Stel jezelf even voor… Mijn naam is Thomas Oomen, 25 jaar en afkomstig uit Breda. Momenteel ben ik ruim 2,5 jaar werkzaam als Assistent Accountant bij Van Oers op de Audit afdeling. Van Oers is een groot regionaal kantoor met vijf vestigingen in West-Brabant, heeft ca. 300 medewerkers en is gericht op de MKB-sector. Naast werk en studie vind ik het leuk om een (speciaal)biertje te drinken met vrienden en volg ik het voetbal op de voet. Gedurende mijn middelbare school tijd vond ik vakken zoals M&O en economie altijd het leukste en wist ik al snel dat ik iets met economie wilde gaan doen. Met name het cijfermatige aspect sprak mij destijds het meeste aan. Na het afronden van het VWO ben ik in 2011 begonnen aan de bachelor Bedrijfseconomie aan Tilburg University. Tijdens de bachelor had ik affiniteit met de vakken op het gebied van accountancy en na het afronden van de bachelor Bedrijfseconomie ben ik verder gegaan met de Master Accountancy eveneens aan Tilburg University. Momenteel zit ik in de afrondende fase van de Post-Master Accountancy. Hoe ben je bij Van Oers terechtgekomen? Gedurende het derde jaar van de bachelor Bedrijfseconomie en de master Accountancy ben ik in aanraking gekomen met diverse accountantskantoren, met name Big4 kantoren. Na een aantal gesprekken tijdens bijvoorbeeld workshops op de universiteit, had ik niet meteen een klik met deze kantoren. Zo ben ik verder gaan kijken in de regio Breda en na een korte zoektocht, een telefoontje en een aantal gesprekken ben ik bij Van Oers terechtgekomen. Ik heb uiteindelijk voor een regionaal accountantskantoor gekozen, omdat deze wat kleiner zijn in omvang. Hierdoor zijn er kortere lijnen en ervaar ik het als persoonlijker en heerst er een informele sfeer. Daarnaast zijn dit type kantoren meer gericht op de MKB-sector. Organisaties in de MKB-sector zijn in omvang kleiner dan beursfondsen, waardoor je al snel een goed beeld krijgt van de gehele organisatie en de gehele controle. “Bij Van Oers hangt een informele, open en persoonlijke sfeer en ik kan Van Oers omschrijven als een bourgondische organisatie.” Wat zijn je werkzaamheden bij Van Oers? Werken bij Van Oers is zeer divers. Van Oers richt zich met name op profit klanten in verschillende sectoren, zoals productie-, handels- en dienstverlenende organisaties in bijvoorbeeld transport en logistiek, bouw- en de food/agro sector. Doordat organisaties in de MKB-sector wat beperkter zijn in omvang, kom je bij veel verschillende organisaties over de vloer. Dit zorgt voor veel afwisseling, de ene week een productieonderneming en een week later een dienstverlenende organisatie met totaal andere kenmerken en aandachtspunten. De werkzaamheden worden uitgevoerd in wisselende teams, afgestemd per klant. Het team bestaat uit een groep collega’s van verschillende functieniveaus en voer je gezamenlijk de controlewerkzaamheden uit. Zeker in de eerste periode is de leercurve als starter bijna verticaal en kun je al enorm veel leren van een collega met enkele jaren ervaring. Ook krijg je als snel veel verantwoordelijkheid bij het uitvoeren van je werkzaamheden, wat tevens zorgt voor een hoge mate van betrokkenheid. Naast de Audit afdeling heeft Van Oers ook onder andere een loon-, fiscale- en adviesafdeling. Doordat er sprake is van een informele persoonlijke sfeer, is het eenvoudig bij een collega advies in te winnen als je bij je controlewerkzaamheden ergens tegenaan loopt. Dit zorgt ervoor dat je naast je ontwikkeling op het gebied van audit, ook basiskennis vergaart op bijvoorbeeld fiscaal vlak. Hoe zou je Van Oers willen omschrijven? Bij Van Oers hangt een informele, open en persoonlijke sfeer en ik kan Van Oers omschrijven als een bourgondische organisatie. Binnen de opdracht krijgt ieder teamlid zijn eigen verantwoordelijkheden, naar gelang zijn of haar functie. Dit zorgt ervoor dat je je goed kunt ontwikkelen, waardoor je al snel toe bent aan een volgende stap in je carrière. Daarnaast zorgt dit voor een hoge mate van betrokkenheid van collega’s bij de opdracht. Naast een ontwikkeling op het praktische vlak, onderstreept Van Oers ook de ontwikkeling op theoretisch gebied. Vrijwel alle collega’s op de Audit afdeling volgen momenteel de pre-master, master of post-master om register accountant te kunnen worden. Wat zijn je ambities? Mijn ambitie is om uiteindelijk Registeraccountant te worden. Tot die tijd wil ik mij zo veel mogelijk blijven ontwikkelen, wat zeker mogelijk is binnen Van Oers. Ontwikkelen kan naast het vaktechnische aspect ook op het persoonlijke vlak. Van Oers heeft naast diverse vaktechnische trainingen en bijeenkomsten ook een intern opleidingstraject gericht op het persoonlijk vlak, zoals gedrag en leidinggeven. Dit is vaak met collega’s van andere afdelingen. Heb je nog tips voor studenten? Ik wil studenten graag meegeven om naar het gehele plaatje te kijken en je goed te verdiepen in de organisatie waar je wilt gaan werken. Bedenk voor jezelf wat voor type klanten je leuk vindt, welke werksfeer en cultuur bij je past en vraag naar ervaringen van mensen die er al werken. Je brengt tenslotte een groot deel van je week door op het werk met collega’s. Zorg dus dat je een klik hebt met je toekomstige werkgever.
Interview met Bart van Loon, Partner KPMG Advisory
Zowel met de Master Accountancy als met de Master Finance is partner worden bij een van de Big Four een van de mogelijke carrièrepaden. Maar is dat iets voor jou en wat houdt dat nu precies in, om partner te zijn bij een groot accountantskantoor? Om deze vragen te beantwoorden spraken wij met Bart van Loon, partner van KPMG. Kunt u iets vertellen over uzelf en uw carrière? Ik ben Bart van Loon, partner bij KPMG en werk inmiddels alweer een tijd bij KPMG. Eerst heb ik HEAO bedrijfseconomie in Utrecht gestudeerd. Daarna heb ik stage gelopen bij KPMG, waar ik heb ervaren dat het een heel leuke plek was om in verschillende ‘keukens’ te kijken, wat ik erg interessant vond. We wilden samen hard werken om een deadline te halen en om goed resultaat te leveren, wat ik een hele prettige werkomgeving vond. Vervolgens ben ik bij KPMG gaan werken en tegelijkertijd heb ik verder gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam en aan de Nyenrode Business Universiteit waar ik mijn Master en Post-master heb behaald. Nu werk ik inmiddels alweer 25 jaar bij KPMG en vind ik KPMG nog steeds de grootste universiteit ter wereld. Je wordt elke dag uitgedaagd en je kunt nog elke dag leren. Als ik uitgeleerd zou zijn, dan zou ik een plek gaan zoeken waar ik wel weer nieuwe dingen kan leren. “Partner bij de Big Four betekent dat je ondernemer bent maar wel samen, waarbij het de bedoeling is dat je KPMG beter achterlaat dan dat je het hebt aangetroffen.” Ik wil absoluut niet in een ritme terecht komen. Dit kenmerkt ook mijn carrière, namelijk elke keer een nieuwe uitdaging aangaan. Het eerste jaar leerde ik iets nieuws, het tweede jaar dacht ik “dit heb ik al gedaan” en het derde jaar was ik weer op zoek naar een nieuwe uitdaging. Dit was dan ook mogelijk bij KPMG. Ik ben vanuit KPMG Audit in Nederland naar KPMG Audit in Aruba gegaan. Vanuit KPMG Aruba ben ik vervolgens weer naar KPMG Forensic in Nederland gegaan en daarna weer geswitcht naar KPMG Internal Audit en Risk in Nederland. Ik heb dus veel gezien en op veel verschillende plekken gewerkt binnen KPMG. Binnen KPMG ben ik gestart als consultant en tot partner uitgegroeid. Nu ben ik partner binnen KPMG Advisory en verantwoordelijk voor Internal Audit, Risk en Compliance dienstverlening in Nederland. Veel mensen kennen de term “Partner bij de Big Four”, maar wat houdt dat in uw geval precies in, wat zijn de specifieke taken voor u als Partner? Partner was vroeger anders dan nu. Vroeger was je partner bij een maatschap en had je je eigen klanten. Partner bij de Big Four betekent nu nog steeds dat je ondernemer bent maar wel samen, waarbij het de bedoeling is dat je KPMG beter achterlaat dan dat je het hebt aangetroffen. Hierdoor heb je dus een verantwoordelijkheid om de business van KPMG te laten groeien op zowel de korte termijn als de lange termijn. Klanten betalen veel geld voor advies of ondersteuning door echte experts dus hier hou ik mijzelf erg mee bezig en wil ik de klanten met 100% tevredenheid over ons werk achterlaten. Daarnaast stuur ik mijn unit aan en inspireer ik het team zodat zij met volle energie en positiviteit met hun werk bezig zijn. Dat is zoals ik mijn taken en rol zie. Hoe zorgt u voor een goede Work-Life Balance? Definieer “goed”. Hoe ik een goede Work-Life balance zie, is als ik voldoende bij mijn familie en vrienden betrokken blijf en het met KPMG en mijn opdrachten ook erg goed gaat. Zoals ik dat zie is het erg simpel. Je hoeft geen 60 uur te werken om Partner te zijn. Ik denk dat Work-Life Balance makkelijker is bij een organisatie als KPMG dan bij een bedrijf waarbij je door iedereen bekeken wordt en waar je van 9 tot 5 zit op een vaste plek met vaste taken. Hier binnen KPMG is het zeer flexibel. Als mijn kinderen een keer een voorstelling hebben tussen de middag, kan ik in mijn planning gewoon heel makkelijk regelen dat ik daar ben en werk ik ‘s avonds gewoon langer door of doe ik dat op een andere avond. Ik kan heel makkelijk mijn eigen ritme aangeven omdat ik wat soepeler met alle dingen om ga. Ik vind dit zelf heel prettig omdat je tijd kunt besteden aan belangrijke zaken. “Flexibiliteit, positief ingesteld zijn, goed communiceren, geen beren op de weg zien, maar de problemen oplossen en zelf achter je stuur zitten is erg belangrijk.” Tegelijkertijd vraagt het wel commitment en alles valt of staat met communicatie. Wij denken vaak dat klanten verwachten dat je 24/7 klaar moet staan, maar dat is natuurlijk niet zo. Als jij tegen die klant zegt dat je op een bepaalde dag niet kunt en dit bespreekt, dan is het vaak geen probleem. Wij denken vaak dat het een probleem is waardoor we zelf vaak in een overdrive gaan, terwijl dit vaak niet nodig is. Dit betekent wel dat je sterk in je schoenen moet staan of moet leren staan. En het ligt eraan hoe je aangestuurd wordt. Als jouw leidinggevende vindt dat je 24/7 moet werken dan kunnen er twee dingen gebeuren: 1: Je doet het niet en je haakt af en stopt bij het bedrijf of 2: Je doet het wel en je denkt dat dit normaal is waardoor je die norm ook weer gaat opleggen bij je collega’s of de mensen die jij weer aanstuurt. Hier moet je alert op zijn aangezien je zelf bepaalt wat je doet. Wat is het belangrijkste dat u heeft geleerd in de verschillende functies die u tijdens uw carrière heeft bekleed? Flexibiliteit, positief ingesteld zijn, goed communiceren, geen beren op de weg zien, maar de problemen oplossen en zelf achter je stuur zitten is erg belangrijk. Het probleem kan er wel zijn, maar je kunt er negatief in staan en het hierdoor niet willen doen, of er positief in staan en het beetpakken
Working at Fagro
Mijn naam is Koen Polman, ik ben 24 jaar en sinds november 2016 ben ik actief bij Fagro Consultancy als Junior Consultant. Ik kom oorspronkelijk uit Didam, een klein dorpje uit de buurt van Arnhem, maar na een half jaar dagelijks te reizen naar Tilburg, ben ik daar gaan wonen. Welke studie heb ik gedaan? In Tilburg heb ik eerst de bachelor bedrijfseconomie gevolgd en vervolgens heb ik de keuze gemaakt voor de master finance. Tijdens het laatste jaar van mijn bachelor ben ik actief geworden bij studievereniging Asset | Accounting & Finance. Ik was de penningmeester van de Studytour 2014 commissie, waarmee wij een reis naar Japan hebben georganiseerd. Omdat ik het belangrijk vond om dingen naast de studie te doen, heb ik ervoor gekozen om mijn master over twee jaar te spreiden. Dit gaf mij de gelegenheid om actief lid te blijven van de studievereniging door bij de investments-commissie (A&F Investments) te gaan en ook werd ik penningmeester van de badmintonvereniging voor studenten (TSBV Sauron). Maar genoeg gepraat over mijn verleden, waar zit ik nu? Een aantal maanden voor het afstuderen kwam ik in contact met Fagro door middel van een persoonlijk gesprek bij de Economic Business Weeks in Tilburg. Twintig minuten bleek verschrikkelijk snel voorbij te gaan en ik werd uitgenodigd om op het kantoor in Eindhoven een kopje koffie te doen. Deze eerste meeting, maar ook de zeer open gesprekken die volgden spraken mij erg aan. Fagro is namelijk een bedrijf dat erg gericht is op de persoon die je bent en niet alleen op wat er op je C.V. staat. Waar sommige bedrijven werken met instroommomenten, is het zo dat er bij Fagro altijd plek is voor goede mensen. Na nog een aantal gesprekken, waardoor ik alle business managers in Eindhoven leerde kennen, volgde nog een competentietest; de Virtuele Competentie Manager. Deze test analyseert je kennis, vaardigheden, motivatie, belangstelling en toekomstperspectieven. Door de feedback van deze test leer je jezelf weer een stuk beter kennen, niet alleen je sterke punten, maar ook je ontwikkelpunten. Direct hierna kreeg ik een contractvoorstel. Zo had ik mijn contract al begin juni getekend, ook al zou ik pas eind augustus afstuderen. Waarom heb ik voor Fagro gekozen? Maar behalve die persoonlijk klik zijn er natuurlijk meer redenen voor mij geweest om voor Fagro te kiezen. Ik wilde, zeker als eerste baan, graag de consultancy in. Op deze manier kom je niet alleen met veel mensen in contact, maar je komt ook binnen bij een breed scala aan bedrijven. Jezelf steeds opnieuw moeten bewijzen en telkens andere uitdagende opdrachten krijgen, zijn dingen die ik zelf ook belangrijk vind. Verder vind ik het erg belangrijk om naast het werkleven tijd over te houden voor mijn persoonlijk leven. Ik heb gemerkt dat ze deze balans bij Fagro ook erg belangrijk vinden. Wat was mijn eerste opdracht namens Fagro? Op dit moment heb ik mijn eerste opdracht bij Nutricia net afgerond. Ik was hier verantwoordelijk voor het in kaart brengen van de verplichtingen die zij hebben voor de komende jaren. Ik heb bij Nutricia de kans gehad om te werken in een zeer internationale omgeving. De gemiddelde opdrachtsduur is ongeveer acht tot tien maanden, maar de opdracht bij Nutrica was wel een stuk korter. Wel is er altijd ruimte om werk naar je toe te trekken en op die manier je opdracht te verlengen en het bedrijf waar je zit te verbeteren. Bij Fagro is ons motto dan ook: ‘Improving your performance’. Na Nutricia heb ik een opdracht gekregen bij Dura Vermeer, een groot bouwconcern binnen Nederland, waar op korte termijn vervanging op de financiële administratie nodig was. Verder is Dura Vermeer bezig met het samenvoegen van de administratie van twee bedrijfsonderdelen, hierbij kan ik ook zeker mijn bijdrage in leveren. Dat is ook één van de mooie dingen van consultancy, naast vaste werkzaamheden waar je voor bent ingehuurd bij een bedrijf, is er de vrijheid om zelf dingen te implementeren als je vindt dat dingen verbeterd kunnen worden. Op het moment dat er geen opdracht is, werken de business managers hard om je weer aan een opdracht te krijgen. In de tussentijd werk je op het kantoor in Eindhoven (of Maastricht of Arnhem). Tijdens deze periode krijg je de ruimte om jezelf te ontwikkelen op een manier die het beste bij je past. Zo heb ik zelf al een tweetal Excel-cursussen gemaakt, de laatste met macro’s, maar ook heb ik de cursusssen communicatie voor gevorderden en assertief handelen op locatie gevolgd met een professionele trainer. Verder leerde ik op het kantoor een aantal collega’s kennen, behalve bij de borrels en business meetings zal je deze anders niet vaak zien. Tot nu toe heb ik het geweldig naar mijn zin bij Fagro en ik kan niet wachten om de komende jaren nog bij een breed scala aan bedrijven te werken en mezelf constant te blijven ontwikkelen. Mocht je na het lezen van dit artikel denken dat Fagro misschien wel bij je past, dan sta ik er altijd open voor om meer te vertellen over mijn werkzaamheden en ik kan je natuurlijk met de juiste mensen in contact brengen. Heb je nog tips voor de huidige student? Doe dingen naast je studie, zodat je jezelf zo goed mogelijk kan ontwikkelen. En op het moment dat je werk zoekt, kan ik het zeker aanraden om bij dat bedrijf langs te gaan. Op die manier leer je de juiste mensen kennen en ook krijg je een beter beeld van het bedrijf. Dus mocht je nu interesse hebben in Fagro, kom dan vooral een keer langs!