In gesprek met een jonge, succesvolle ondernemer, Joeri van de Watering

Op 8 juni spraken wij, Rob Donkers en Roel Elissen, met Joeri van de Watering. Joeri is een 26-jarige ondernemer, wiens ondernemingen gevestigd zijn in Rotterdam. Joeri is geen standaard ondernemer. De gedrevenheid spat er van af en hij heeft op zijn jonge leeftijd al meerdere bedrijven op zijn naam staan. Naast zijn online marketingbureau richtte hij onlangs een VPN service op waarmee hij de wereldmarkt wil veroveren. Lees hier meer over Joeri, zijn visie op ondernemen en over zijn bedrijven.

Wie is Joeri van de Watering?
Joeri is een ondernemer in hart en nieren. Hoe weet je zoiets? Het zit in je. “Na een aantal dagen vakantie krijg ik weer een drang aan het werk te gaan”. Op 18-jarige leeftijd begon Joeri met de studie International Business Administration aan de Universiteit van Tilburg. Naast zijn studie was websites maken een hobby van Joeri. Hij richtte het online marketingbureau Dutch Blue op. Dutch Blue groeide uit tot een serieus bedrijf en Joeri kon het niet meer allemaal alleen af. Twee jaar na het oprichten van Dutch Blue verkocht hij een deel aan een investeerder, die nu ook zijn business partner is. Met iemand van die maatschappij werkt hij inmiddels samen als compagnon. Sinds de verkoop van Dutch Blue is het bedrijf verder uitgegroeid en is er steeds meer personeel. Naast Dutch Blue hielp hij zijn business partner met het opzetten van een trainingscentrum voor de maritieme en buitenlandse sector, geloceerd op Schiphol. Dit bedrijf organiseert een veiligheidstraining voor mensen die uitgezonden worden naar boorplatformen of dergelijke bestemmingen. Dit bleek een gat in de markt omdat de concurrentie in de sector werkte met verouderde systemen. Met slechts een fractie van het personeel van de concurrentie werd deze onderneming binnen vier jaar een belangrijke speler.

“Hij heeft alweer ideeën voor een nieuwe onderneming en staat te popelen hiermee aan de slag te gaan.”

Goose VPN
Goose VPN is een Nederlandse VPN service die sinds november 2016 online is. Een VPN service biedt internetgebruikers een manier om hun IP-adres te verbergen en zich op een andere plek te wanen. Dit geeft opties om bijvoorbeeld de Nederlandse uitzending gemist in Spanje te openen, of internetcensuur te omzeilen. Inmiddels is het een snelgroeiend internetbedrijf met Joeri aan het roer. Tien jaar geleden deed zijn compagnon al een poging een VPN service op te zetten, maar de markt was er nog niet klaar voor. Nu, in een verder ontwikkelde online wereld en internetveiligheid en anonimiteit in de aandacht van de media is er wel ruimte voor een dergelijke service. Na het ophalen van een miljoen euro aan investeringen via een investeringsbedrijf is de VPN service ontwikkeld en inmiddels is deze al online.

Waarom een VPN Service?
Anonimiteit en veiligheid op internet is volop in de aandacht in de media. Van Russische hacks in de politiek tot ransomware, actueler is het niet geweest. Een manier om deze veiligheid te verkrijgen is door het verbergen van je IP-adres via een VPN netwerk. Voordat Goose VPN zijn doorstart maakte waren er al aanbieders op de Nederlandse markt. “Onnodig ingewikkeld, klantonvriendelijk en vaak alleen beschikbaar in het Engels. Dat moet beter kunnen” aldus Joeri. In tijden waar landen als Turkije sociale media censureren en organisaties als Stichting BREIN met boetes dreigen voor het downloaden van filmmateriaal zijn VPN services belangrijk. Als het aanbod echter niet naar de klant luistert en onhandige services aanbiedt waar zelfs een ervaren internetgebruiker moeite mee heeft is er ruimte voor een onderneming die het beter doet. Kritiek vanuit bijvoorbeeld de filmindustrie vond Joeri niet erg. “De filmindustrie is ouderwets. Jaren geleden was muziek downloadden aan de orde van de dag, maar inmiddels heeft de industrie geïnnoveerd en met diensten als Spotify leeft de industrie weer op. De filmindustrie moet ook op de schop.” 

Zijn er korte termijn plannen?
Sinds het online gaan van VPN Goose in november 2016 zijn er al meer dan 10.000 betalende gebruikers. Met dit klantenbestand draait het bedrijf al minimaal break-even, maar waarschijnlijk wordt er winst gemaakt. Er is al 1 miljoen euro aan investeringen opgegaan in Goose VPN, waarmee ze een netwerk in Nederland hebben opgebouwd. Joeri is echter nog veel ambitieuzer dan dat. VPN Goose heeft potentie om de grootste VPN-provider ter wereld te worden. Dit is niet onrealistisch: “Er zijn op de markt een aantal grote spelers, maar zij draaien al jaren mee en zijn niet meer innovatief; ze luisteren niet meer naar de klanten.” Goose VPN heeft als motto: “Help je klanten zoals je zelf geholpen wilt worden.” Met dit motto wil het VPN-bedrijf de markt veroveren. De ambitie lijkt zelfs al binnen handbereik. Een Amerikaans bedrijf met meer dan 100 miljoen gebruikers toonde al interesse in VPN Goose, verklapte Joeri.

De service van Goose VPN wordt ook gebruikt om toegang te krijgen tot het Amerikaanse aanbod van filmdiensten als Netflix. Is dit legaal en wat voor problemen levert het op?
Streamingsdiensten van films en series zijn gebonden aan het auteursrecht van de filmmakers. Die rechten moeten per land ingekocht worden. Dat wil zeggen dat het recht om een film in Amerika te streamen apart moet worden ingekocht van het recht om dezelfde film in Nederland te streamen. Zo is in de praktijk het Amerikaanse aanbod van bijvoorbeeld Netflix veel uitgebreider dan in Nederland. Via een VPN dienst kun je ook toegang krijgen tot het aanbod van andere landen. Netflix blokkeert echter bekende VPN servers om de filmindustrie tevreden te houden. Zo ontstaat een kat en muisspel. Wanneer Netflix een server van Goose VPN blokkeert, stelt Goose een nieuwe server op, net zolang totdat Netflix dit IP adres weer achterhaald. Juridisch gezien is er geen probleem, maar omdat Netflix afhankelijk is van de ouderwetse filmindustrie willen ze deze te vriend houden totdat de onvermijdelijke innovaties doordringen.

Wat brengt de toekomst?
Joeri is pas 26 jaar oud en heeft al verschillende ondernemingen opgestart. We vroegen hem of hij alweer ideeën heeft voor nieuwe bedrijven, of dat hij het voorlopig druk genoeg heeft. Het antwoord verbaasde weinig. Hij heeft alweer ideeën voor een nieuwe onderneming en staat te popelen hiermee aan de slag te gaan. Het liefst werkt hij alleen maar aan de start van nieuwe ondernemingen, waarna hij ze hoopt over te kunnen dragen aan personeel zodat hij weer verder kan met iets nieuws. We vroegen waarom zijn ondernemingen succesvol zijn. “Mijn compagnon is een 50 jaar oude ervaren investeerder. Ik ben jong en enthousiast, net als mijn personeel. Jonge mensen kunnen te gretig worden, maar dan springt mijn compagnon in. Dit zorgt voor een balans en die werkt goed.”

“Help je klanten zoals je zelf ook geholpen zou willen worden en toon lef.”

Hoe ontdek je een gat in de markt?
“Wie zoekt, die vindt ze niet.” Vertelt Joeri. Een belangrijke vaardigheid is een misstand in de markt herkennen. Door ervaringen uit een bepaalde branche ook toe te passen in een andere bedrijfstak kun je voordelen behalen. Joeri gebruikte zo zijn ervaring van het marketingbureau Dutch Blue om te helpen bij de offshore veiligheidstrainings-markt te veroveren. “Ondernemer ben je of je bent het niet. Bovendien moet je lef durven tonen en jezelf kunnen focussen.” Veel bedrijven luisteren niet goed naar hun klanten. Door dat zelf wel te doen en je personeel te motiveren hetzelfde na te streven kun je grote competitieve voordelen behalen. “Probeer maar eens de helpdesk van grote bedrijven als Ziggo en KPN te bereiken. Gegarandeerd dat je een hoop frustraties tegemoet gaat”. Zelf motiveert hij zijn personeel om klanten zo goed mogelijk te helpen. Het streven is dat ieder personeelslid elke dag een nieuwe ‘fan’ voor het bedrijf wint. Een fan beschrijft Joeri als een klant die boven zijn verwachting geholpen is. “Een klant zorgt voor omzet en is belangrijk voor je bedrijf, maar een fan is de beste reclame die je kan hebben. Zij zorgen dat je bedrijf groeit.” Als voorbeeld neemt hij Coolblue met de slogan “alles voor een glimlach”.

Ambities om ook ondernemer te worden? Hier zijn de tips van Joeri.
Als ondernemer moet je altijd 200% voor je doel gaan. Help je klanten zoals je zelf ook geholpen zou willen worden en toon lef. Het belangrijkste is om passie te hebben. Daar kom je al ver mee!

reacties