar ik mij in ieder geval het meest op verheug, omdat je er altijd goed voorbereid in gaat en met goede standpunten over de brug moet komen om iets moois te bereiken. Naast alle meetings ben je verantwoordelijk voor de coördinatie van de Accounting Expedition Commissie en de Orientation Commissie. Deze combinatie zorgt voor een mooie mix tussen formeel en
Een bestuursjaar bij Asset | Accounting & Finance – Femke de Boer, External Affairs
Het begon allemaal officieel op 24 januari 2018. Na bij hamerslag te zijn geïnstalleerd was het zo ver. Mijn bestuursjaar als External Affairs bij Asset | Accounting & Finance ging van start. Na een aantal weken van overdracht was het tijd om het stokje van Roel Dolders over te nemen. Niet zeker wetende wat mij te wachten stond, maar desalniettemin niet minder gemotiveerd. Inmiddels is het alweer zo’n 8 maanden geleden dat ik voor het eerst de kamers binnenstapte als officieel bestuurder. Nu ik probeer mijn ervaringen van de afgelopen tijd op papier te krijgen, realiseer ik mij pas hoe snel de tijd voorbij gevlogen is. Voor ik het weet zal ik mijn opvolger bekend maken en is het ditmaal mijn beurt alles wat ik geleerd heb over te dragen. De vraag die velen stellen is waarom ik er voor gekozen heb om toch een bestuursjaar te gaan doen als ik ook gewoon kon afstuderen en aan mijn carrière kon beginnen. Ik was er altijd al vrij zeker van dat ik een bestuursjaar wilde doen, maar op het moment dat ik echt moest gaan beslissen sloeg de twijfel toe. Was dit wel echt wat ik wilde? Nu ik terugblik op de afgelopen maanden kan ik met zekerheid zeggen dat ik geen moment spijt heb gehad. Hier komen alle clichés zoals “persoonlijke ontwikkeling” en “een netwerk opbouwen” om de hoek kijken. Maar clichés zouden geen clichés zijn als ze niet waar zouden zijn. Toch moet je bij een bestuursjaar verder kijken dan dat. In mijn rol als External Affairs ben ik verantwoordelijk voor de acquisitie. Tijdens de zomerperiode heb ik alle huidige en wellicht nieuwe partners mogen bezoeken. Hier wordt de brochure besproken, die je samen met je mede-externe gemaakt hebt. Tijdens het gesprek probeer je zo samen tot een passende samenwerking te komen. De vele gesprekken maakten deze periode meteen de drukste, maar toch is deze periode heel belangrijk. Het is niet alleen waardevol voor jezelf, maar ook voor de vereniging dat dit mogelijk is. Wetende hoe belangrijk het is om te slagen, geeft je dan ook net die extra motivatie. Acquisitie en bedrijfscontact spelen natuurlijk een grote rol in mijn functie, maar daar blijft het niet bij. Als winterexterne ben ik namelijk ook nog coördinator van het Financial Business Dinner en de Finance Expedition en heb ik het beheren en onderhouden van onze social mediakanalen in mijn portfolio. Deze taken zijn dan wel de rode draad, maar geen enkele week is hetzelfde. Natuurlijk heb je de terugkerende vergaderingen en belmomenten maar daarbuiten zijn er altijd wel wisselende taken zoals het designen van een flyer of het regelen van een DoMiBo. “Ik betrap mij erop dat ik bijna elke week wel een moment heb waar ik trots op ben. Is het niet iets wat ik zelf heb bereikt, dan wel iets wat we gezamenlijk als vereniging hebben bereikt.” Een bestuursjaar is niet zoals sommigen denken een jaar lang “alcohol en feesten”. Het is hard werken en lange dagen maken maar daar krijg je ook veel voor terug. Ik betrap mij erop dat ik bijna elke week wel een moment heb waar ik trots op ben. Is het niet iets wat ik zelf heb bereikt, dan wel iets wat we gezamenlijk als vereniging hebben bereikt. Dit kan variëren van het binnenhalen van een nieuwe partner tot het eindelijk onder de knie krijgen van InDesign. Buiten deze praktische zaken om, dragen ook de actief leden bij aan het gedenkwaardig maken van mijn bestuursjaar. Als je ziet dat een activiteit veel bezocht wordt, het onderling gezellig is én dat leden ook buiten A&F activiteiten afspreken, dan sta je toch even stil bij wat voor een mooie vereniging in de afgelopen jaren opgebouwd is. Een gevoel van trots kan ook dan niet uitblijven. Desondanks bestaat een bestuursjaar niet alleen uit mooie momenten. Soms word je weer even met beide benen op de grond gezet. Er zijn altijd wel tegenslagen en gaat het af en toe niet zoals je gehoopt had. Toch ben ik van mening dat dit een essentieel onderdeel is van een bestuursjaar. Het dwingt je om buiten de kaders te denken en laat je realiseren dat het echte leven ook niet zonder hobbels op je pad is. Al het bovengenoemde komt lang niet in de buurt van alles wat je meemaakt, maar ik denk ook niet dat het mogelijk is om het tot in detail te beschrijven. Er zijn geen mooiste momenten of grootste tegenvallers. Er is niet één ding waar je het meeste van leert. Je moet je bestuursjaar als een geheel zien. En als ik daarop terugkijk, kan ik iedereen aanraden om dezelfde keuze als ik te maken en er gewoon voor te gaan. Mocht je na dit artikel meer willen weten over mijn bestuursjaar, kom dan langs op kamer E1.07 en stel je vragen tijdens een kopje koffie!